Programplaner og emneplaner - Student
MASINPRA20 Clinical Studies in Intensive and Critical Care Nursing, Level 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2
- Study programme
-
Master's Programme in Advanced Practice Nursing to Acute and Critically Ill Patients - Intensive Care Nursing
- Weight
- 25.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studenten skal gjennomføre praksisstudier ved intensivavdelinger som tilbyr respiratorbehandling, overvåkningsavdelinger, postoperativ-/recoveryavdelinger, anestesi-/operasjonsavdelinger og/eller akuttmottak. Studenten skal med noe veiledning ivareta intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av intensivsykepleie.Det legges til rette for at studentene får erfaring med ulike typer avdelinger hvor intensivsykepleiere har sitt virke. Praksisstudier kan gjennomføres ved intensivavdelinger på alle intensivnivå.
Praksisstudiene skal tilrettelegges slik at studenten etter gjennomført studium har fått erfaring med og utviklet handlingskompetanse i intensivsykepleie i forhold til alle hyppig forekommende sykdomstilstander, sentrale behandlingsformer og ulike pasientsituasjoner.
Required preliminary courses
MASINPRA10 Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder trinn 1, må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan, med noe veiledning, drøfte intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
- kan, med noe veiledning, drøfte helt kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens vitale funksjoner
- kan, med noe veiledning, drøfte komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
- kan, med noe veiledning, drøfte kliniske undersøkelsesmetoder og vurderingsverktøy for å utøve intensivsykepleie
- kan, med noe veiledning, drøfte hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
- kan, med noe veiledning, kritisk vurdere pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
- kan, med noe veiledning, kritisk vurdere mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
- kan, med noe veiledning, drøfte teorier om kommunikasjon og helsepedagogikk til kritisk syke pasienter og deres pårørende i alle aldre
- kan, med noe veiledning, drøfte kunnskap om etisk refleksjon og kan analysere faglig etiske problemstillinger
Ferdigheter
Studenten
- kan, med noe veiledning, bruke kunnskaper og ferdigheter for å planlegge og utøve intensivsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser
- kan, med noe veiledning, gjennomføre systematisk overvåking av pasienten
- kan, med noe veiledning, identifisere, vurdere og analysere tegn og symptomer på endring i akutte og komplekse pasientsituasjoner
- kan, med noe veiledning, analysere pasientens ressurser, problemer og behov
- kan, med noe veiledning, bruke og forholde seg kritisk til ulike kartleggings-, vurderings- og dokumentasjonsverktøy i utøvelsen av intensivsykepleie
- kan, med noe veiledning, bruke prinsipper for smittevern og iverksette infeksjonsforebyggende tiltak i intensivavdelinger
- kan, med noe veiledning, analysere risikofaktorer til intensivbehandling, samt iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser
- kan, med noe veiledning, bruke relevante metoder i kommunikasjon og samhandling med kritisk syke pasienter, pårørende og andre i det tverrprofesjonelle teamet
- kan, med noe veiledning, redusere stress, smerte og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
- kan, med noe veiledning, analysere pasientens og pårørendes helsekompetanse og benytte dette som virkemiddel i kommunikasjon for å fremme pasientmedvirkning og tilpassede tjenester
- kan, med noe veiledning, reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper, personvern og helselovgivningen
- kan, med noe veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- administrere relevant monitoreringsutstyr
- yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som å administrere forordnet non-invasiv og invasiv respirasjonsstøttende behandling, administrere forordnet assistert og mekanisk sirkulasjonsstøttende behandling, administrere forordnet ernæringsbehandling og administrere forordnet nyreerstattende behandling
- administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for intensivpasienten
- administrere og evaluere sedasjon av intensivpasienten
- bruke og kontrollere medisinsk utstyr og ha et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
- utøve intensivsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
- sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
- dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
- sikre personopplysninger etter gjeldende lover og forskrifter
- kan, med noe veiledning, anvende helsepedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
Generell kompetanse
Studenten
- har, med noe veiledning, anvende kunnskaper og ferdigheter for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
- kan, med noe veiledning, prioritere og gjennomføre helt eller delvis kompenserende intensivsykepleie ved alvorlig svikt i pasientens ressurser for å ivareta sine grunnleggende behov
- kan, med noe veiledning, analysere, vurdere og håndtere komplekse situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk
- kan, med noe veiledning, analysere etiske problemstillinger og anvende etisk refleksjon for å ivareta intensivpasienten og pårørende
- kan, med noe veiledning, dokumentere, kvalitetssikre og formidle faglig informasjon om intensivpasienten
- kan, med noe veiledning, samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten
Teaching and learning methods
Emnet består av 3 uker ekstern praksis på bildediagnostisk avdeling og 3 uker intern praksis.
