Programplaner og emneplaner - Student
MANES5100 Anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nurse Anaesthesia
- Studieprogram
-
Masterstudium i anestesisykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal studenten tilegne seg avansert kunnskap for å kunne utøve anestesisykepleie til pasienter som skal til operasjon eller undersøkelser og som krever anestesi, og til akutt og/eller kritisk syke pasienter. Studenten skal tilegne seg inngående kunnskap om pasientens psykososiale og eksistensielle behov og metoder for å redusere stress og lindre lidelse.
Videre skal studenten tilegne seg inngående kunnskap om aktuell forskning og kvalitetsarbeid (fagutviklingsarbeid, kvalitetssikringsarbeid eller kvalitetskontrollarbeid) knyttet til anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, og ved dette forstå betydningen av forskning og kvalitetsarbeid i klinisk anestesisykepleie. Emnet skal bidra til at studenten kan dokumentere, kvalitetsutvikle og kvalitetssikre anestesisykepleien.
Studenten skal utvikle et bevisst forhold til hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten, og skal kunne se dette i sammenheng med ansvaret for å utøve anestesisykepleie, lede eget fag og arbeide i team. Kunnskap om spesialavdelingenes arbeidsmiljø og hvordan arbeidsmiljøbelastninger kan forebygges og reduseres inngår også i emnet.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om anestesisykepleiers funksjon og ansvar i helsevesenet og samfunnet
- har avansert kunnskap om hvordan anestesi kan oppleves og påvirker pasienten
- har avansert kunnskap om svikt i pasientens grunnleggende behov
- har kunnskap om sykepleiens etikk og ulike etiske retningslinjer
- har avansert kunnskap om faglige og etiske utfordringer i anestesisykepleie
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori om pasientens opplevelse av anestesi, kirurgisk behandling og undersøkelser
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori om kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori om anestesi og analgesi
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori om helt og delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i grunnleggende behov
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen anestesisykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan, med noe veiledning, kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor anestesisykepleie, både med spesialister og til allmenheten
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, simulering, gruppearbeid, seminar og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
Studieroppgave 1 - Regional anestesi. Den våkne pasienten
- Studenten utarbeider problemstilling selv.
- Utføres individuelt.
- Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent).
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
- Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
- Studenten får skriftlig tilbakemelding fra lærer.
Studieoppgave 2 - Generell anestesi
- Studenten utarbeider problemstilling selv.
- Utføres individuelt.
- Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent).
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
- Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering
- Studenten får skriftlig og muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra lærer.
Refleksjonsnotat
- Om et aktuelt tema
- Utføres individuelt
- Omfang
Deltakelse i obligatoriske aktiviteter
- Simulering
- Gruppearbeid
- Seminar
Vurdering og eksamen
Skriftlig fordypningsoppgave utført individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Oppgaven skal bestå av en prosjektbeskrivelse for enten et forskningsarbeid eller et kvalitetsarbeid basert på en litteraturgjennomgang og skal utarbeides i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i kapitelet om vurdering i programplanen.
Det avsettes fem skriveuker til arbeidet med oppgaven.
Det gis fire timer veiledning per oppgave.Ved stryk gis det tilbud om to nye veiledningstimer.
Omfang: 5000 ord (+/- 20 prosent).
Oppgavens tittel vil framkomme på karakterutskriften.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F. Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven 1 gang.
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav én sensor må være ekstern.
Emneoverlapp
ANEST6100 og MANES5100 er 100% overlappende.