EPN-V2

MAREH4300 Kvantitativ forskningsmetode Emneplan

Engelsk emnenavn
Quantitative Methodology
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet vil tematisere ulike forskningsdesign og metoder for innsamling av kvantitative data. Ulike statistiske teknikker og analyse av kvantitativ forskning vil bli vektlagt. Det vil bli gitt en innføring i bruk av statistikkprogrammet SPSS. Dokumentasjon og kommunikasjon av kvantitativ forskning vil også bli tatt opp.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har inngående kunnskap om:

    • kvantitative forskningsdesign
    • kvantitative metoder for datainnsamling og analyse
    • statistiske metoder

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • kritisk vurdere kvantitative studier
    • formulere et forskningsspørsmål som lar seg besvare med kvantitativ metode
    • utforme et kvantitativt forskningsdesign
    • velge relevante målemetoder
    • gjøre statistiske beregninger
    • analysere resultater

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • analysere relevante kvantitative fag- og forskningsetiske problemstillinger
    • anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre kvantitative arbeidsoppgaver og prosjekter
    • formidle kvantitative faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen er lagt til ukesamlinger og avsluttes med eksamen. Deler av undervisningen i emnet er samordnet med andre masterstudier ved fakultetet. Arbeidsformene veksler mellom forelesning, seminar med studentaktive diskusjoner, seminar i datalaboratorium, gruppearbeid og selvstudier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen arbeidskrav.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell hjemmeeksamen over ti uker. Besvarelsen skal være cirka 2500 ord.

    Ny eksamen: Studenten leverer omarbeidet versjon av oppgaven.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle er tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.