EPN

MAREH4000 Rehabilitering som kunnskap og praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Rehabilitation as Knowledge and Practice
Studieprogram
Masterstudium i rehabilitering og habilitering
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet tar for seg rehabilitering som begrep, kunnskapsområde og praksis i et helse- og samfunnsfaglig perspektiv. Det legges særlig vekt på forståelser av funksjonshemming, brukerperspektiver, medvirkningsformer og medvirkningspolitikk. Rehabilitering rammes inn som et praksisfelt med utgangspunkt i gjeldende lovverk og organisatoriske rammer. Livsløpsperspektiv, kunnskapsbasert rehabilitering, tverrprofesjonelt samarbeid, og kommunikasjon og samhandling står sentralt. Emnet drøfter ulike tilnærminger til kartlegging, målsetting og evaluering i individuelle rehabiliteringsprosesser, samt utvikling- og kvalitetsforbedring av tjenesteytingen.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet eller på andre masterstudier innen helse- og sosialfag, idrett, pedagogikk eller samfunnsvitenskapelige fag. Emnet tilbys som enkeltemne. Søkere må ha bachelorgrad eller tilsvarende grad av minimum 3 års varighet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap om

  • rehabilitering og habilitering som begrep, kunnskapsområde og politisk felt
  • ulike brukerperspektiver, forståelser av funksjonshemming og organisatoriske og institusjonelle rammer for (re)habiliteringsvirksomheten
  • brukermedvirkning og tverrprofesjonelt samarbeid knyttet til samhandling mellom tjenester og tjenestenivåer  
  • kommunikasjon og samhandling i individuelle (re)habiliteringsprosesser 

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere betydningen av ulike forståelser av (re)habilitering, funksjonshemming og brukermedvirkning for utvikling av (re)habilitering som fagfelt
  • anvende grunnleggende prinsipper for kommunikasjons- og interaksjonsprosesser mellom tjenestebrukere og profesjonelle
  • gjennomføre kritiske analyser av kartleggings- og målsettingsarbeid og evaluering innen (re)habilitering 
  • anvende og integrere ulike former for kunnskap i arbeidet med å utvikle og kvalitetsforbedre (re)habiliteringspraksis

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere kritisk over (re)habilitering som kunnskap og praksis
  • analysere strukturelle forhold, ansvars-, og oppgavefordeling innen (re)habilitering og hvordan disse kan påvirkes
  • tilrettelegge for og drøfte utfordringer knyttet til individuelle (re)habiliteringsprosesser

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer og gruppevise og individuelle arbeidsoppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er ingen arbeidskrav i emnet.

Vurdering og eksamen

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Mappe bestående av to skriftlige arbeider. Det ene arbeidet skal ha et omfang på 1500-2000 ord, det andre på 2500-3000 ord.

Vekting: Det gis en samlet karakter på mappen. Ved karakterfastsetting vektes begge oppgavene i mappen likt, men dersom én av oppgavene blir vurdert til F blir også samlet karakter F.

Ny eksamen: Studenten har anledning til å levere omarbeidet versjon av oppgaven(e) i mappen som har fått F én gang. Innleveringsfrist er ca. fem uker etter at sensur er falt.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykk: Gradert skala A-F.

Sensorordning

Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Sensur på eksamen kan påklages i samsvar med universitets- og høyskoleloven § 5-3.