Programplaner og emneplaner - Student
MAMO3200 Simulering og visualisering Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Simulation and visualization
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag – matematisk modellering og datavitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
Innledning
Alle besvarelser vurderes av to sensorer (veileder på oppgaven er den ene).
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Anbefalte forkunnskaper
Emnet bygger på
- DAPE2000 Matematikk 2000 med statistikk
- DAPE1300 Diskret matematikk
- DAPE1400 Programmering
Det er en fordel å ha tatt DATS2300 Algoritmer og datastrukturer, DAVE3705 Matematikk 4000, samt MAMO2200 Avansert modellering og beregninger.
Forkunnskapskrav
Emnet er 100 % overlappende med PLU6100 Psykisk lidelse og utviklingshemming, 30 stp. tema Kvalitetsforbedring i praksis, 15 stp.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten kan:
- forklare oppbygning og hensikt med numerisk simulering
- gjøre rede for verifikasjon av simuleringsresultater
- gjøre rede for forskjellige typer grid, forskjellige typer beregningsskjemaer, samt hva slags type data en simulering produserer
- gjøre rede for sentrale teknikker, konsepter og utfordringer innenfor vitenskapelig visualisering, inkludert skalarfeltvisualisering, vektorvisualisering, tidsavhengig visualisering, to- og tre-dimensjonal visualisering
- forklare og sammenlikne kjøretid og ressursbruk for forskjellige simuleringsteknikker
Ferdigheter
Studenten kan:
- skrive kildekode / program som kan simulere enkle differensiallikninger
- vitenskapelig visualisering av forskjellige typer data (skalar, vektor, tensor, og tidsavhengige)
- bruke både egenutviklede og standardiserte verktøy til å løse sammensatte og kompliserte problemer
Generell kompetanse
Studenten kan:
- delta i diskusjoner og gi råd om hvilke typer grid, beregningsskjemaer, og visualiseringsteknikker det er mest hensiktsmessig å bruke i ulike situasjoner
- identifisere når og hvordan det er mest hensiktsmessig å bruke numerisk simulering og vitenskapelig visualisering for fysiske og ingeniørrettede problemstillinger
- analysere når en simuleringskode fungerer og gir forventede resultater, og når resultatene er feil
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og individuelle øvinger. Øvingene er i stor grad basert på gruppearbeid knyttet opp mot de obligatoriske oppgavene med veiledning fra faglærer og/eller en studentassistent.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
To gruppeoppgaver (kildekode og dokumentasjon) hvor
- Hver gruppe består av to til fem studenter.
- hver gruppeoppgave leveres som en rapport på 10-20 sider.
- hver oppgave kan leveres på nytt en gang dersom den ikke blir godkjent.
Formålet med arbeidskravet er for studentene å få praktisk erfaring med prosjektarbeid og kombinerer flere av læringsutbyttene i arbeidet.
Vurdering og eksamen
Individuell muntlig eksamen på 30 minutter som består av en studentledet presentasjon på ca. 20 minutter med påfølgende spørsmål.
Eksamensresultat kan ikke påklages.
Ved ny eller utsatt eksamen kan en annen eksamensform bli benyttet.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.