EPN

MAREH4000 Rehabilitation as Knowledge and Practice Course description

Course name in Norwegian
Rehabilitering som kunnskap og praksis
Study programme
Masterstudium i rehabilitering og habilitering
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Course history

Introduction

Emnet tar for seg rehabilitering som begrep, kunnskapsområde og praksis i et helse- og samfunnsfaglig perspektiv. Det legges særlig vekt på forståelser av funksjonshemming, brukerperspektiver, medvirkningsformer og medvirkningspolitikk. Rehabilitering rammes inn som et praksisfelt med utgangspunkt i gjeldende lovverk og organisatoriske rammer. Livsløpsperspektiv, kunnskapsbasert rehabilitering, tverrprofesjonelt samarbeid, og kommunikasjon og samhandling står sentralt. Emnet drøfter ulike tilnærminger til kartlegging, målsetting og evaluering i individuelle rehabiliteringsprosesser, samt utvikling- og kvalitetsforbedring av tjenesteytingen.

Required preliminary courses

Studenten må være tatt opp på studiet eller på andre masterstudier innen helse- og sosialfag, idrett, pedagogikk eller samfunnsvitenskapelige fag.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap om

  • rehabilitering som begrep, kunnskapsområde og politisk felt i en historisk og samtidig og kulturell kontekst
  • ulike brukerperspektiver, forståelser av funksjonshemming og organisatoriske og institusjonelle rammer for rehabiliteringsvirksomheten
  • brukermedvirkning og tverrprofesjonelt samarbeid knyttet til samhandling mellom tjenester og tjenestenivåer  
  • kommunikasjon og samhandling i individuelle rehabiliteringsprosesser 

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere betydningen av ulike forståelser av rehabilitering, funksjonshemming og brukermedvirkning for videre utvikling av rehabilitering som fagfelt, virksomhet og rettighet
  • analysere kommunikasjons- og interaksjonsprosesser mellom tjenestebrukere og profesjonelle
  • gjennomføre kritiske analyser av kartleggings- og målsettingsarbeid og evaluering innen rehabilitering 
  • håndtere og integrere ulike former for kunnskap i arbeidet med å utvikle og kvalitetsforbedre rehabiliteringspraksis

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere kritisk over rehabilitering som kunnskap og praksis
  • analysere strukturelle forhold, ansvars-, og oppgavefordeling innen rehabilitering og hvordan disse kan påvirkes
  • tilrettelegge for individuelle rehabiliteringsprosesser og drøfte utfordringer

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer og gruppevise og individuelle arbeidsoppgaver.

Course requirements

Ingen arbeidskrav

Assessment

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.

Kombinert eksamen:

  1. Mappe bestående av tre skriftlige arbeider á 1500 til 2000 ord, hvorav ett kan være gruppebesvarelse (gruppe på to til tre studenter).

  2. Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.

De tre skriftlige arbeidene i mappen må være bestått før studenten kan fremstille seg til muntlig eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt i første del av eksamen. Til muntlig eksamen kan studenten medbringe sin eksamensmappe og stikkordliste knyttet til de valgte læringsutbyttene.

Grading scale

Vurderingsuttrykk: Bestått/ ikke bestått. Studenten får én samlet karakter. 

Examiners

Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Sensur på den skriftlige delen av eksamen kan påklages i samsvar med universitets- og høyskoleloven § 5-3. Karakterfastsetting på muntlig eksamen kan ikke påklages.

Dersom studenten får ikke bestått på én eller flere oppgaver i mappen gis det anledning til å levere omarbeidet versjon av aktuell(e) oppgave(r) til ny/utsatt eksamen. Innleveringsfrist er ca. fem uker etter at sensur er falt.

Admission requirements

Emnet tilbys som enkeltemne. Det kreves bachelorgrad eller lignende av minimum tre års omfang.