EPN-V2

MASOPPRA10 Praksisstudier operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies in Operating Theatre Nursing, Level 1
Studieprogram
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i operasjonssykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal gjennomføre praksisstudier ved operasjonsavdelinger eller dagkirurgiske enheter.

Gjennom praksisstudiene skal studenten få variert erfaring i arbeid med ulike aldersgrupper, målgrupper og problemstillinger innen ortopedi og bløtdelskirurgi. I tillegg kan praksisstudiene organiseres slik at studenten også får erfaring fra andre kirurgisk spesialiteter. Det bør legges til rette for at studenten får erfaring med både dag- og vaktarbeid i pasientens behandlingskjede i spesialisthelsetjenesten. Studenten skal under veiledning ivareta operasjonssykepleiers funksjons- og ansvarsområder ved kirurgisk undersøkelse og/eller behandling til akutt og/eller kritisk syke pasienter. Det forventes at studenten viser tydelig faglig progresjon, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av operasjonssykepleie. Studenten skal under veiledning ivareta operasjonssykepleiers funksjons- og ansvarsområder ved kirurgisk undersøkelse og/eller behandling til akutt og/eller kritisk syke pasienter. Det forventes at studenten viser tydelig faglig progresjon, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av operasjonssykepleie.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan vurdere kirurgiske operasjonsmetoder, operasjonssykepleie, infeksjonsforebyggende arbeid og forebygging av komplikasjoner ved kirurgisk behandling og/ eller undersøkelse
  • kan vurdere grunnleggende kirurgiske instrumenter og deres bruksområder, sterilforsyningskjeden og relevant medisinsk teknisk utstyr
  • kan vurdere lover, forskrifter og informasjonssikkerhet knyttet til bruk av medesinsk utstyr og digitale verktøy

 

Ferdigheter

Studenten kan, under veiledning

  • arbeide med praktiske og teoretiske problemstillinger relatert til operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder og ivareta operasjonssykepleierens koordinerende og sterilt utøvende rolle:
  • gjennomføre systematiske kliniske observasjoner og vurderinger av den elektive, akutt og kritiske syke operasjonspasientens behov, analysere risikofaktorer, ta beslutninger og iverksette relevante tiltak for å forebygge komplikasjoner  
  • innhente pasientopplysninger med personsentrert tilnærming, kommunikasjon og samhandling med pasient og pårørende i alle aldre
  • ivareta akutt og/ eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase
  • bruke relevante aseptiske og antiseptiske smittevernstiltak, rettet mot pasienten, miljøet og aktuell kontekst
  • bruke relevant kunnskap i selvstendig gjennomføring av kirurgisk leiring og forebygging av leiringsskader relatert til leiringen
  • forebygge og behandle utilsiktet hypotermi
  • selvstendig administrere og bruke relevant teknologi inkludert medisinsk utstyr, kirurgiske instrumenter og operasjonsmateriell, samt sikre riktig utstyrsplassering på operasjonsstuen
  • sikre kontinuitet i pasientens behandling ved evaluering av informasjon om pasienten og muntlig dokumentasjon
  • identifisere og handle kompetent i kritiske, akutte og komplekse situasjoner
  • sikre personopplysninger etter gjeldende lover og forskrifter

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har, under veiledning, handlingsberedskap og handlingskompetanse til å ivareta pasientsikkerheten ved kirurgisk behandling og/ eller undersøkelse, innenfor etiske prinsipper og helselovgivning
  • kan, under veiledning, ivareta pasientsikkerhet og et fysisk og psykososialt godt arbeidsmiljø gjennom kommunikasjon og samhandling med det tverrprofesjonelle team i oversiktlige og komplekse situasjoner
  • kan, under veiledning, analysere pasientens helsekompetanse og anvende kulturforståelse i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av operasjonssykepleie

Arbeids- og undervisningsformer

Opptak til studiet.

MASBAPRA10 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1, 10 stp. og MASY4050 Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitetsarbeid, 10 stp., må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder i helsefremmende, forebyggende, behandlende, undervisende, rehabiliterende og lindrende perspektiver
  • kan analysere akutt/kritisk syke tilstander hos barn og unge
  • kan analysere foreldre-barn tilknytning
  • kan analysere forsvarsmekanismer, stress, mestringsstrategier, og følger av sykdom og sykehusinnleggelse for barnet og familien
  • kan drøfte helhetlige pasientforløp som gir trygge, virkningsfulle og samordnede tjenester med god ressursutnyttelse på tvers av tjenestesteder og nivåer
  • kan drøfte barns og foreldres juridiske posisjon og rettigheter i kontakt med helsetjenesten
  • kan kritisk vurdere sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og design for gjennomføring av forsknings- og kvalitetsutviklingsprosjekter
  • kan dokumentere, kvalitetsutvikle og kvalitetssikre barnesykepleien
  • kan vurdere relevant forskning og kvalitetsarbeid knyttet til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder
  • kan analysere modeller, risikovurdering og verktøy for vurdering av pasientsikkerhet og kvalitet
  • kan vurdere organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer som påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten
  • kan vurdere spesialavdelingenes arbeidsmiljø og hvordan arbeidsmiljøbelastninger kan forebygges og reduseres
  • kan drøfte og kritisk vurdere bruken av digitale helsetjenester, informasjons- og velferdsteknologi
  • kan kritisk vurdere faglig ledelse, organisering, ressursbruk, prioriteringer og bærekraft
  • kan analysere metoder innen veiledning og undervisning av studenter og kollegaer

