Programplaner og emneplaner - Student
MAREH4100 Samhandling som ressurs i behandling og rehabilitering Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Embodiment and Relationships in Treatment and Rehabilitiation
- Studieprogram
-
Masterstudium i fysioterapiMasterstudium i rehabilitering og habiliteringEnkeltemner knyttet til masterstudium i rehabilitering og habilitering
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudier, gruppepresentasjoner, seminar, praktisk ferdighetstrening og forelesninger.
I INTER1300 «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn, unge og familiene deres» inngår to felles seminardager, digitale læringsressurser og oppgaver knyttet til tverrprofesjonelt gruppearbeid og selvstudier.
Forkunnskapskrav
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
Obligatorisk aktivitet:
- muntlig gruppepresentasjon eller posterpresentasjon under bachelorkonferansen. Gruppen presenterer bachelorprosjektet, eller annet prosjekt gjennomført i løpet av studiet, inntil 10 minutter
- gruppefremlegg i seminar, inntil 7 minutter, 3-5 studenter per gruppe
Arbeidskrav knyttet til INTER1300:
- innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10 %. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.;
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har inngående kunnskap om
- den levde kroppen i perspektiver fra fenomenologi og narrativ teori
- kommunikasjon i møtet mellom pasient/klient og profesjonell
- ulikheter i forutsetninger for å ta del i den behandlende og rehabiliterende prosess
- betydningen av pasientens eller rehabiliteringsklientens personlige biografi og livsverden for behandling og rehabilitering
- hvordan omgivelsenes materielle utforming og kulturelle verdier får betydning for behandlings- og rehabiliteringsprosesser
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere betydningen av ulike forståelser av forholdet mellom pasient/klient, profesjonell og omgivelser
- analysere samspill mellom profesjonell og pasient/klient med vekt på å fortolke delelementer i relasjoner og allianser
- skrive om sentrale problemstillinger knyttet til samspillets betydning i behandling og rehabilitering
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere mellommenneskelige og sosiale forhold som får betydning for behandlings- og rehabiliteringsprosesser
- analysere samspill mellom profesjonell og pasient/klient med vekt på å fortolke delelementer i relasjoner og allianser
- skrive om sentrale problemstillinger knyttet til samspillets betydning i behandling og rehabilitering
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, gruppearbeid og seminarer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Loggbok fra praksis
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes to sensorer ved muntlig eksamen. Ekstern sensor vurderer minimum 15 prosent av studentene.
Vurderingsuttrykk
Ingen overlapp med emner i gammel plan.
Sensorordning
Sensorordning: Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.