Programplaner og emneplaner - Student
MASK3630 Grunnleggende elektriske kretser og programmering Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to electric circuits and programming
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - maskin
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Praksis strekker seg fra 1 dags observasjon til 6 ukers praksisperioder. Observasjonspraksis kan for eksempel være i ortopeditekniske virksomheter, rehabiliteringsinstitusjoner, hjelpemiddelsentraler og hos leverandører av ortopeditekniske hjelpemidler.
Veiledet praksis i private ortopeditekniske virksomheter utgjør hoveddelen av praksisstudiene tilsvarer og 18 uker (30 studiepoeng). Her får studentene veiledning, vurdering og utveksling av refleksjoner mellom student og veileder. Direkte kontakt med brukere og andre samarbeidspartnere i reelle situasjoner er grunnlag for at studentene kan tilegne seg kunnskap, ferdighet og generell kompetanse. Fokus er på teoretisk og klinisk kunnskap og ferdighet, men de skal videreutvikle sine tekniske ferdigheter. Det er progresjon i læringsutbyttene fra periode til periode både faglig og når det gjelder å ta ansvar og kunne arbeide selvstendig.
Ortopediingeniørutdanningen ved OsloMet har, som eneste nasjonale utdanning, samarbeidsavtaler med ortopeditekniske virksomheter som er spredt over hele Norge. Studentene må derfor regne med opphold utenfor Oslo-området i praksisperiodene.
Forkunnskapskrav
Internasjonalisering bidrar til bedre studiekvalitet og styrking av fagmiljøet ved utdanningen samtidig som det styrker studentenes kompetanse til å fungere i en stadig mer internasjonal verden. Helsefagarbeidere skal operere profesjonelt innenfor et mangfoldig samfunn enten de er i Norge eller i andre land. Globale og flerkulturelle problemstillinger og perspektiver har derfor fokus gjennom studieløpet. Arbeidsmarkedet blir stadig mer globalt, og det gjør at språk- og kulturkunnskap blir stadig viktigere.
Internasjonale perspektiver er en del av læringsutbyttene i alle emner hvor det er relevant. Det er viktig at alle studenter, uavhengig av om de er utvekslingsstudenter eller ikke, ser ortopediingeniørprofesjonen og funksjonen inn i en internasjonal kontekst.
Studentene på ortopediingeniørutdanningen får god trening i engelsk språk og blir godt rustet til å forstå og bruke engelsk fagterminologi. ORTO3000 går i sin helhet på engelsk, mens mange andre emner har undervisning som dels går på engelsk fordi flere av utdanningens faste ansatte har engelsk som morsmål og fagspråk (2017). Deler av pensum er på engelsk for at studentene kan lære seg fagterminologi og skaffe seg innsikt i internasjonal forskning.
OsloMet - storbyuniversitetet har utvekslingsavtaler med høyskoler og universiteter i Europa. Det legges til rette for at studentene kan reise utenlands i 3 måneder i 6. semester for å gjøre sitt bachelorarbeid, ORTO3900. Oppgaven og eventuelle andre arbeider må skrives på engelsk så de kan leses av veileder og andre på studiestedet.
Utvekslingsavtalene gir et tilsvarende tilbud til utenlandske studenter som vil ta deler av utdanningen ved OsloMet.
Universitetet har et eget tilbud til studenter som vil styrke sin kompetanse på internasjonaliseringsfeltet. Studentene kan velge mellom ulike aktiviteter som for eksempel å holde eller skrive faglige innlegg for på engelsk, delta på internasjonale konferanser og stå for arrangementer med internasjonalt innhold. Studenter som gjennomfører et visst antall aktiviteter, får «Certificate of International Learning». Erfaring viser at studentene kan ha nytte av denne kompetansen både under og etter studiet.
Som eneste norske utdanningsinstitusjon for ortopediingeniører er det spesielt viktig for OsloMet at de ansatte samarbeider internasjonalt for å følge de internasjonale standardene for ortopediingeniørutdanning. De ansatte er med i nettverk, prosjekter og forskningssamarbeid med kolleger i andre land, og utenlandske gjesteforelesere trekkes inn i undervisningen.
Læringsutbytte
Arbeidskrav er alle former for arbeider, prøving og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til vurdering/eksamen. Hensikten med arbeidskrav er primært å stimulere studentens læring og faglige progresjon. Mange arbeidskrav er organisert som kurs; jfr. «Ferdighetstrening». Undervisningsplanene angir nærmere detaljer om hvilke ferdigheter som inngår i kravene i hvert kurs.
