EPN-V2

MASOP5100 Operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder Emneplan

Engelsk emnenavn
Operating Theatre Nursing
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

  • Forkunnskapskrav

    Gradert skala A-F.          

    Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven 1 gang.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan analysere operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder
    • kan analysere operasjonssykepleiens profesjonelle identitetsdannelse, egenart, fagområdes historie, tradisjon og plass i samfunnet
    • kan analysere operasjonssykepleierens og helse- og omsorgstjenestens organisering, etiske og juridiske rammer
    • kan drøfte personsentrert operasjonssykepleie, herunder kunnskap om operasjonspasienten, pårørende og helsepersonells vanligste stressreaksjoner, mestringsstrategier og erfaringer ved sykdom og aktuelle etiske dilemmaer
    • kan kritisk vurdere pasientens og pårørendes psykososiale behov og helsekompetanse i et alders-, kjønns-, sosialt- og flerkulturelt perspektiv
    • kan drøfte relevante kommunikasjonsmetoder og samhandling på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå i operasjonsavdelingen, samt drøfte hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonelt samarbeid
    • kan kritisk vurdere teknologiens muligheter og begrensninger ved kirurgisk undersøkelse og/eller behandling knyttet til personsentrert operasjonssykepleie i det høyteknologiske miljøet
    • kan analysere ikke-tekniske ferdigheter; situasjonsforståelse, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid
    • kan kritisk vurdere risikofaktorer for og forebygging av komplikasjoner som følge av kirurgisk undersøkelse og behandling perioperativt
    • kan vurdere risikofylte overganger i det perioperative forløpet
    • Kan drøfte pre- og postoperativ sykepleie relatert til kirurgi og operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområde
    • kan drøfte operasjonssykepleierens rolle ved beredskaps- og krisehåndtering ved større ulykker, pandemi, terror og i krigs- og katastrofeområder
    • kan kritisk vurdere pasientsikkerhet, pasientsikkerhetskultur, kontrollrutiner og kvalitetskontroll- og forbedringsarbeid relatert til operasjonssykepleie
    • kan drøfte kunnskapsbasert praksis innen operasjonssykepleie
    • kan drøfte relevante undervisnings- og veiledningsmetoder
    • kan drøfte ledelse av operasjonssykepleie og operasjonsavdelingens organisering, oppbygging og endringsprosesser i tverrprofesjonelle tjenester
    • kan vurdere ressursbruk, prioriteringer og bærekraft i operasjonsavdelingen
    • kan vurdere verktøy og metoder for innovasjonsprosesser, implementering av ny kunnskap og teknologi, og metoder for å kunne utføre kvalitetsarbeid

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder og selvstendig anvende relevant kunnskap innenfor fagområdet
    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen operasjonssykepleie
    • kan bruke relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap
    • kan identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
    • kan bruke relevante metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer
    • kan analysere og forholde seg kritisk til forsknings-, pasient- og erfaringskunnskap for å medvirke til utvikling av operasjonssykepleie

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen operasjonssykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
    • kan kommunisere og fremme operasjonssykepleierens profesjon og funksjonsområder i helsepolitiske og profesjonelle sammenhenger
    • kan bruke sin kunnskap om økonomiske og organisatoriske rammer for å sikre forsvarlig pasientbehandling
    • kan identifisere og analysere hva som fremmer et godt arbeidsmiljø, mestring og egenomsorg i utøvelsen av operasjonssykepleie
    • kan anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
    • kan analysere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger
    • kan bidra til innovasjonsprosesser som gir tjenesteforbedring og sikrer faglig forsvarlig helsehjelp innen operasjonssykepleie
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer, hvorav 1 sensor må være ekstern.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • Minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestet aktiviteter som er merket obligatorisk.
    • Individuell oppgave: Smittevern og infeksjonsforebygging
      • Studentene utarbeider problemstilling selv.
      • Omfang: 3000 ord (+/- 20 %).
      • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen, med minimum to relevante forskningsartikler.
      • Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
      • Studenten får skriftlig tilbakemelding fra lærer.

    • Gruppeoppgave: Pasientsikkerhet og forebygging av pasientskade
      • Studentene utarbeider problemstilling selv.
      • Oppgavene utføres i gruppe på 2-3 studenter.
      • Omfang: 3000 ord (+/- 20 %).
      • Selvvalgt pensum skal tilknyttes oppgaven, med minimum to relevante forskningsartikler.
      • Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
      • Studentene får muntlig og skriftlig tilbakemelding fra medstudenter, og muntlig fra faglærer ved presentasjon av arbeidskravet på seminar.
  • Vurdering og eksamen

    10 studiepoeng overlappende med BARN6100/MBARN5100.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

    Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven 1 gang.

  • Sensorordning

    Studenten skal sikres tilstrekkelig variert erfaring med ulike problemstillinger innen behandling av akutt og kritisk syke og skadde premature, nyfødte, barn og ungdom. Ferdighetstrening og simulering skal komme i tillegg til praksisstudiene.

    Praksisstudier gjennomføres ved avdelinger som tilbyr intensivbehandling til premature- og nyfødte barn og barn i alderen 0-18 år, kirurgisk barneavdeling/barneovervåkning, medisinsk barneavdeling/barneovervåkning, postoperativ avdeling eller poliklinikker.

    Studenten skal fortsatt ha hovedfokus på akutt og/eller kritisk syke barns behov i en kompleks, uforutsigbar og raskt skiftende hverdag i et høyteknologisk miljø. Studenten skal integrere sin medisinske kunnskap og sin forståelse for barn og omsorgspersoners opplevelser, problemer og behov i situasjonen. Studenten skal i tillegg utvikle sin kompetanse i å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerte og ubehag. Barnesykepleierens pedagogiske funksjon og dokumentasjon vil også være i fokus.

    Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie.

  • Emneoverlapp

    MASBAPRA10, Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.