EPN-V2

MAPD4100 Sustainable Design Approaches Emneplan

Engelsk emnenavn
Sustainable Design Approaches
Studieprogram
Masterstudium i produktdesign – design for kompleksitet
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale begreper i karriereveiledningsfeltet
  • har kunnskap om ulike karriere- og veiledningsteorier
  • har kunnskap om rammer som regulerer karriereveiledningspraksis

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere behov og anvende hensiktsmessige aktiviteter, metoder, verktøy (også digitale) og hjelpemidler for karriereveiledning
  • kan variere mellom kommunikasjonsformer for å vinne tillit, utvikle relasjoner og skape trygge rammer for aktiviteter i karriereveiledning og karrierelæring
  • kan organisere, gjennomføre og evaluere ulike aktiviteter i karriereveiledning og karrierelæring

Generell kompetanse

Studenten

  • bruker egen kompetanse for å legge til rette for karrierelæring, kompetanseutvikling og livslang læring for fokuspersonene
  • holder seg faglig oppdatert og bidrar til egen utvikling gjennom refleksiv praksis
  • bruker etiske retningslinjer og er bevisst egen rolle som karriereveileder

Forkunnskapskrav

Arbeidsformene på samlingene veksler mellom forelesninger, øvelser, gruppearbeid, framlegg og drøftinger i studentgruppen. Mellom samlingene skal studentene arbeide med litteratur og studieoppgaver som vil bli knyttet til samlingenes tematiske innhold og reelle situasjoner fra praksisfeltet.

Læringsutbytte

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Tre refleksjonsnotater ut fra oppgitte temaer og/eller problemstillinger knyttet til emnets innhold. Individuell oppgave. Hvert notat skal være på 900-1200 ord.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

Innhold

  • Sustainability principles
  • Sustainability challenges
  • Human basic needs
  • Sustainable design strategies
  • Design for a circular economy (Cradle to Cradle)
  • Understand the principles of Life Cycle Assessment
  • UN Sustainable development goals
  • Tripple bottom line (people, planet, profit)
  • Systems thinking
  • Design for sustainable behaviour
  • Harmful substances in products
  • Team work processes and reflection of own learning as well as self-management

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på 1500-2500 ord.

Ny og utsatt eksamen

Til første ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av oppgaven, ved senere forsøk må det skrives ny semesteroppgave.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurdering og eksamen

Bestått/ ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Vurderingsuttrykk

Sentrale temaer i emnet:

  • Grunnleggende karriere- og veiledningsteorier i et livslangt perspektiv
  • Lover, forskrifter og rammer for karriereveiledningspraksis
  • Veiledningsmetoder, verktøy og hjelpemidler, herunder digitale verktøy
  • Etiske retningslinjer og karriereveilederrollen
  • Forskjellige målgrupper og deres behov for karriereveiledning

Sensorordning

Two internal. External examiner is used periodically.