Arbeidskrav vurderes av faglærer til godkjent/ikke godkjent. Studenten får normalt 2 forsøk på hvert arbeidskrav før ordinær eksamen. Et tredje forsøk gis før ny og utsatt eksamen. Hvis det ikke er mulig å gjennomføre andre og eventuelt tredje forsøk på samme måte som første forsøk, får studenten en alternativ oppgave.
Dersom 3. forsøk ikke godkjennes, må studenten gå ned et kull og blir forsinket i sitt studium.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse innenfor områder av studiet hvor studentene ikke kan oppnå læringsutbyttene på egenhånd. Dette gjelder introduksjoner til emner og temaer, gruppearbeid, kurs, ferdighetstrening, seminarer og presentasjoner av ulike typer arbeider. Det kan også være krav om tilstedeværelse i andre studieaktiviteter, se emneplanene.
I praksisemner kreves det minimum 90 % obligatorisk tilstedeværelse. Ved fravær mellom 10 og 20 % vil praksisstedet i samarbeid med utdanningen vurdere om det er mulig å ta igjen fraværet på praksisstedet. Fravær på mer enn 20 % vil medføre forsinkelse i studentens utdanningsløp.
Arbeids- og undervisningsformer
Vurderingsordningene skal gi studentene regelmessig vurdering underveis i studiet for å fremme læring samtidig som det skal gi utdanningen og studentene informasjon om studieprogresjon og resultat.
Vurdering av praksis
Arbeidskravene i praksisemnene vurderes av faglærer ved utdanningen, mens studentens prestasjon vurderes til bestått/ikke bestått av praksisveileder. Kriterier for å tilfredsstille læringsutbyttene er angitt i undervisningsplaner.
Den faglige vurderingen av praksis kan ikke påklages, jfr. Lov om universiteter og høyskoler §5-3 (5).
Eksamen
Alle emner avsluttes med eksamen eller sluttvurdering av praksisemnene. De fleste emnene har arbeidskrav som må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen/sluttvurdering. Det vises til emneplanene for nærmere bestemmelser.
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen hvis ikke annet er angitt i emneplanen.
All detaljert informasjon gis i retningslinjer for den enkelte eksamen i god tid før eksamen.
Der det foretas uttrekk av en prosentandel av besvarelsene for vurdering av ekstern sensor, skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode. Ekstern og intern sensor sensurerer i slike tilfeller først besvarelsene som er trukket ut. Intern sensor fortsetter deretter sammen med en annen intern sensor. Vurderingene fra første del oppsummeres og er retningsgivende for intern sensors vurdering.
Sensuren ved skriftlig eksamen kan påklages; jf. Lov om universiteter og høyskoler § 5-3 og Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet, §7-3 (2). Karakter ved ny sensur kan ikke påklages og blir tellende.
Karakter på muntlig og praktisk eksamen kan ikke påklages. Ved gruppeeksamener vil resultat av en klage bare ha konsekvenser for den som har fremmet klagen. Det betyr at ikke alle studentene i en gruppe behøver å delta i en klage.
Sensur
En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal være retningsgivende for de to interne sensorenes vurdering for å komme alle studentene til gode.
Tilsynssensor
Utdanningen har tilsynssensor som skal bidra til kvalitetssikring og utvikling av studieprogrammet. Tilsynssensor bør fortrinnsvis være ansatt ved en utdanningsinstitusjon i Skandinavia fordi OsloMet har det eneste norske programmet. Vedkommende må forstå norsk for å kunne lese alle relevante dokumenter som ligger til grunn for arbeidet.
Tilsynssensor skal evaluere struktur og sammenheng i studieprogrammet, herunder forholdet mellom programplanens læringsutbyttebeskrivelser, arbeids- og undervisningsformer og vurderingsordninger. Tilsynssensor skal normalt føre tilsyn med alle studiets emner i løpet av en periode på 3 år, og gi fagmiljøene tilbakemeldinger og råd som kan brukes i det videre studiekvalitetsarbeidet.
Skikkethet
Vitnemål for fullført studium forutsetter at studenten er skikket for yrket. En student som utgjør en mulig fare for brukeres liv, fysiske og psykiske helse, rettigheter og sikkerhet, er ikke skikket for yrket.
Løpende skikkethetsvurdering foregår gjennom hele studiet og inngår i en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å fungere som helsepersonell. Studenter som viser liten evne til å kunne mestre ortopediingeniøryrket, skal så tidlig som mulig i studiet bli informert om dette. De skal få veiledning og råd slik at de kan forbedre seg, eller få råd om å avslutte utdanningen. Særskilt skikkethetsvurdering benyttes i spesielle tilfeller, jf. Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Informasjon om programplan:
Godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for helsevitenskap 10.02.2021;
Gjelder for studentkull 2021
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.