EPN-V2

MAMO3200 Simulering og visualisering Emneplan

Engelsk emnenavn
Simulation and visualization
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet handler om numerisk simulering av fysiske problemer og vitenskapelig visualisering av simuleringsresultater. Studenten vil lære om forskjellen på simuleringsteknikker (inkludert endelig elementmetoder, endelig differanse, endelig volum) og deres anvendelsesområder knyttet opp til konserveringslover. Videre vil emnet gå inn på vitenskapelig visualisering av simuleringsresultater Studenten lærer om utvikling av simuleringskode, visualisering av resultater, samt interaktiv simulering.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Emnet bygger på

    • DAPE2000 Matematikk 2000 med statistikk
    • DAPE1300 Diskret matematikk
    • DAPE1400 Programmering

    Det er en fordel å ha tatt DATS2300 Algoritmer og datastrukturer, DAVE3705 Matematikk 4000, samt MAMO2200 Avansert modellering og beregninger.

  • Forkunnskapskrav

    None.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten kan:

    • forklare oppbygning og hensikt med numerisk simulering
    • gjøre rede for verifikasjon av simuleringsresultater
    • gjøre rede for forskjellige typer grid, forskjellige typer beregningsskjemaer, samt hva slags type data en simulering produserer
    • gjøre rede for sentrale teknikker, konsepter og utfordringer innenfor vitenskapelig visualisering, inkludert skalarfeltvisualisering, vektorvisualisering, tidsavhengig visualisering, to- og tre-dimensjonal visualisering
    • forklare og sammenlikne kjøretid og ressursbruk for forskjellige simuleringsteknikker

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • skrive kildekode / program som kan simulere enkle differensiallikninger
    • vitenskapelig visualisering av forskjellige typer data (skalar, vektor, tensor, og tidsavhengige)
    • bruke både egenutviklede og standardiserte verktøy til å løse sammensatte og kompliserte problemer

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • delta i diskusjoner og gi råd om hvilke typer grid, beregningsskjemaer, og visualiseringsteknikker det er mest hensiktsmessig å bruke i ulike situasjoner
    • identifisere når og hvordan det er mest hensiktsmessig å bruke numerisk simulering og vitenskapelig visualisering for fysiske og ingeniørrettede problemstillinger
    • analysere når en simuleringskode fungerer og gir forventede resultater, og når resultatene er feil
  • Arbeids- og undervisningsformer

    All utilities allowed as long as the rules for source reference are followed.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Students are awarded grades on a descending scale from A to E for pass and F for fail.

  • Vurdering og eksamen

    The written examination is assessed by an internal and an external examiner. The external examiner grades a random sample consisting of approx. 25 per cent of the written exams. The grades given for this sample provide a basis for internal examiners who will be grading the other exams.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.