Studieinfo emne MAPO4420 2020 HØST
MAPO4420 Brukerperspektivet i helsefremming Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The User Perspective in Health Promotion
- Studieprogram
-
Masterstudium i empowerment og helsefremmende arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet fokuserer på brukerperspektivet i helsefremming. Lærings- og mestringssentrenes (LMS) ideologi og funksjon, frisklivssentraler og andre arenaer for mestring og brukermedvirkning belyses og problematiseres, likedan brukerperspektivet i aktuelle lover og helsepolitiske føringer. Det legges vekt på det tverrprofesjonelle samarbeidet i pasientforløpet. Brukerens rolle i helsefremmende arbeid i regi av brukerorganisasjoner er sentralt i dette emnet. Det legges også vekt på kunnskap om brukermedvirkning for utsatte grupper, samt i hvilken grad påvirkes medvirkning av strukturell ulikhet som sosial posisjon, kjønn, alder og etnisitet.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har bred kunnskap om aktuelle lover og helsepolitiske føringer
- har inngående kunnskap om ulike former for brukermedvirkning på systemnivå
- har inngående kunnskap om strukturell ulikhet
- har bred kunnskap om nødvendigheten av et tverrprofesjonelt samarbeid med pasient/bruker og pårørende.
Ferdigheter
Studenten:
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike helsefremmende tiltak
- kan analysere og forholde seg kritisk til hvordan brukerperspektiv tillegges vekt på systemnivå
- kan analysere og kritisk vurdere sentrale elementer av brukermedvirkning i koordinering av pasientforløp
- kan anvende kunnskap på nye områder innenfor helsefremming
Generell kompetanse
Studenten:
- har analytisk kompetanse i vurdering av ulike brukerperspektiv
- kan vurdere aktuelle etiske problemstillinger relatert til brukerperspektiv
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, praktiske øvelser i veiledning og undervisning, individuelt og i gruppe, gruppearbeid og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- deltakelse i praktiske øvelser
- deltakelse i 2 ekskursjoner med oppfølgende refleksjonsoppgave på maksimum 1500 ord
- godkjent problemstilling for hjemmeeksamen innen fastsatt tidspunkt
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Hjemmeeksamen over 2 uker, i gruppe på 2-3 studenter ut fra valgt emnes fokus og innhold. Studenten velger problemstilling. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Sensorordning
1 intern og 1 ekstern