EPN-V2

MAPSD4300 Forskningsmetoder i psykisk helsearbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods in Mental Health Care
Studieprogram
Masterstudium i psykisk helsearbeid - deltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter vitenskapsteorier som har vært og er sentrale for utvikling av kunnskap om psykisk helse og psykisk helsearbeid, og empiriske forskningsmetoder, ulike typer forskningsdesign og bruk av kvantitative og kvalitative metoder i forskning relatert til psykisk helse og psykisk helsearbeid. Emnet gir en innføring i forskningsetiske og formelle krav til godkjenning av forskning med både pasientfokus og utøverfokus.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har inngående forståelse av sammenhengene mellom vitenskapsteori og kunnskapsproduksjon innen psykisk helse og psykisk helsearbeid
  • har inngående kunnskap om forholdet mellom hverdagskunnskap, erfaringsbasert kunnskap, vitenskapelig kunnskap og evidensbasert kunnskap
  • har inngående kunnskap om bruk av forskningsintervju, observasjon og feltarbeid i studier av psykisk helse og psykisk helsearbeid
  • har inngående kunnskap om måling av fenomener knyttet til psykisk helse
  • har inngående kunnskap om univariate, bivariate og multivariate statistiske metoder
  • har inngående kunnskap om tolkning og analyse av kvantitative og kvalitative data

Ferdigheter:

Studenten

  • kan analysere, forholde seg kritiske til og anvende vitenskapsteori
  • kan analysere, forholdes seg kritisk til og anvende ulike forskningsmetoder med utgangspunkt i forskningens problemstillinger
  • kan analysere kvalitative og kvantitative data på en selvstendig og kritisk måte
  • kan selvstendig utarbeide prosjektbeskrivelse
  • kan relevante søkeprosedyrer for godkjenning av forskningsprosjekt

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan anvende vitenskapsteori i utvikling av design, metode og analyse
  • har inngående forståelse av forholdet mellom etikk, verdier og vitenskap og hvordan dette styrer forskningen
  • kan anvende empiriske forskningsmetoder på en selvstendig og kritisk måte
  • kan vurdere, forholde seg kritisk til og anvende forskning i feltet psykisk helse og psykisk helsearbeid
  • kan formidle vitenskapelig kunnskap på en selvstendig og kritisk måte

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være utført og godkjent:

Studentene utarbeider en prosjektbeskrivelse for studien som er tenkt gjennomført for masteroppgaven. Kan utføres i grupper på to eller individuelt.

Omfang: 1000 ord (+/- 20 %)

Studenten har to forsøk på arbeidskravet.

Vurdering og eksamen

Individuell eksamen under tilsyn over 3 timer.

Vurderingsuttrykk

A-F.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.