EPN-V2

MARAD4100 Computertomografi (CT) Emneplan

Engelsk emnenavn
Computed Tomography (CT)
Studieprogram
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i radiografi
Enkeltemner knyttet til masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i radiografi
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Computertomografi (CT) er en bildediagnostisk undersøkelsesmetode som benytter ioniserende stråling til å produsere snittbilder, slik at kroppens strukturer kan fremstilles i ulike plan.

Emnet omfatter hovedtemaene:

1) Strålevern 2) CT-teknologi 3) Kontrastmidler 4) Kvalitetskontroll og bildekvalitetsparametere 5) Arbeidsstasjon og bildebehandling 6) Pasientdose, referanseverdier og protokollutvikling.

Anbefalte forkunnskaper

Bestått arbeidskrav og obligatoriske læringsaktiviteter i emnet TLK2400.

Forkunnskapskrav

Gjennom dette emnet oppøver studentene kunnskaper og evner innenfor Grunnleggende årsregnskap med Excel, slik at de selv kan føre et enkelt regnskap. Etter fullført emne skal de videre kunne gjøre rede for årsregnskapets innhold, regnskapsprinsipper og vurderingsregler, og de skal kunne analysere og vurdere en bedrifts økonomiske resultat og stilling.

Undervisningsspråk er norsk.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for CT-teknologi og dens utvikling
  • kan tolke, analysere og drøfte kvalitetskontrollrutiner ved CT-undersøkelser
  • kan kritisk vurdere bruk av kontrastmidler ved CT-undersøkelser
  • kan tolke, analysere og drøfte bildekvalitet og CT-teknologi
  • kan gjøre rede for arbeidsstasjon, bildebehandling og lagringsmedier
  • kan tolke og kritisk vurdere doseberegning ved CT-undersøkelser
  • kan gjøre rede for lover, forskrifter og veiledere som omhandler strålevern knyttet til bruk av CT, samt drøfte og analysere disse

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende postprosesseringsteknikker ved de vanligste CT-undersøkelsene
  • kan analysere rapporter fra kvalitetskontroller ved CT, samt utføre dosemålinger ved hjelp av måleutstyr
  • kan selvstendig gjennomføre bildebehandling og vurdere bildekvalitet
  • kan optimalisere CT-protokoller, med spesielt fokus på tilpasset bildekvalitet og stråledose til undersøkelsen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske fagområdets uttrykksformer
  • kan formidle faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen fagområdet CT i større og mindre fora
  • kan gjøre selvstendige etiske og faglig begrunnede vurderinger og beslutninger i yrkesutøvelsen
  • kan arbeide for å ivareta alle individers rett til likeverdige helsetjenester ved å ha fokus på kvalitet og prosedyreutvikling
  • kan implementere sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter

Arbeids- og undervisningsformer

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kjennskap til hvorfor regnskap er nødvendig
  • kjennskap til bilagsføring og regnskapsavslutning
  • grunnleggende kjennskap til relevant lovverk og forskrifter i forbindelse med regnskapsføring
  • kjennskap til standard kontoplan
  • kjennskap til behovet for regnskapsanalyse og hvordan dette gjøres
  • kjennskap til nytten økonomer har ved bruk av Excel

Ferdigheter

Studenten kan

  • foreta enkel bilagsføring og avslutte et regnskap
  • komme fram til endelig saldobalanse for vanlige kontoer med standard kontonummer, og med den som utgangspunkt sette opp et resultatregnskap og en balanse
  • bokføre de mest vanlige transaksjoner
  • foreta periodiseringsposteringer i forbindelse med en periodeavslutning
  • forklare sammenhenger mellom transaksjoner og deres påvirkning på resultat og balanse
  • foreta årsoppgjør med enkle årsoppgjørsposteringer og disponering av overskudd i aksjeselskaper
  • stille opp gruppert resultat og balanse i samsvar med regnskapslovens bestemmelser
  • behandle sentrale regnskapsmessige måle- og vurderingsproblemer
  • gjennomføre tilrettelegging og korrigering av regnskapstall for analyseformål
  • beregne sentrale nøkkeltall i forbindelse med en regnskapsanalyse og gjøre en vurdering av en bedrifts lønnsomhet, likviditet, finansiering og soliditet

Generell kompetanse

Studenten kan

  • utføre og forstå hvordan årsregnskapet bygges opp med bilagsføring og avslutning til resultat og balanse
  • forstå innholdet i et årsregnskap ved å utføre en regnskapsanalyse

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Åtte skriftlige oppgaver hvorav to er i grupper på 2-4 studenter og seks er individuelle. Omfanget på oppgavene varierer mellom 1500 og 3500 ord, med unntak av arbeidskrav knyttet til kvalitetskontroll som har ubegrenset antall ord

Studentene tilbys skriftlig veiledning i forkant av innlevering på alle oppgavene. Retten til skriftlig veiledning bortfaller om ikke studenten leverer innen angitt tidsfrist.

Vurdering og eksamen

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav: Studenten må gjennomføre digitale prøver og få godkjent minst 4 av 6 prøver. Prøvene er fordelt utover semesteret. Fra prøven aktiveres gis studentene inntil én uke på å fullføre prøven. Hver prøve vil ha et omfang på inntil 2 timer. Studenten har 3 forsøk på å bestå hver prøve, og resultatet gis automatisk ved prøvens slutt. Faglærer vil opplyse om utlevering og innleveringsfrister.

Formålet med arbeidskravet er å forberede studentene til eksamen og arbeidslivet ved å gi dem relevant trening i regnskapsføring i Excel.

Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.

Vurderingsuttrykk

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Sensorordning

Gradert skala A - F

Opptakskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om notatteknikk som verktøy for tolking og hvordan teknikken kan tilpasses studentens spesifikke behov
  • har kontrastiv kunnskap om forholdet mellom norsk og tolkespråket
  • har kunnskap om bruk av oversettelsesstrategier i konsekutiv tolking
  • har kunnskap om muligheter for terminologisk forberedelse og terminologihåndteringsprogrammer

Ferdigheter

Studenten

  • kan benytte grunnprinsippene for notateknikk til å utvikle egne ferdigheter i notatteknikk
  • kan tolke lengre sekvenser mellom norsk og tolkespråket ved hjelp av notater som støtte for hukommelsen
  • kan gjøre kunnskapsbaserte valg av tolketeknikker og oversettelsesstrategier tilpasset den kommunikative situasjonens og i tråd med tolkeetikken
  • kan forberede seg systematisk til tolking
  • kan evaluere egen notatteknikk og tolking slik at studenten kan videreutvikle egne ferdigheter i notatteknikk, samt sin tospråklige og kommunikative kompetanse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjøre akademisk rede for muligheter og begrensninger ved egen hukommelse og bruk av notatteknikk i tolking
  • kan reflektere faglig om etiske problemstillinger knyttet til notatteknikk i tolkemediert interaksjon i offentlig sektor

Emneoverlapp

Se programplanen.