Studieinfo emne MANESPRA3 2019 HØST
MANESPRA3 Praksisstudier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 3 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical Studies in Nurse Anaesthesia, Level 3
- Studieprogram
-
Masterstudium i anestesisykepleieMasterstudium i anestesisykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten skal gjennomføre veiledede praksisstudiers. Studiene organiseres slik at studenten har hovedfokus på anestesi til pasienter klassifisert i ASA-gruppe 3 og 4 og kompliserte inngrep/situasjoner. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av anestesisykepleie både i elektive og mer akutte og komplekse situasjoner.
Forkunnskapskrav
ANESTPRA2 Praksisstudier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har avansert kunnskap innen anestesisykepleie for å kunne ivareta akutt og/eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase i og utenfor sykehus:
-
Har avansert kunnskap om pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv.
-
Har avansert kunnskap om observasjoner, monitorering og kliniske vurderinger ved akutt og/eller kritisk sykdom, anestesi, sedasjon og analgesi.
-
Har inngående kunnskap om ulike kirurgiske undersøkelser og inngrep og hvordan dette virker på pasientens situasjon og anestesisykepleierens ansvar og funksjon.
Studenten har avansert kunnskap om anestesiologi og akuttmedisin:
-
Har avansert kunnskap om komplikasjoner ved akutt og/eller kritisk sykdom, anestesi, sedasjon og analgesi.
-
Har avansert kunnskap om å opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet.
Studenten
-
har inngående kunnskap om egenskaper ved spesielle pasientgrupper som stiller krav til valg og utførelse av anestesi
-
har inngående kunnskap om formidling av tilpasset informasjon om anestesi og anestesisykepleie til pasienter, pårørende, kolleger og andre fagpersoner
-
kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i anestesisykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Studenten
-
kan utøve anestesisykepleie i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivningen
Studenten kan arbeide selvstendig med problemløsning relatert til anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
-
Kan gjennomføre generell anestesi på en selvstendig og ansvarlig måte på ellers funksjonsfriske pasienter (ASA 1 og 2) etter gjeldende retningslinjer.
-
Kan administrere anestesi til pasienter som har mer komplekse sykdomstilstander i samarbeid med anestesilege.
-
Kan vurdere sammenhengen mellom sykdom/skade og valg av anestesimidler og metoder.
-
Kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende.
-
Kan anvende relevant kunnskap om pasienter som skal ha anestesi med tanke på pasientens tilstand og inngrepets art, og avgjøre om pasienter må ha anestesiologisk tilsyn.
-
Kan selvstendig identifisere væske- og elektrolyttforstyrrelser og igangsette adekvat behandling som følge av kirurgisk behandling og anestesi.
-
Kan anvende anestesiapparatet og avansert medisinsk utstyr som brukes i behandlingen, bevisst og forsvarlig.
-
Kan evaluere, dokumentere og kvalitetssikre anestesisykepleien.
-
Kan anvende kunnskap for å forebygge stress og angst hos pasienten ved hjelp av kommunikasjon, informasjon og tilrettelegging av et trygt og støttende miljø.
-
Kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring.
-
Kan selvstendig identifisere akutte og problematiske situasjoner.
-
Kan yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer.
-
Kan ta selvstendige beslutninger i akutte situasjoner.
-
Kan ta initiativ til og igangsette behandling i prioritert rekkefølge, i samsvar med egen kompetanse og innenfor rammen av lover og bestemmelser.
-
Kan forebygge psykiske senskader i forbindelse med ulykker og akutt innleggelse i sykehus.
-
Kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter, omsorgspersoner, egen faggruppe og andre i helseteamet.
Generell kompetanse
Studenten
-
har handlingskompetanse i anestesisykepleie
-
kan analysere etiske problemstillinger innen anestesisykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
-
kan samarbeide flerfaglig og tverrfaglig i pasientbehandlingen
-
kan planlegge, organisere, koordinere og samarbeide om de ressurser man har til rådighet, slik at de blir brukt målrettet til pasientens beste
-
kan anvende kunnskap og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter innen anestesisykepleie
-
behersker anestesisykepleiens uttrykksformer og kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner, både med spesialister og til allmennheten
-
kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
-
kan forholde seg kritisk til teknologiens muligheter og begrensninger innen anestesisykepleie
Innhold
- Den ikke-fastende pasient.
- Teknikk for og utstyr til å håndtere vanskelige luftveier.
- Pasienten som har eller kan utvikle alvorlig svikt i ulike organ eller organsystem.
- Komplikasjoner ved anestesi.
- Anestesisykepleierens oppgaver prehospitalt, ved katastrofeberedskap og i akuttfunksjon i sykehus.
- Undervisning og veiledning.
- Administrasjon og ledelse.
Arbeids- og undervisningsformer
Simulering og praksisstudier med veiledning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
- Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
- Undervisning/veiledning til pasient og/eller medstudenter
Vurdering og eksamen
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.
Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemneemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått. Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ikke relevant.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ ikke bestått.
Sensorordning
Summativ vurdering gjennomføres av en representant fra praksisstedet og en representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.
Emneansvarlig
Bergsvein Grimsmo
Emneoverlapp
ANESTPRA3 og MANESPRA3 er 100% overlappende.