Radiografi er først og fremst et praktisk yrke. Yrkeskompetanse kan derfor best oppnås i et studium som legger til rette for praktisk trening i reelle praksissituasjoner. Hovedinnholdet i denne første praksisperioden utføring av konvensjonelle røntgenundersøkelser av skjelett og thorax. Å gjennomføre en undersøkelse på en forsvarlig måte, forutsetter at studenten kan ivareta både de tekniske og omsorgsmessige sider av arbeidet og basere arbeidet på aktuell teori.
Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):
- 1A Anatomi og fysiologi 1
- 1B Sykdomslære og mikrobiologi 1
- 1E Strålebiologi og strålevern 0,5
- 2D Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning 0,5
- 2E Psykologiske og pedagogiske emner 0,5
- 3A Pasientomsorg og sykepleie 1
- 3C Apparatlære 1
- 3D IT i helsetjenesten 0,5
- 3E Radiografi: bildefremstilling, bildebehandling og analyse 1,5
- 3F Metodiske prinsipper og teknikker 2,5
Course requirements
Studenten må ha bestått eksamen i RAD1200 for å påbegynne RADPRA1.
Assessment
RADPRA1 er et praksisemne og læringsutbyttene består av ferdigheter og generell kompetanse som bygger på og inkluderer teoretisk kunnskap. Dette gjelder for alle praksisemner.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i ferdigheter og generell kompetanse:
Ferdigheter
Studenten kan
- gjenkjenne og beskrive anatomiske strukturer og tydelig patologi, ved skjelett- og thoraxundersøkelser (1A og 1B)*
- anvende teknikker og utstyr for praktisk strålevern for pasient og personale (1E)
- ivareta pasienter med bevegelses- og respirasjonsproblemer sine behov for informasjon og omsorg (3A)
- anvende faglig kunnskap og selvstend-g beherske bruk av konvensjonell røntgenapparatur (3C)
- anvende bilderegistreringssystemet PACS under veiledning (3D)
- foreta enkel bildebehandling (3E)
- vurdere og velge eksponeringsparametere (3E)*
- vurdere bildekvalitet (3E)*
- forklare og gjennomføre thoraxundersøkelser og de vanligste skjelett-undersøkelser selvstendig (3F)
- vurdere bildekriterier ved aktuelle undersøkelser (3F)*
*merkete læringsutbytter vurderes til eksamen. De øvrige vurderes i ekstern praksis.
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende hygieniske retningslinjer (1B)
- gi nødvendig og individuelt tilpasset informasjon til pasienten (2D)
- vise grunnleggende evne til sensitivitet og til å kommunisere på en måte som skaper trygghet i undersøkelsessituasjonen (2D)
- vise evne til samarbeid med personale og til å vise initiativ i praksis (2D)
- gjennomføre nødvendige forberedelser før undersøkelsene (3F).
Alle læringsutbyttene under generell kompetanse vurderes i ekstern praksis.
Permitted exam materials and equipment
I ekstern praksis skal foreta røntgenundersøkelser av skjelett og thorax.
Studenten utarbeider et refleksjonsnotat i forkant av sluttvurderingen av denne perioden.
Den interne perioden består av prekliniske forberedelser, ferdighetstreninger på øvingslaboratoriene og individuelt muntlig fremlegg. I løpet av intern praksis vil studentene arbeide med oppgaver knyttet til bildekvalitet, diagnostikk og anatomi. Det faglige fremlegget som skal være en fordypning av et tema som er knyttet til læringsutbyttene - se «Arbeidskrav» nedenfor. Fremlegget holdes for kontaktlærere og medstudenter.
Grading scale
- muntlig fremlegg
- minimum 90 % tilstedeværelse i ekstern praksis
- minimum 90 % tilstedeværelse på ferdighetstrening
Examiners
I den eksterne praksisperioden skal veileder ved praksisstedet ha midtveissamtale med studenten.
Veileder(e) på praksisstedet skal fastsette den faglige vurderingen til bestått/ikke bestått ved slutten av perioden.
For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt, arbeidskravet være godkjent og praksisperioden være bestått.
Eksamen
Vurderingsinnhold: LæringsutbytteneVurderingsform: Individuell muntlig høring inntil 15 minutter
Overlapping courses
Bestått/ikke bestått