Studieinfo emne MAREH4200 2020 HØST
MAREH4200 Vitenskapsteori og etikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Philosophy of Science and Research Ethics
- Studieprogram
-
Masterstudium i rehabilitering og habilitering
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet inneholder grunnleggende innføring i ulike vitenskapsteoretiske retninger med fokus på temaer med spesiell relevans for helsefagene som kunnskaps- og virksomhetsområde. Sentrale temaer er forholdet mellom teoretisk og praktisk kunnskap, evidensbasert og erfaringsbasert kunnskap, vitenskapelig realisme og konstruktivisme, og mellom holisme og reduksjonisme. Ulike menneskesyn drøftes og eksempler på ulike teoretiske innfallsvinkler til kroppen diskuteres. Emnet tar opp utfordringer for helsefaglig teori og praksis i møte med moderne vitenskap.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har inngående kunnskap om:
- de viktigste vitenskapsteoretiske tradisjoner og problemstillinger som har formet synet på kunnskap i helsefagene
- etiske teorier, modeller og problemstillinger som er viktige for fagområdet
Ferdigheter
Studenten kan:
- bruke vitenskapsteoretisk kunnskap i møte med praksisnære problemstillinger
- analysere og drøfte kritisk ulike kilder, og anvende disse i faglige resonnement
- identifisere og diskutere etiske problemstillinger og dilemmaer i helsefaglig arbeid
Generell kompetanse
Studenten kan:
- anvende, analysere og kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap innen fagområdet
- analysere relevante fag- yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
- analysere forholdet mellom teoretisk kunnskap, fagutøvelse og etikk
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen er lagt til ukesamlinger og avsluttes med eksamen. Deler av undervisningen i emnet er samordnet med andre masterstudier ved Fakultetet for helsevitenskap. Arbeidsformene veksler mellom forelesning, seminar med studentaktive diskusjoner, gruppearbeid og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er ingen arbeidskrav i emnet.
Vurdering og eksamen
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.
Vurderingsform: Individuell hjemmeeksamen over 3 uker. Besvarelse på 3000-3500 ord.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.