EPN

MAPO4060 Forskningsmetode og databehandling, kvantitativ del Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods and quantitative Data Analysis
Studieprogram
Masterstudium i empowerment og helsefremmende arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Felles gjennomføring av emnet med masterstudiet i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling.

Innledning

Det gis en innføring i analyse av kvantitative data slik at studenten kan lese vitenskapelige artikler kritisk. Tema er: ulike design i kvantitative studier, forskjellige typer data, grunnleggende prinsipper ved univariat og bivariat analyse og hypotesetesting, tolking av deskriptive tabeller og figurer og etisk refleksjon om planlegging, gjennomføring og presentasjon av kvantitative studier. Det gis en anvendbar innføring i grunnleggende begreper i statistikk og sentrale statistiske metoder. PC-øvelser med statistikkpakken SPSS utgjør noe av undervisningen. Forskningsetiske prinsipper anvendes og ses i sammenheng med studiedesign, datainnsamling, resultatfremstilling og ved kritisk vurdering av forskningsresultater. Emnet MAPO4050 Vitenskapsteori og forskningsmetode bør være gjennomført og bestått før emnestart her.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen og forskningsetiske utfordringer i kvantitative studier
  • har avansert kunnskap om sentrale begreper i statistikk  
  • har inngående kunnskap om de mest sentrale metodene i kvantitativ forskning
  • har inngående kunnskap om styrker og svakheter ved kvantitative studier

 

Ferdigheter

Studenten:

  • kan registrere kvantitative data i regneark eller statistikkprogram
  • kan bruke statistikkprogram for å analysere kvantitative data
  • kan forholde seg kritisk til tolkning av kvantitative data
  • kan utarbeide systematiske presentasjoner av kvantitative data, som tabeller og figurer
  • kan identifisere og belyse styrker og svakheter i kvantitative studier

 

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan presentere relevante problemstillinger og funn fra kvantitative studier som er relevante for fagområdet empowerment og helsefremmende arbeid på en systematisk måte
  • kan formidle kvantitative fag- og forskningsresultater som er relevante for fagområdet empowerment og helsefremmende arbeid
  • kan kommunisere etiske betraktninger om kvaliteten av forskning knyttet til fagområdet empowerment og helsefremmende arbeid

Innhold

  • Forskningsprosessen og forskningsetikk
  • Kvantitative forskningsdesign og -metoder
  • Datainnsamling, analyse og tolkning av kvantitative data
  • Presentasjon av kvantitative data
  • Arbeid med prosjektskisse (forarbeidet til masteroppgaven starter og går parallelt med metodekursene 4060/4070 i semesteret/ene før selve masteremnet og skal leveres før emnestart på masteroppgaven)

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesning, gruppearbeid, seminar, PC-øvelser med SPSS og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være godkjent:

 

Poster med presentasjon

  • Utarbeidelse av en poster. Studentene velger datasett og utarbeider en problemstilling som er relevant for klinisk praksis.
  • Utføres i gruppe på 3-4 studenter.
  • Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold:                  Læringsutbytter

Eksamensform:                      Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer, bestående av regneoppgaver, tolkningsoppgaver og multiple choice-test.

Hjelpemidler ved eksamen

Klargjort kalkulator fra OsloMet er eneste hjelpemiddel på eksamen. 

Vurderingsuttrykk

Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått

Sensorordning

2 interne