EPN

MAPO4070 Forskningsmetode og databehandling, kvalitativ del Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods and qualitative Data Analysis
Studieprogram
Masterstudium i empowerment og helsefremmende arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Felles gjennomføring av emnet med masterstudiet i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling

Innledning

Emnet gir en innføring i hvordan en forbereder og planlegger forskningsprosjekt ut fra rammen av kvalitative studiedesign. Videre gir emnet en innføring i kvalitativ metodologi slik at studentene kan lese og forstå vitenskapelige artikler. Tema er: forskjellige typer design i kvalitative studier, forholdet mellom teori og empiri, hva forskerrollen innebærer og refleksjon over egen forforståelse. Metoder som belyses er observasjon, intervju (individuelle og gruppeintervju/fokusgrupper) og dokumentanalyse. Analyse og tolkning av data vektlegges. Studentene skal opparbeide inngående kunnskap om vurdering av troverdighet i kvalitativ forskning, gyldighet og pålitelighet, kritisk vurdering av forskningsresultater samt publisering og formidling av vitenskapelig kunnskap. Emnet MAPO4050 Vitenskapsteori og forskningsmetode bør være gjennomført og bestått før emnestart her.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen og forskningsetiske utfordringer i kvalitative studier        
  • kan anvende kunnskap om planlegging og gjennomføring av kvalitative studier
  • har avansert kunnskap om de mest anvendte analysemetodene i kvalitativ forskning
  • har inngående kunnskap om styrker og svakheter ved kvalitative studier

 

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
  • kan forholde seg kritisk til tolkning av kvalitative data
  • kan identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger i egne prosjekter
  • kan presentere relevante problemstillinger og funn fra kvalitative studier som er relevante for fagområdet empowerment og helsefremmende arbeid på en systematisk måte

 

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan presentere relevante problemstillinger for kvalitativ design
  • kan formidle kvalitative fag- og forskningsresultater som er relevante for fagområdet empowerment og helsefremmende arbeid 
  • kan kommunisere etiske betraktninger om formidling av helseforskning

Innhold

  • Forskningsprosessen og forskningsetikk
  • Kvalitative forskningsdesign og -metoder
  • Datainnsamling, analyse og tolkning av kvalitative data
  • Presentasjon av kvalitative data
  • Arbeid med prosjektskisse (forarbeidet til masteroppgaven starter og går parallelt med metodekursene 4060/4070 i semesteret/ene før selve masteremnet og skal leveres før emnestart på masteroppgaven)

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være godkjent:

Individuell utførelse av intervju med individuell presentasjon:

 

Utvikle en semi-strukturert intervjuguide basert på valgfri problemstilling og/eller forskningsspørsmål, gjennomføre et intervju, transkribere innholdet, og analysere og presentere hovedfunnene fra intervjuet.

 

Presentasjonens varighet: ca. ti minutter.

Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og faglærer (ca. ti minutter)

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold:      Læringsutbyttene

Eksamensform:         Individuell hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang: 2500 ord (+/- 10%).

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Vurderingsuttrykk

Bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på 20 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode