EPN-V2

MAPO4400 Helsepedagogikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Health Pedagogy
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet belyser og problematiserer sentrale begrep i helsepedagogikk og sammenhengen mellom begrepene. Helsepedagogiske metoder som veiledning (individuell og gruppe), undervisning, coaching innenfor helse, digitale medier og motiverende intervju belyses. Gjennom egentrening og refleksjon oppnår studenten kompetanse til å planlegge, gjennomføre og evaluere helsepedagogiske tilbud til personer med helseutfordringer og deres pårørende, og å trekke brukerkunnskap inn i pasient- og pårørendeopplæring.

    Tverrprofesjonelt samarbeid og organisering av helsepedagogiske tiltak vektlegges.

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har inngående kunnskap om begreper og metoder innenfor helsepedagogikk
    • har bred kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet helsepedagogikk
    • kan vurdere ulike metoder i samhandling med pasient/bruker og pårørende

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike metoder i lys av helsepedagogisk kunnskap
    • kan i en øvingssituasjon eller på eget arbeidssted anvende kunnskaper og ferdigheter innen helsepedagogikk i et tverrprofesjonelt samarbeid og i samhandling med pasient/bruker og pårørende
    • kan planlegge og gjennomføre veiledning, undervisning og coaching både individuelt og til grupper

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan analysere pasient- og pårørendeopplæring i gruppe
    • har kompetanse til å trekke brukerkunnskap inn i pasient- og pårørendeopplæring i det daglige møtet med pasienter, brukere og pårørende
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Forelesninger, praktiske øvelser i veiledning og undervisning, individuelt og i gruppe, gruppearbeid og selvstudier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • deltakelse i praktiske øvelser som har som mål at studenten kan planlegge, gjennomføre, kritisk vurdere og dokumentere et helsepedagogisk opplegg til pasient(er) eller pårørende
    • godkjent problemstilling for hjemmeeksamen innen fastsatt tidspunkt
  • Vurdering og eksamen

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Hjemmeeksamen over 2 uker, individuell ut fra valgt emnes fokus og innhold. Studenten velger problemstilling. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle

  • Vurderingsuttrykk

    Bokstavkarakteren A-E for bestått og F for ikke bestått

  • Sensorordning

    1 intern og 1 ekstern