Programplaner og emneplaner - Student
MAPHN4200 Ernæringspolitikk og tiltak Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Public Health Nutrition Policies and Interventions
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
-
Innledning
Undervisningsspråk: Engelsk
Emnet bygger på MAPHN4100 - Nasjonale og globale ernæringsutfordringer, hvor studenten analyserer dagens mat- og ernæringsutfordringer. Formålet med dette emnet er å gjøre studentene i stand til å planlegge, utvikle, gjennomføre og evaluere politikk og tiltak for å bedre kostholds- og ernæringssituasjonen i ulike befolkningsgrupper. Emnet gir et bredt grunnlag for å kunne anvende sentrale teorier, modeller og strategier innen ernæringsrelatert helsefremmende arbeid. Emnet gir også studentene innsikt i hvordan mat- og ernæringspolitikk utvikles, og hvilke aktører som er aktive, både lokalt, nasjonalt og globalt.
-
Anbefalte forkunnskaper
MAPHN4100 - Nasjonale og globale ernæringsutfordringer
-
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæring.
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;
Kunnskap
Studenten kan
- forstå strukturen av politiske og administrative systemer og identifisere rollene til ulike institusjoner (statlige og ikke-statlige) i utformingen av ernæringspolitikk nasjonalt og globalt
- diskutere den politiske og kulturelle konteksten som påvirker utviklingen av helsefremmende arbeid , nasjonalt og globalt
- kritisk vurdere ulike strategier for å bedre kosthold og ernæring i befolkninger ut fra kriterier som effektivitet og ivaretakelse av kulturelle, sosiale, etiske og bærekraftsaspekter samt forbrukermedvirkning
- redegjøre for relevante lover og forskrifter som regulerer mat- og helseinformasjon og -påstander
Ferdigheter;
Studenten kan
- anvende anerkjente teorier, modeller og metoder for å utvikle ernæringsintervensjoner som er tilpasset ulike målgrupper
Generell kompetanse;;
Studenten;kan
- vurdere om kulturelle-, sosiale- og bærekraftsaspekter er ivaretatt i mat og ernæringspolitikk og -tiltak
-
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Emnet er basert på blandet læring («blended learning») som kombinerer digitale læringsressurser (som videoer, forelesninger og kunnskapstester) og samlinger. Det arrangeres tre samlinger à to dager. I tillegg inngår tre dagers observasjonspraksis ved institusjoner, organisasjoner eller helsetjenester som driver med å fremme sunt og bærekraftig kosthold blant ulike målgrupper;der studentene selv avtaler tidspunkt, basert på tildelt liste over tilgjengelige praksissteder.
Studentene velger et tema på første samling fra et utvalg temaer, og jobber selvstendig eller i grupper med dette frem til avsluttende muntlig høring, med innleveringer underveis.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;
- Refleksjonsnotat på inntil 1000 ord evt. film/lydfil på inntil 5 minutter fra observasjonspraksis på relevant arbeidssted (3 dager);
- Tre obligatoriske innleveringer (fortrinnsvis gruppe à 2-3 personer), i form av utvikling av en ernæringsintervensjon rettet mot en valgt målgruppe:
- I første innlevering skal studenter beskrive målsetting og begrunnelse for den utvalgte ernæringsintervensjonen i form av et skriftlig arbeid på inntil 1000 ord.
- I andre innlevering skal teoretisk rammeverk presenteres som en muntlig presentasjon på en samling.
- I siste innlevering skal en plan som inkluderer monitorering og evaluering presenteres som et blogginnlegg.
-
Vurdering og eksamen
Individuell, skriftlig 24 timer hjemmeeksamen.
Emnet gjennomføres på engelsk, studenter som ønsker det kan besvare eksamen på skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
Én intern og én ekstern sensor vurderer hver besvarelse.
-
Emneoverlapp
-