EPN-V2

MAREH4100 Samhandling som ressurs i behandling og rehabilitering Emneplan

Engelsk emnenavn
Embodiment and Relationships in Treatment and Rehabilitiation
Studieprogram
Masterstudium i fysioterapi
Masterstudium i rehabilitering og habilitering
Enkeltemner knyttet til masterstudium i rehabilitering og habilitering
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudier, gruppepresentasjoner, seminar, praktisk ferdighetstrening og forelesninger.

I INTER1300 «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn, unge og familiene deres» inngår to felles seminardager, digitale læringsressurser og oppgaver knyttet til tverrprofesjonelt gruppearbeid og selvstudier.

Forkunnskapskrav

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

Obligatorisk aktivitet:

  • muntlig gruppepresentasjon eller posterpresentasjon under bachelorkonferansen. Gruppen presenterer bachelorprosjektet, eller annet prosjekt gjennomført i løpet av studiet, inntil 10 minutter
  • gruppefremlegg i seminar, inntil 7 minutter, 3-5 studenter per gruppe

Arbeidskrav knyttet til INTER1300:

  • innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10 %. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.;

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap om

  • den levde kroppen i perspektiver fra fenomenologi og narrativ teori
  • kommunikasjon i møtet mellom pasient/klient og profesjonell
  • ulikheter i forutsetninger for å ta del i den behandlende og rehabiliterende prosess
  • betydningen av pasientens eller rehabiliteringsklientens personlige biografi og livsverden for behandling og rehabilitering
  • hvordan omgivelsenes materielle utforming og kulturelle verdier får betydning for behandlings- og rehabiliteringsprosesser

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere betydningen av ulike forståelser av forholdet mellom pasient/klient, profesjonell og omgivelser
  • analysere samspill mellom profesjonell og pasient/klient med vekt på å fortolke delelementer i relasjoner og allianser
  • skrive om sentrale problemstillinger knyttet til samspillets betydning i behandling og rehabilitering

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere mellommenneskelige og sosiale forhold som får betydning for behandlings- og rehabiliteringsprosesser
  • analysere samspill mellom profesjonell og pasient/klient med vekt på å fortolke delelementer i relasjoner og allianser
  • skrive om sentrale problemstillinger knyttet til samspillets betydning i behandling og rehabilitering

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid og seminarer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Loggbok fra praksis

Vurdering og eksamen

Gradert skala A-F

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes to sensorer ved muntlig eksamen. Ekstern sensor vurderer minimum 15 prosent av studentene.

Vurderingsuttrykk

Ingen overlapp med emner i gammel plan.

Sensorordning

Sensorordning: Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.