EPN

MAREH4500 Smerte - multidimensjonal vudering og helsefaglig tiltak Emneplan

Engelsk emnenavn
Pain - Multidimensional Assessment and Health Professional Interventions
Studieprogram
Masterstudium i rehabilitering og habilitering
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet inneholder teorier og modeller for å forstå smertens nevrofysiologiske grunnlag, samt hvordan psykologiske og sosiokulturelle faktorer påvirker smerteopplevelser. Fokus er på hvordan akutte smertetilstander kan utvikle seg til vedvarende og langvarige smerter, samt på hvordan en multidimensjonal vurdering og iverksette behandlingstiltak og/eller forebyggende tiltak og evaluering kan gjøres.

Forkunnskapskrav

Emnet tilbys til søkere som ikke er studenter ved studiet eller ved masterstudiet i rehabilitering og habilitering. Opptakskravet er bachelorgrad eller tilsvarende grad av minimum 3 års varighet innen helsefag.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om sentrale teorier knyttet til smerte hos unge, voksne og eldre
  • har inngående kunnskap om vurdering av smerte og egnede tiltak som gis av helsefaglige profesjoner
  • har inngående kunnskap om teorier om motivasjon og mestring knyttet til langvarige smertetilstander
  • har kunnskap om kultur- og kjønnsperspektiv knyttet til smerte.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • analysere og anvende teorier og modeller for smerte
  • analysere resultater fra multidimensjonale kartlegginger hos personer med smerte
  • analysere og kritisk reflektere over ulike tiltak for smertetilstander.

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • kommunisere sentrale aspekter ved smerteteorier
  • kommunisere teoretiske og metodiske perspektiver vedrørende multidimensjonal vurdering av smertetilstander
  • kommunisere forskningsbasert kunnskap relatert til smertetiltak.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene i emnet består av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og selvstudier. Gjennom undervisningen og aktiv deltakelse på seminarene får studentene veiledning og tilbakemelding på essayet som de skal levere til eksamen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav.

Vurdering og eksamen

Læringsutbyttene

Individuell hjemmeeksamen over 14 dager: essay med omfang inntil 3000 ord.

Ny eksamen

Studenter som ikke består ordinær eksamen, skriver nytt essay over 4 uker. For øvrig gjelder samme bestemmelser som for ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Bestått / ikke bestått

Sensorordning

En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene.