Programplaner og emneplaner - Student
MASOP5100 Operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Operating Theatre Nursing
- Studieprogram
-
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i operasjonssykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:
Knowledge
- can describe the logic and the methodology of experimental designs
Skills
The student:
- can demonstrate shaping of different types of behavior in animals by using CyberRat software
- can design and conduct experiments
- can write a manuscript in accordance with principles in the current edition of the APA manual, using data from the experiments
- can use the principles for citations and references as given in the current edition of the
- APA manual
Competence
The student
- can ask and argue for relevant research questions
- can describe methods of experiments
- can present results from experiments
- can discuss the results achieved in an experiment
Forkunnskapskrav
The course will include lectures, hands-on exercises and discussion of literature. In addition, practical exercises are central to this course. Such exercises include the use of CyberRat software to conduct an experiment, and the employment of the results from this experiment to write a scientific article.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan analysere operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder
- kan analysere operasjonssykepleiens profesjonelle identitetsdannelse, egenart, fagområdes historie, tradisjon og plass i samfunnet
- kan analysere operasjonssykepleierens og helse- og omsorgstjenestens organisering, etiske og juridiske rammer.
- kan drøfte personsentrert operasjonssykepleie, herunder kunnskap om operasjonspasienten, pårørende og helsepersonells vanligste stressreaksjoner, mestringsstrategier og erfaringer ved sykdom og aktuelle etiske dilemmaer
- kan kritisk vurdere pasientens og pårørendes psykososiale behov og helsekompetanse i et alders-, kjønns-, sosialt- og flerkulturelt perspektiv
- kan drøfte relevante kommunikasjonsmetoder og samhandling på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå i operasjonsavdelingen, samt drøfte hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonelt samarbeid
- kan kritisk vurdere teknologiens muligheter og begrensninger ved kirurgisk undersøkelse og/eller behandling knyttet til personsentrert operasjonssykepleie i det høyteknologiske miljøet
- kan analysere ikke-tekniske ferdigheter; situasjonsforståelse, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid
- kan kritisk vurdere risikofaktorer for og forebygging av komplikasjoner som følge av kirurgisk undersøkelse og behandling perioperativt
- kan vurdere risikofylte overganger i det perioperative forløpet
- Kan drøfte pre- og postoperativ sykepleie relatert til kirurgi og operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområde
- kan drøfte operasjonssykepleierens rolle ved beredskaps- og krisehåndtering ved større ulykker, pandemi, terror og i krigs- og katastrofeområder
- kan kritisk vurdere pasientsikkerhet, pasientsikkerhetskultur, kontrollrutiner og kvalitetskontroll- og forbedringsarbeid relatert til operasjonssykepleie
- kan drøfte kunnskapsbasert praksis innen operasjonssykepleie
- kan drøfte relevante undervisnings- og veiledningsmetoder
- kan drøfte ledelse av operasjonssykepleie og operasjonsavdelingens organisering, oppbygging og endringsprosesser i tverrprofesjonelle tjenester
- kan vurdere ressursbruk, prioriteringer og bærekraft i operasjonsavdelingen
- kan vurdere verktøy og metoder for innovasjonsprosesser, implementering av ny kunnskap og teknologi, og metoder for å kunne utføre kvalitetsarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan selvstendig lede og administrere operasjonssykepleie til den kirurgiske pasienten, herunder ledelse av smittevernet med aseptisk teknikk, forebygging av hypotermi og kirurgiske leiring av operasjonspasient
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metode innen operasjonssykepleie
- kan anvende relevante metoder for forskning og kvalitetsarbeid på en selvstendig måte innen operasjonssykepleie
- kan analysere ressurser og bærekraft i prioritering, koordinering, administrasjon, iverksetting og evaluering av operasjonssykepleie
- kan analysere pasienters og pårørendes helsekompetanse for å fremme brukermedvirkning og tilpassede helsetjenester
- kan analysere uønskede hendelser og bidra til systematisk læring
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere, kommunisere om og formidle relevante problemstillinger innen operasjonssykepleie og det perioperative pasientforløpet med utgangspunkt i kunnskapsbasert praksis, profesjonsetikk og helserådgivning.
- kan bidra til kvalitetsarbeid, nytenkning, tjenesteforbedring og innovasjonsprosesser som sikrer faglig forsvarlig utøvelse og utvikling av teknologi innen operasjonssykepleie
- kan kommunisere om faglige problemstillinger tverrprofesjonelt og til allmennheten
- kan anvende språk- og kulturforståelse i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av operasjonssykepleie
- kan identifisere, analysere og bidra til et godt arbeidsmiljø, mestring og egenomsorg i utøvelsen av operasjonssykepleie, og analysere hvordan arbeidsbelastning kan forebygges og reduseres
Arbeids- og undervisningsformer
Experiments; simulations; APA-manual, manuscripts.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestet aktiviteter som er merket obligatorisk.
- Individuell oppgave: Smittevern og infeksjonsforebygging
- Studentene utarbeider problemstilling selv.
- Omfang: 3000 ord (+/-20 %)
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen, med minimum to relevante forskningsartikler.
- Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
- Studenten får skriftlig tilbakemelding fra lærer.
- Gruppeoppgave: Pasientsikkerhet og forebygging av pasientskade
- Studentene utarbeider problemstilling selv.
- Oppgavene utføres i gruppe på 2-3 studenter.
- Omfang: 3000 ord (+/- 20 %).
- Selvvalgt pensum skal tilknyttes oppgaven, med minimum to relevante forskningsartikler.
- Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
- Studentene får muntlig og skriftlig tilbakemelding fra medstudenter, og muntlig fra faglærer ved presentasjon av arbeidskravet på seminar
Vurdering og eksamen
Prosjekteksamen i form av en prosjektbeskrivelse til masteroppgaven som utføres i gruppe på 2- 3 studenter i henhold til retningslinje for prosjektbeskrivelse til masteroppgave.
Studenter som velger å lage en litteraturstudie i prosjektbeskrivelsen, og planlegger å bruke denne videre i masteroppgaven, må være minimum 2 studenter som skriver oppgaven sammen, på grunn av metodekrav.
Det gis 3 timer veiledning pr. oppgave. Ved stryk gis det tilbud om to nye veiledningstimer.
Omfang: 5000 ord (+/- 20 %).
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven 1 gang.
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer, hvorav 1 sensor må være ekstern.
Emneoverlapp
10 studiepoeng overlappende med OPERA6100.