Programplaner og emneplaner - Student
MAPO4100 Folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Empowerment and Health Promotion: the Basics of Professions and Health Politics
- Studieprogram
-
Masterstudium i empowerment og helsefremmende arbeidEnkeltemner knyttet til Master i Helse og empowerment
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan presentere psykisk helsearbeid i et historisk perspektiv
- kan drøfte hvordan psykoser, personlighetsforstyrrelser, angst, stemningslidelse og rusavhengighet kan påvirke pasientenes grunnleggende behov og selvforståelse
- kan gjøre rede for psykiske- og psykososiale utfordringer hos flyktninger og innvandrere og gjøre rede for hvordan stigma, ekskludering, diskriminering og rasisme kan påvirke psykisk og psykososial helse
- kan gjøre rede for mestringsstrategier og begreper som bedringsprosesser, brukermedvirkning, recovery og empowerment
- kan forklare hvordan rammefaktorer som gjeldende lovverk og tvangsbestemmelser kan ha betydning for utøvelse av sykepleie i psykisk helsearbeid
- kan drøfte barn og unges særegne behov knyttet til traumer, omsorgssvikt, vold, overgrep og rus- og sosioøkonomiske problemer
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sentrale miljøterapeutiske prinsipper relatert til pasienter med psykiske lidelser
- kan anvende kunnskaper om hovedgruppene av psykofarmaka og integrere kunnskap fra sykdomslære i vurdering av legemidlers virkning og bivirkning
- kan anvende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med mennesker med psykiske lidelser og deres pårørende og kan etablere, opprettholde og avslutte relasjoner
- kan kartlegge symptomer ved ulike psykiske og rusrelaterte lidelser og tilstander og anvende gjeldende dokumentasjonsverktøy i utøvelsen av sykepleie
- kan fortløpende vurdere situasjoner som innebærer risiko for pasienter og/eller ansatte, og forebygge uønskede hendelser
- kan vurdere hva som hemmer og fremmer kommunikasjon og hvordan uhelse og manglende behovstilfredstillelse har innvirkning på profesjonelle relasjoner
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og maktforhold i møte med mennesker med psykiske lidelser og rusavhengighet og ta imot veiledning og tilbakemeldinger
- kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og kan ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder
Forkunnskapskrav
Praksisstudier krever tilstedeværelse 90 %. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart og egenvurderingsskjema til midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter er:
- deltakelse på seminar
- simulering - relasjonelle ferdigheter og samhandling
- refleksjonsoppgave - individuell oppgave om etikk, makt og lovverk relatert til egen erfaring i praksisstudiene. Omfang 1000 ord (+/- 10 %).
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om den historiske utviklingen, forståelsesrammer, strategier og satsningsområder innen folkehelsearbeid
- har avansert kunnskap innenfor fagområdene folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid
- kan vurdere konsekvenser av helsepolitiske føringer for praksis og helsepersonells rolle og funksjon
- kan vurdere sammenhenger mellom læring og mestring
- kan kritisk vurdere tverrprofesjonelt samarbeid
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende relevante begreper, teorier og forskning i vurdering av helsefaglige problemstillinger innen fagområdet
- kan analysere betydningen av prinsippene i empowermenttenkningen; bruker som ekspert på seg selv, medvirkning og maktomfordeling
- kan anvende prinsippene i empowermenttenkningen
Generell kompetanse
Studenten:
- kan analysere etiske problemstillinger på ulike arenaer i helsetjenesten
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, gruppearbeid og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Bestått-Ikke bestått.
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Hjemmeeksamen over 2 uker, individuell, på grunnlag av utdelt problemstilling. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).
Hjelpemidler ved eksamen
Opptak til studiet.
Vurderingsuttrykk
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for sentrale begreper i legemiddelhåndteringen
- kan beskrive legemiddelregningens plass som en del av legemiddelhåndteringen og hvordan denne reguleres av lover og forskrifter
- kan gjøre rede for legemiddelhåndteringsprosessen fra legemiddelet er ordinert til legemiddelet er gitt eller kassert
- kan beskrive relevante lover og forskrifter for helsepersonell som håndterer legemidler, inkludert avviksrapportering, dokumentasjon generelt og hvordan legemidler kasseres
FerdigheterStudenten
- kan rapportere om feil og fare for feil og bidra til utvikling av tjenestens kvalitetssikringssystem for legemiddelhåndtering
- kan anvende oppslagsverk som bidrar til å kvalitetssikre egen og andres legemiddelhåndtering
- mestrer feilfri legemiddelregning ved at studenten:
- kan bruke internasjonale standarder og enhetssystemer innenfor legemiddelregning
- kan regne ut dose, styrke og mengde
- kan regne ut injeksjons- og infusjonshastighet (dr/min og ml/t)
- kan regne med tid, der dosen fordeles over en gitt tidsperiode, innenfor et gitt tidsrom
- kan regne med tid der dosen er ordinert per ml. eller dråper og angitt per tidsenhet (0,125 mg/ml eller 0,15 ml/kg/min)
- kan regne ut fra ordinert dose i forhold til kroppsvekt (i kg eller kroppsoverflate (i m2))
- kan regne med fortynning av flytende legemidler eller fortynning av tilsetning av legemidler som er blandet ut for å gis som injeksjoner/fusjoner
- kan vurdere og gjøre kontroll av egen og andres utregning
Generell kompetanse
- har kunnskap og forståelse for sammenhengen mellom forsvarlig legemiddelhåndtering og pasientsikkerheten
Sensorordning
Undervisning, veiledning og ulike studentaktive arbeidsformer.