EPN-V2

MANES5100 Anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder Emneplan

Engelsk emnenavn
Nurse Anaesthesia
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
  • Innledning

    I dette emnet skal studenten tilegne seg avansert kunnskap for å kunne utøve anestesisykepleie til pasienter som skal til operasjon eller undersøkelser og som krever anestesi, og til akutt og/eller kritisk syke pasienter. Studenten skal tilegne seg inngående kunnskap om pasientens psykososiale og eksistensielle behov og metoder for å redusere stress og lindre lidelse.

    Videre skal studenten tilegne seg inngående kunnskap om aktuell forskning og kvalitetsarbeid (fagutviklingsarbeid, kvalitetssikringsarbeid eller kvalitetskontrollarbeid) knyttet til anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, og ved dette forstå betydningen av forskning og kvalitetsarbeid i klinisk anestesisykepleie. Emnet skal bidra til at studenten kan dokumentere, kvalitetsutvikle og kvalitetssikre anestesisykepleien.

    Studenten skal utvikle et bevisst forhold til hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten, og skal kunne se dette i sammenheng med ansvaret for å utøve anestesisykepleie, lede eget fag og arbeide i team. Kunnskap om spesialavdelingenes arbeidsmiljø og hvordan arbeidsmiljøbelastninger kan forebygges og reduseres inngår også i emnet.

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap om anestesisykepleiers funksjon og ansvar i helsevesenet og samfunnet
    • har avansert kunnskap om hvordan anestesi kan oppleves og påvirker pasienten
    • har avansert kunnskap om svikt i pasientens grunnleggende behov
    • har kunnskap om sykepleiens etikk og ulike etiske retningslinjer
    • har avansert kunnskap om faglige og etiske utfordringer i anestesisykepleie

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og forholde seg kritisk til teori om pasientens opplevelse av anestesi, kirurgisk behandling og undersøkelser
    • kan analysere og forholde seg kritisk til teori om kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
    • kan analysere og forholde seg kritisk til teori om anestesi og analgesi
    • kan analysere og forholde seg kritisk til teori om helt og delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i grunnleggende behov

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen anestesisykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
    • kan, med noe veiledning, kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor anestesisykepleie, både med spesialister og til allmenheten
    • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
  • Innhold

    • Anestesisykepleie i et historisk perspektiv.
    • Anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder.
    • Faglige og etiske utfordringer i anestesisykepleien.
    • Forebygging av pre-, per- og postanestetiske komplikasjoner.

    Pasientens opplevelser, reaksjoner og behov når de får anestesi:

    • Preanestetisk vurdering og risikovurdering.
    • Innledning, vedlikehold og avslutning av anestesi.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Forelesninger, simulering, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

    Studieroppgave 1 - Regional anestesi. Den våkne pasienten

    • Studenten utarbeider problemstilling selv.
    • Utføres individuelt.
    • Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent).
    • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
    • Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
    • Studenten får skriftlig tilbakemelding fra lærer.

    Studieoppgave 2 - Generell anestesi

    • Studenten utarbeider problemstilling selv.
    • Utføres individuelt.
    • Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent).
    • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
    • Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering
    • Studenten får skriftlig og muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra lærer.

    Refleksjonsnotat

    • Om et aktuelt tema
    • Utføres individuelt
    • Omfang

    Deltakelse i obligatoriske aktiviteter

    • Simulering
    • Gruppearbeid
    • Seminar
  • Vurdering og eksamen

    Skriftlig fordypningsoppgave utført individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Oppgaven skal bestå av en prosjektbeskrivelse for enten et forskningsarbeid eller et kvalitetsarbeid basert på en litteraturgjennomgang og skal utarbeides i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i kapitelet om vurdering i programplanen.

    Det avsettes fem skriveuker til arbeidet med oppgaven.

    Det gis fire timer veiledning per oppgave.Ved stryk gis det tilbud om to nye veiledningstimer.

    Omfang: 5000 ord (+/- 20 prosent).

    Oppgavens tittel vil framkomme på karakterutskriften.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F. Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven 1 gang.

  • Sensorordning

    Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav én sensor må være ekstern.

  • Emneoverlapp

    ANEST6100 og MANES5100 er 100% overlappende.