EPN-V2

MARAD4200 Konvensjonell radiografi Emneplan

Engelsk emnenavn
Conventional Radiography
Studieprogram
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i radiografi
Enkeltemner knyttet til masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i radiografi
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en systematisk innføring i bildeforståelse av skjelettrøntgenbilder. Emnet er delt inn i tre hoveddeler. I første del fokuseres det på avansert anatomi og patologi sett i lys av bildediagnostikk. I del to får studenten en fordypning innen bildeforståelse og projeksjonslære. Den siste delen tar for seg teknologien i konvensjonelt røntgenutstyr med tanke på postprosessering, optimalisering og eksponeringsteknikk.

Anbefalte forkunnskaper

To års erfaring som radiograf.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helse og teknologi - spesialisering i radiografi. Emnet tilbys også som enkeltemne, med samme opptakskrav som for spesialisering i radiografi.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for og vurdere ulike teorier og prosedyrer innen konvensjonell radiografi
  • kan kritisk vurdere fremstilling av aktuell anatomi og patologi i bildematerialet
  • kan gjøre rede for aktuelle tilleggsprojeksjoner for særskilte undersøkelser og vurdere når disse er aktuelle
  • kan kritisk vurdere kvalitet og pasientsikkerhet i helsetjenesten
  • kan kritisk vurdere prosedyrer tilpasset ulike pasientgrupper, som for eksempel innen geriatri og pediatri
  • kan vurdere kausale sammenhenger mellom postprosesseringsalgoritmer, stråledose og bildekvalitet

Ferdigheter

Studenten

  • kan selvstendig vurdere bildekriterier og bildekvalitet
  • kan selvstendig anvende postprosesseringsalgoritmer
  • kan anvende metoder for kvalitetsutviklingsarbeid inkludert pasientsikkerhet
  • kan vurdere ulike diagnostiseringsmetoder innenfor medisinsk bildediagnostikk
  • kan evaluere egen praksis

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle og diskutere faglige problemstillinger med kollegaer, eksempelvis radiografer, radiologer, fysikere, klinikere og andre det er naturlig å samarbeide med
  • kan gjøre selvstendige etiske og faglig begrunnede vurderinger og beslutninger i yrkesutøvelsen
  • kan formulere, analysere og vurdere praktiske og faglige problemstillinger selvstendig, systematisk og kritisk på et vitenskapelig grunnlag
  • kan identifisere og vurdere eget behov for kompetanseutvikling og spesialisering
  • kan være en ressursperson og pådriver innen utviklingsarbeid på sin arbeidsplass
  • kan lede optimaliseringsprosjekter og ta faglige avgjørelser basert på systematisk innhenting av forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
  • kan arbeide for å ivareta alle individers rett til likeverdige helsetjenester ved å ha fokus på kvalitet og prosedyreutvikling
  • kan bidra til utfasing og implementering av metoder, teknologi og bærekraftig innovasjon for å bedre kvaliteten på tjenestene

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer og ferdighetstrening. Undervisningen er i hovedsak organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd og tiden på universitetet vil i hovedsak bli brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstrening
  • to individuelle skriftlige oppgaver, omfang inntil 1000 ord
  • individuelt fagnotat inkludert dokumentasjon av gjennomføring av 30 utvalgte skjelettundersøkelser og evaluering

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. 3000 ord (+/- 20 prosent).

Besvarelsen kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

Ingen.