EPN-V2

MASOP5900 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master’s Thesis
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Biomedical laboratory scientists often have day-to-day responsibility for the quality control of various medical analysis methods in the laboratory. Daily quality control contributes to ensuring that the sample results are of the expected quality. Furthermore, new analysis methods must often be developed and introduced in order to meet specific quality requirements. This means that the methods must be validated before they can be used, and the biomedical laboratory scientist must demonstrate that the methods work well enough to be implemented in practice. All this work requires fundamental knowledge of statistics and the ability to use this knowledge in connection with method validation and quality control in the laboratory.

    An increasing number of laboratories are also subject to schemes that involve assessments and supervisory visits by external parties, for example the accreditation scheme administered by Norwegian Accreditation. It is therefore important that the biomedical laboratory scientist has a fundamental understanding of the principles and requirements described in international standards for quality assurance of hospital laboratories.

  • Forkunnskapskrav

    • Passed first year or equivalent of the Bachelor’s Programme in Biomedical Laboratory Sciences, with the exception of the course BIOB1060

    or

    • Admitted to the Complementary Education in Biomedical Laboratory Science

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan analysere et avgrenset område relevant for utøvelse av spesialsykepleie
    • kan drøfte hvordan vitenskapelig teori og metoder kan søkes, utvikles og anvendes
    • kan kritisk vurdere forskningsprosessen
    • kan vurdere analyse av forskningsdata
    • kan drøfte forskningsetikk
    • kan drøfte metoder for kvalitetsarbeid i helsetjenesten
    • kan analysere og evaluere faglige problemstillinger med utgangspunkt i akutt-, anestesi-, barne-, intensiv-, kardiologisk - eller operasjonssykepleierens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og anvende teori og metoder til å strukturere og formulere faglige og teoretiske problemstillinger innen spesialsykepleie
    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen spesialsykepleie
    • kan analysere og forhold seg kritisk til eksisterende teori og metoder
    • kan arbeide selvstendig med valgt problemstilling
    • kan anvende kunnskap på nye områder innenfor spesialsykepleie
    • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid, under veiledning, i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan kritisk analysere og reflektere over forholdet mellom de ulike stegene i forskningsprosessen
    • kan anvende relevante metoder for kunnskapsformidling
    • kan anvende kunnskap og ferdigheter innen spesialsykepleie for å bidra til implementering av fag og forskning i klinisk praksis
    • kan kritisk analysere og vurdere ulike vitenskapsteoretiske, metodiske og forskningsetiske tilnærminger ved planlegging og gjennomføring av forsknings- eller kvalitetsarbeid
    • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen spesialsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
    • kan kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor spesialsykepleie både med spesialister og til allmennheten
    • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innen spesialsykepleie
    • kan anvende og formidle forsknings- eller kvalitetsarbeid for å bidra til utvikling av spesialsykepleie og helsetjenesten
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Det arrangeres seminarer der studentene presenterer og diskuterer utkast til masteroppgavetekst i et større forum. På disse seminarene kan også sentrale emner tilknyttet arbeidet med masteroppgaven tas opp etter behov.

    Veiledning er en vesentlig komponent i arbeidet med masteroppgaven og innebærer en nødvendig kvalitetssikring, blant annet av at arbeidet foregår innenfor forskningsetiske retningslinjer. Ved forskningsarbeid er veileder forskingsansvarlig. Studenten(e) får oppnevnt en veileder. Det gis tilbud om 10 timer veiledning pr. masteroppgave. I tillegg får studenten(e) veiledning i forbindelse med masteroppgaveseminarene. En time veiledning med veileder er obligatorisk ved oppstart og fire av veiledningstimene må gjennomføres i løpet av 4.semester.

    Dersom veiledningsforholdet blir vanskelig, skal studenten(e) først ta dette opp med veileder og eventuelt videre henvende seg til studieleder for masterstudiet.

    Studenten(e) plikter å holde veileder orientert om sitt arbeid. Det gjelder også praktiske forhold som kan være av betydning for fremdriften i prosjektet. Relevante etiske prinsipper må ivaretas. All ekstern korrespondanse skal være godkjent av veileder. Søknader til godkjenningsinstanser som REK - Regional etisk komité for medisin og helsevitenskapelig forskningsetikk og SIKT - Kunnskapssektorens tjenesteleverandør (tidligere NSD - Norsk senter for forskningsdata) etc., må være godkjent av veileder før det sendes inn.

    Ved ikke bestått masteroppgave, tilbys det 3 nye veiledningstimer.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • Minst ett fremlegg av eget arbeid og en opposisjon til andres arbeid på masterseminarer
    • Selvvalgt litteratur 2000 sider
  • Vurdering og eksamen

    Supervised individual written exam, 3 hours

  • Hjelpemidler ved eksamen

    • Alphanumeric/financial calculator with cleared memory. A digital calculator is available to the student during the exam
    • A collection of table and formulas will be handed out.
    • Excel (available during exams)

  • Vurderingsuttrykk

    A-F.

  • Sensorordning

    All answers are assessed by one examiner. An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.