EPN-V2

MAPO4100 Folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Empowerment and Health Promotion: the Basics of Professions and Health Politics
Studieprogram
Masterstudium i empowerment og helsefremmende arbeid
Enkeltemner knyttet til Master i Helse og empowerment
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan presentere psykisk helsearbeid i et historisk perspektiv
  • kan drøfte hvordan psykoser, personlighetsforstyrrelser, angst, stemningslidelse og rusavhengighet kan påvirke pasientenes grunnleggende behov og selvforståelse
  • kan gjøre rede for psykiske- og psykososiale utfordringer hos flyktninger og innvandrere og gjøre rede for hvordan stigma, ekskludering, diskriminering og rasisme kan påvirke psykisk og psykososial helse
  • kan gjøre rede for mestringsstrategier og begreper som bedringsprosesser, brukermedvirkning, recovery og empowerment
  • kan forklare hvordan rammefaktorer som gjeldende lovverk og tvangsbestemmelser kan ha betydning for utøvelse av sykepleie i psykisk helsearbeid
  • kan drøfte barn og unges særegne behov knyttet til traumer, omsorgssvikt, vold, overgrep og rus- og sosioøkonomiske problemer

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sentrale miljøterapeutiske prinsipper relatert til pasienter med psykiske lidelser
  • kan anvende kunnskaper om hovedgruppene av psykofarmaka og integrere kunnskap fra sykdomslære i vurdering av legemidlers virkning og bivirkning
  • kan anvende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med mennesker med psykiske lidelser og deres pårørende og kan etablere, opprettholde og avslutte relasjoner
  • kan kartlegge symptomer ved ulike psykiske og rusrelaterte lidelser og tilstander og anvende gjeldende dokumentasjonsverktøy i utøvelsen av sykepleie
  • kan fortløpende vurdere situasjoner som innebærer risiko for pasienter og/eller ansatte, og forebygge uønskede hendelser
  • kan vurdere hva som hemmer og fremmer kommunikasjon og hvordan uhelse og manglende behovstilfredstillelse har innvirkning på profesjonelle relasjoner

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og maktforhold i møte med mennesker med psykiske lidelser og rusavhengighet og ta imot veiledning og tilbakemeldinger
  • kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og kan ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder

Forkunnskapskrav

Praksisstudier krever tilstedeværelse 90 %. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart og egenvurderingsskjema til midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter er:

  • deltakelse på seminar
  • simulering - relasjonelle ferdigheter og samhandling
  • refleksjonsoppgave - individuell oppgave om etikk, makt og lovverk relatert til egen erfaring i praksisstudiene. Omfang 1000 ord (+/- 10 %).

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om den historiske utviklingen, forståelsesrammer, strategier og satsningsområder innen folkehelsearbeid
  • har avansert kunnskap innenfor fagområdene folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid
  • kan vurdere konsekvenser av helsepolitiske føringer for praksis og helsepersonells rolle og funksjon
  • kan vurdere sammenhenger mellom læring og mestring
  • kan kritisk vurdere tverrprofesjonelt samarbeid

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende relevante begreper, teorier og forskning i vurdering av helsefaglige problemstillinger innen fagområdet
  • kan analysere betydningen av prinsippene i empowermenttenkningen; bruker som ekspert på seg selv, medvirkning og maktomfordeling
  • kan anvende prinsippene i empowermenttenkningen

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan analysere etiske problemstillinger på ulike arenaer i helsetjenesten

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Bestått-Ikke bestått.

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Hjemmeeksamen over 2 uker, individuell, på grunnlag av utdelt problemstilling. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).

Hjelpemidler ved eksamen

Opptak til studiet.

Vurderingsuttrykk

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for sentrale begreper i legemiddelhåndteringen
  • kan beskrive legemiddelregningens plass som en del av legemiddelhåndteringen og hvordan denne reguleres av lover og forskrifter
  • kan gjøre rede for legemiddelhåndteringsprosessen fra legemiddelet er ordinert til legemiddelet er gitt eller kassert
  • kan beskrive relevante lover og forskrifter for helsepersonell som håndterer legemidler, inkludert avviksrapportering, dokumentasjon generelt og hvordan legemidler kasseres

 

FerdigheterStudenten

  • kan rapportere om feil og fare for feil og bidra til utvikling av tjenestens kvalitetssikringssystem for legemiddelhåndtering
  • kan anvende oppslagsverk som bidrar til å kvalitetssikre egen og andres legemiddelhåndtering
  • mestrer feilfri legemiddelregning ved at studenten:
    • kan bruke internasjonale standarder og enhetssystemer innenfor legemiddelregning
    • kan regne ut dose, styrke og mengde
    • kan regne ut injeksjons- og infusjonshastighet (dr/min og ml/t)
    • kan regne med tid, der dosen fordeles over en gitt tidsperiode, innenfor et gitt tidsrom
    • kan regne med tid der dosen er ordinert per ml. eller dråper og angitt per tidsenhet (0,125 mg/ml eller 0,15 ml/kg/min)
    • kan regne ut fra ordinert dose i forhold til kroppsvekt (i kg eller kroppsoverflate (i m2))
    • kan regne med fortynning av flytende legemidler eller fortynning av tilsetning av legemidler som er blandet ut for å gis som injeksjoner/fusjoner
    • kan vurdere og gjøre kontroll av egen og andres utregning

 

Generell kompetanse

  • har kunnskap og forståelse for sammenhengen mellom forsvarlig legemiddelhåndtering og pasientsikkerheten

Sensorordning

Undervisning, veiledning og ulike studentaktive arbeidsformer.