EPN-V2

MAPHN4200 Ernæringspolitikk og tiltak Emneplan

Engelsk emnenavn
Public Health Nutrition Policies and Interventions
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Undervisningsspråk: Engelsk

    Emnet bygger på MAPHN4100 - Nasjonale og globale ernæringsutfordringer, hvor studenten analyserer dagens mat- og ernæringsutfordringer. Formålet med dette emnet er å gjøre studentene i stand til å planlegge, utvikle, gjennomføre og evaluere politikk og tiltak for å bedre kostholds- og ernæringssituasjonen i ulike befolkningsgrupper. Emnet gir et bredt grunnlag for å kunne anvende sentrale teorier, modeller og strategier innen ernæringsrelatert helsefremmende arbeid. Emnet gir også studentene innsikt i hvordan mat- og ernæringspolitikk utvikles, og hvilke aktører som er aktive, både lokalt, nasjonalt og globalt.

  • Anbefalte forkunnskaper

    MAPHN4100 - Nasjonale og globale ernæringsutfordringer

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæring.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

    Kunnskap

    Studenten kan

    • forstå strukturen av politiske og administrative systemer og identifisere rollene til ulike institusjoner (statlige og ikke-statlige) i utformingen av ernæringspolitikk nasjonalt og globalt
    • diskutere den politiske og kulturelle konteksten som påvirker utviklingen av helsefremmende arbeid , nasjonalt og globalt
    • kritisk vurdere ulike strategier for å bedre kosthold og ernæring i befolkninger ut fra kriterier som effektivitet og ivaretakelse av kulturelle, sosiale, etiske og bærekraftsaspekter samt forbrukermedvirkning
    • redegjøre for relevante lover og forskrifter som regulerer mat- og helseinformasjon og -påstander

    Ferdigheter;

    Studenten kan

    • anvende anerkjente teorier, modeller og metoder for å utvikle ernæringsintervensjoner som er tilpasset ulike målgrupper

    Generell kompetanse;;

    Studenten;kan

    • vurdere om kulturelle-, sosiale- og bærekraftsaspekter er ivaretatt i mat og ernæringspolitikk og -tiltak

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Emnet er basert på blandet læring («blended learning») som kombinerer digitale læringsressurser (som videoer, forelesninger og kunnskapstester) og samlinger. Det arrangeres tre samlinger à to dager. I tillegg inngår tre dagers observasjonspraksis ved institusjoner, organisasjoner eller helsetjenester som driver med å fremme sunt og bærekraftig kosthold blant ulike målgrupper;der studentene selv avtaler tidspunkt, basert på tildelt liste over tilgjengelige praksissteder.

    Studentene velger et tema på første samling fra et utvalg temaer, og jobber selvstendig eller i grupper med dette frem til avsluttende muntlig høring, med innleveringer underveis.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;

    • Refleksjonsnotat på inntil 1000 ord evt. film/lydfil på inntil 5 minutter fra observasjonspraksis på relevant arbeidssted (3 dager);
    • Tre obligatoriske innleveringer (fortrinnsvis gruppe à 2-3 personer), i form av utvikling av en ernæringsintervensjon rettet mot en valgt målgruppe:
      • I første innlevering skal studenter beskrive målsetting og begrunnelse for den utvalgte ernæringsintervensjonen i form av et skriftlig arbeid på inntil 1000 ord.
      • I andre innlevering skal teoretisk rammeverk presenteres som en muntlig presentasjon på en samling.
      • I siste innlevering skal en plan som inkluderer monitorering og evaluering presenteres som et blogginnlegg.
  • Vurdering og eksamen

    Individuell, skriftlig 24 timer hjemmeeksamen.

    Emnet gjennomføres på engelsk, studenter som ønsker det kan besvare eksamen på skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Én intern og én ekstern sensor vurderer hver besvarelse.

  • Emneoverlapp

    -