Studieinfo emne MAPO4400 2020 HØST
MAPO4400 Helsepedagogikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Health Pedagogy
- Studieprogram
-
Masterstudium i empowerment og helsefremmende arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet belyser og problematiserer sentrale begrep i helsepedagogikk og sammenhengen mellom begrepene. Helsepedagogiske metoder som veiledning (individuell og gruppe), undervisning, coaching innenfor helse, digitale medier og motiverende intervju belyses. Gjennom egentrening og refleksjon oppnår studenten kompetanse til å planlegge, gjennomføre og evaluere helsepedagogiske tilbud til personer med helseutfordringer og deres pårørende, og å trekke brukerkunnskap inn i pasient- og pårørendeopplæring.
Tverrprofesjonelt samarbeid og organisering av helsepedagogiske tiltak vektlegges.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om begreper og metoder innenfor helsepedagogikk
- har bred kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet helsepedagogikk
- kan vurdere ulike metoder i samhandling med pasient/bruker og pårørende
Ferdigheter
Studenten:
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike metoder i lys av helsepedagogisk kunnskap
- kan i en øvingssituasjon eller på eget arbeidssted anvende kunnskaper og ferdigheter innen helsepedagogikk i et tverrprofesjonelt samarbeid og i samhandling med pasient/bruker og pårørende
- kan planlegge og gjennomføre veiledning, undervisning og coaching både individuelt og til grupper
Generell kompetanse
Studenten:
- kan analysere pasient- og pårørendeopplæring i gruppe
- har kompetanse til å trekke brukerkunnskap inn i pasient- og pårørendeopplæring i det daglige møtet med pasienter, brukere og pårørende
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, praktiske øvelser i veiledning og undervisning, individuelt og i gruppe, gruppearbeid og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- deltakelse i praktiske øvelser som har som mål at studenten kan planlegge, gjennomføre, kritisk vurdere og dokumentere et helsepedagogisk opplegg til pasient(er) eller pårørende
- godkjent problemstilling for hjemmeeksamen innen fastsatt tidspunkt
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Hjemmeeksamen over 2 uker, individuell ut fra valgt emnes fokus og innhold. Studenten velger problemstilling. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Vurderingsuttrykk
Bokstavkarakteren A-E for bestått og F for ikke bestått
Sensorordning
1 intern og 1 ekstern