Programplaner og emneplaner - Student
MAPD5900 Master's Project in Product Design Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master's Project in Product Design
- Studieprogram
-
Masterstudium i produktdesign – design for kompleksitet
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om materialer, teknikker og redskaper innen tekstil og design
- har grunnleggende kunnskap om ulike formale virkemidler i samtidsuttrykk og design
- har kunnskap om kreative prosesser og fagteori
- har kunnskap om kulturelle særpreg, gjenbruk og bærekraft innen tekstil
- har kunnskap om sammenheng mellom materialer, helse og miljø
- har innsikt i forskning og utviklingsarbeid som er relevant innen kunst og håndverk i skole og samfunn
Ferdigheter
Studenten
- kan arbeide utforskende, kreativt og systematisk i en skapende prosess
- kan utvikle en idé, anvende visuelle virkemidler og gjennomføre en designprosess
- kan anvende egnede teknikker, materiale og redskaper i arbeid med form og funksjon
- kan dokumentere, reflektere over og formidle egen utøvende prosess
- kan finne relevant faglitteratur og anvende fagspråk i arbeidet med tekstil og design
- kan reflektere over og diskutere ulike kulturuttrykk og etikk knyttet til skapende arbeid
- kan reflektere rundt HMS utfordringer i verksteder
Generell kompetanse
Studenten
- kan ta ansvar, veilede og samarbeide om læringsutbytte i felles prosjekter
- har kjennskap til relevante etiske problemstillinger for tekstil og design
- har evne til og viser interesse for verdivalg, ulike ytringer, meningsinnhold og faglig egenutvikling innen tekstil og design
- har kommunikasjonskompetanse og kan bruke fagterminologi både skriftlig og muntlig
- har generell verkstedkompetanse knyttet til tekstil og design
Forkunnskapskrav
Emnet bygger på et vekselspill mellom teoretisk kunnskap, praktisk erfaring, pedagogisk og didaktisk refleksjon. Emnet gir innføring i materialkunnskap og utfordringer knyttet til helse, miljø og sikkerhet. Fagteori i emnet legger vekt på forståelse for og anvendelse av begreper, grunnleggende teorier og analysemodeller som er relevant for fagområdet.
Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Et vesentlig spørsmål er hvilke forutsetninger og rammebetingelser som er nødvendige for et godt læringsmiljø og for å utvikle skapende potensialer. Emnet må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i profesjonsfaget. Alle sentrale aspekter i emnet behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppearbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.
Læringsutbytte
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.
- Presentasjon av tema innen material- og miljølære
- Dokumentasjon av praktisk/teoretisk arbeid presentert og faglig drøftet i plenum.
- Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning
Innhold
- project execution based on practice and theory
- physical and visual communication
- academic writing skills
- design methods
- data collecting methods
- design of a product
Arbeids- og undervisningsformer
Individuell mappeeksamen som inkluderer:
- Skisser, material- og teknikkutprøvinger
- Ferdigstilt praktisk skapende arbeid
- Skriftlig del der fagteori og profesjonsforankring og helse, miljø og sikkerhet (HMS) inngår. Omfang på 2000-2500 ord
Eksamensresultat kan påklages.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F
Hjelpemidler ved eksamen
En intern sensor og en bedømmersensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.
Vurderingsuttrykk
Emnet overlapper 10 studiepoeng mot FKH1000.
Sensorordning
One internal and one external examiner.