Studieinfo emne MAPO4060 2018 HØST
MAPO4060 Forskningsmetode og databehandling, kvantitativ del Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Methods and quantitative Data Analysis
- Studieprogram
-
Masterstudium i empowerment og helsefremmende arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Felles gjennomføring av emnet med masterstudiet i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling.
Innledning
Det gis en innføring i analyse av kvantitative data slik at studenten kan lese vitenskapelige artikler kritisk. Tema er: ulike design i kvantitative studier, forskjellige typer data, grunnleggende prinsipper ved univariat og bivariat analyse og hypotesetesting, tolking av deskriptive tabeller og figurer og etisk refleksjon om planlegging, gjennomføring og presentasjon av kvantitative studier. Det gis en anvendbar innføring i grunnleggende begreper i statistikk og sentrale statistiske metoder. PC-øvelser med statistikkpakken SPSS utgjør noe av undervisningen. Forskningsetiske prinsipper anvendes og ses i sammenheng med studiedesign, datainnsamling, resultatfremstilling og ved kritisk vurdering av forskningsresultater. Emnet MAPO4050 Vitenskapsteori og forskningsmetode bør være gjennomført og bestått før emnestart her.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om forskningsprosessen og forskningsetiske utfordringer i kvantitative studier
- har avansert kunnskap om sentrale begreper i statistikk
- har inngående kunnskap om de mest sentrale metodene i kvantitativ forskning
- har inngående kunnskap om styrker og svakheter ved kvantitative studier
Ferdigheter
Studenten:
- kan registrere kvantitative data i regneark eller statistikkprogram
- kan bruke statistikkprogram for å analysere kvantitative data
- kan forholde seg kritisk til tolkning av kvantitative data
- kan utarbeide systematiske presentasjoner av kvantitative data, som tabeller og figurer
- kan identifisere og belyse styrker og svakheter i kvantitative studier
Generell kompetanse
Studenten:
- kan presentere relevante problemstillinger og funn fra kvantitative studier som er relevante for fagområdet empowerment og helsefremmende arbeid på en systematisk måte
- kan formidle kvantitative fag- og forskningsresultater som er relevante for fagområdet empowerment og helsefremmende arbeid
- kan kommunisere etiske betraktninger om kvaliteten av forskning knyttet til fagområdet empowerment og helsefremmende arbeid
Innhold
- Forskningsprosessen og forskningsetikk
- Kvantitative forskningsdesign og -metoder
- Datainnsamling, analyse og tolkning av kvantitative data
- Presentasjon av kvantitative data
- Arbeid med prosjektskisse (forarbeidet til masteroppgaven starter og går parallelt med metodekursene 4060/4070 i semesteret/ene før selve masteremnet og skal leveres før emnestart på masteroppgaven)
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesning, gruppearbeid, seminar, PC-øvelser med SPSS og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være godkjent:
Poster med presentasjon
- Utarbeidelse av en poster. Studentene velger datasett og utarbeider en problemstilling som er relevant for klinisk praksis.
- Utføres i gruppe på 3-4 studenter.
- Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbytter
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer, bestående av regneoppgaver, tolkningsoppgaver og multiple choice-test.
Hjelpemidler ved eksamen
Klargjort kalkulator fra OsloMet er eneste hjelpemiddel på eksamen.
Vurderingsuttrykk
Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått
Sensorordning
2 interne