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og anvende relevante teorier og metoder for kommunikasjon, tilrettelegging av tilknytning, samspill, involvering og samhandling med syke barn og deres familie med utgangspunkt i barnets tilstand, alder og utviklingstrinn
  • kan anvende relevante metoder i omsorg og respekt for barn og deres families integritet, autonomi, medbestemmelse og verdighet
  • kan anvende pedagogiske prinsipper og relevante metoder til å informere, veilede og undervise syke barn og deres familie, samt studenter og kollegaer samt lede faglig utviling av barnesykepleiefaget
  • kan anvende relevante metoder for å tilrettelegge for læring, lek og samvær med venner tilpasset syke barns tilstand og behov
  • kan analysere ulike former for stress, krise og mestringsmekanismer og anvende avanserte kunnskaper for å ivareta syke barn og deres familie
  • kan evaluere selvstendige kliniske vurderinger og beslutninger, og iverksette relevante barnesykepleiefaglige tiltak
  • kan anvende relevante metoder for å selvstendig vurdere målgruppens behov og iverksette tiltak i forbindelse med sykdomsforløpet
  • kan analysere og anvende relevante teorier og metoder ved svikt i barns grunnleggende behov
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjon, egenart og plass i samfunnet
  • kan anvende digital kompetanse, bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi på individ- og systemnivå
  • kan selvstendig planlegge, administrere, lede og utøve barnesykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser
  • kan analysere uønskede hendelser og bidra til systematisk læring for å ivareta kvalitet og pasientsikkerhet
  • kan bidra til faglig forsvarlig helse- og omsorgstjeneste, kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle relevante kunnskaper og har kompetanse som kan fremme holdninger og danne grunnlag for likeverdige helse- og omsorgstjenester for alle barn og familier i samfunnet
  • kan formidle og implementere relevante kunnskaper og ferdigheter til å etablere og vedlikeholde et miljø i avdelingen hvor det syke barnet, deres familie og personale opplever trygghet og trivsel
  • kan bidra med relevante metoder for å bygge tillit og formidle trygghet hos barn og unngå tvang, ved smertefulle/ubehagelige prosedyrer, undersøkelser og behandling
  • kan presentere relevante kunnskaper og ferdigheter for å lede, planlegge og koordinere behandlingsforløp
  • kan bidra med kunnskaper og ferdigheter på nye områder og lede faglig utvikling av barnesykepleierfaget
  • kan bidra til at implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å reflektere kritisk over teknologiens muligheter, begrensninger og juridiske rammer
  • kan formidle en sammenheng mellom ansvaret for å utøve barnesykepleie, lede eget fag og arbeide i team
  • kan formidle flerkulturell kompetanse
  • kan drøfte etiske teorier, argumentasjon og beslutningsteori

Vurdering og eksamen

Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

Hjelpemidler ved eksamen

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: 

  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestet aktiviteter som er merket obligatorisk.
  • Gruppeoppgave: Barnesykepleierens funksjon og ansvar for å ivareta akutt og/eller kritisk syke barn.
    • Studentene utarbeider problemstilling selv.
    • Utføres i gruppe på 3-5 studenter.
    • Omfang: 3000 ord (+/- 20 %).
    • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
    • Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
    • Studentene får skriftlig tilbakemelding fra faglærer.
  • Individuell oppgave: Barnesykepleierens funksjon og ansvar for å ivareta premature barns grunnleggende behov.
    • Studentene utarbeider problemstilling selv med utgangspunkt i en pasientsituasjon der barnet har en gestasjonsalder
    • Omfang: 3000 ord (+/- 20 %).
    • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
    • Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
    • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
    • Studenten får skriftlig tilbakemelding fra medstudent og skriftlig tilbakemelding fra faglærer.

Vurderingsuttrykk

Prosjekteksamen i form av en prosjektbeskrivelse til masteroppgaven som utføres i gruppe på 2- 3 studenter i henhold til retningslinje for prosjektbeskrivelse til masteroppgave.

Studenter som velger å lage en litteraturstudie i prosjektbeskrivelsen, og planlegger å bruke denne videre i masteroppgaven, må være minimum 2 studenter som skriver oppgaven sammen, på grunn av metodekrav. 

Det gis 3 timer veiledning pr. oppgave. Ved stryk gis det tilbud om to nye veiledningstimer.

Omfang: 5000 ord (+/- 20 %).

Sensorordning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Emneoverlapp

Gradert skala A-F.          

Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven 1 gang.