EPN-V2

MAREH4100 Samhandling som ressurs i behandling og rehabilitering Emneplan

Engelsk emnenavn
Embodiment and Relationships in Treatment and Rehabilitiation
Studieprogram
Masterstudium i fysioterapi
Masterstudium i rehabilitering og habilitering
Enkeltemner knyttet til masterstudium i rehabilitering og habilitering
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Den bio-psyko-sosiale modellen av helse, sykdom og funksjonshemming er et paradigmeskifte i helsefaglig virksomhet. Emnet følger opp dette skiftet gjennom å definere behandlende og rehabiliterende arbeid som samhandling. Denne samhandlingen tar utgangspunkt i at funksjonsnedsettelsen er omdreiningspunktet i et samarbeid mellom pasienten/klienten, profesjonelle, familien, arbeidsplassen og andre nære sosiale omgivelser. Behandling og rehabilitering finner slik sted i et nettverk av tett forbundne aktører. Emnet tar også opp ulikheter i hvordan sykdom anerkjennes, hvordan omgivelsene kan tilrettelegges for ulikheter i funksjon, og hvordan kronisk syke og funksjonshemmede kan oppleve ulike former for utestenging.

Emnet legger vekt på å knytte sammen innsikter fra forskningsresultater og teoriutvikling med det konkrete møtet mellom pasient/rehabiliteringsklient og behandler.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap om

  • den levde kroppen i perspektiver fra fenomenologi og narrativ teori
  • kommunikasjon i møtet mellom pasient/klient og profesjonell
  • ulikheter i forutsetninger for å ta del i den behandlende og rehabiliterende prosess
  • betydningen av pasientens eller rehabiliteringsklientens personlige biografi og livsverden for behandling og rehabilitering
  • hvordan omgivelsenes materielle utforming og kulturelle verdier får betydning for behandlings- og rehabiliteringsprosesser

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere betydningen av ulike forståelser av forholdet mellom pasient/klient, profesjonell og omgivelser
  • analysere samspill mellom profesjonell og pasient/klient med vekt på å fortolke delelementer i relasjoner og allianser
  • skrive om sentrale problemstillinger knyttet til samspillets betydning i behandling og rehabilitering

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere mellommenneskelige og sosiale forhold som får betydning for behandlings- og rehabiliteringsprosesser
  • analysere samspill mellom profesjonell og pasient/klient med vekt på å fortolke delelementer i relasjoner og allianser
  • skrive om sentrale problemstillinger knyttet til samspillets betydning i behandling og rehabilitering

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid og seminarer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studenten skal gjøre bruk av ett av følgende typer materiale:

  • et møte mellom behandler og pasient/rehabiliteringsklient tilgjengelig på for eksempel YouTube
  • en avidentifisert refleksjon fra egen praksis
  • et intervju med en fagprofesjonell
  • tekster fra et fagtidsskrift (ikke forskningsartikler)

Materialet skal presenteres for medstudenter og faglærer og diskuteres i lys av pensumlitteratur. Varighet: 15-20 minutter.

Studenten har to forsøk på å få godkjent arbeidskravet før ordinær eksamen og ett tredje før ny eksamen.

Vurdering og eksamen

Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan levere eksamensoppgaven.

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Hjemmeeksamen over 4 uker, individuell eller i gruppe på to studenter. Omfanget skal være 3000-3500 ord på individuell oppgave og 4000-4500 ord på gruppeoppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Ingen.

Sensorordning

Etter fullført fag har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har god kunnskapsoversikt om relevante utdanningspolitiske tema og nyere forskning knyttet til klasserom og skole
  • har god kunnskap om lærerprofesjonen, profesjonelt skjønn og profesjonsetikk
  • har god kunnskap om inkludering og mangfold på samfunns- og skolenivå
  • har oppdatert kunnskap om sosialiseringsbetingelser i samfunnet og barn - og unges deltakelse på ulike sosialiseringsarenaer
  • har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner
  • har god kunnskap om ulike veiledningsstrategier i samarbeid med kollegaer og andre aktører​
  • har god kunnskap om ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen

Ferdigheter

Studenten

  • kan på bakgrunn av forskningsbasert kunnskap og utdanningspolitiske tema reflektere over problemstillinger knyttet til profesjonelle utfordringer på ulike arenaer i grunnskolen
  • kan identifisere og analysere profesjonsetiske utfordringer knyttet til lærerarbeid i klasserommet, sosialpedagogisk arbeid og forsknings- og utviklingsarbeid i profesjonsfelleskapet
  • kan reflektere over hvordan ulike samfunnsbetingelser påvirker barn og unges muligheter for inkludering
  • kan planlegge forsknings- og utviklingsarbeid i skolen utfra ulike modeller

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innenfor de aktuelle temaene i emnet
  • har evne til å reflektere over egen profesjonell utvikling
  • kan arbeide med endrings- og utviklingsarbeid i grunnskolen til beste for alle elever