EPN-V2

MAMO2400 Termodynamikk og statistisk fysikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Thermodynamics and statistical physics
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet skal gi kompetanse i veiledning av grupper. I tillegg skal studentene ha fokus på profesjons- og yrkesutøverens plass i organisasjonen.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Emnet bygger på

    • DAFE1000 Matematikk 1000
    • DAPE2101 Fysikk og kjemi.

    Det er en fordel å ha gjennomført emnet DAPE2000 Matematikk 2000 med statistikk.

  • Forkunnskapskrav

    Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har grunnleggende kunnskap om å lede veiledningsgrupper
    • har kunnskap om samspillprosesser, konflikter og motstand i veiledningen
    • har kunnskap om ulike profesjons- og yrkesutøverens plass i systemet/ organisasjonen

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende ulike metoder i gruppeveiledning
    • har innsikt i gruppeveiledning og kan vurdere eget veiledningsarbeid

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har generell kompetanse i å vurdere og gjennomføre kvalifisert gruppeveiledning
    • har innsikt i etiske utfordringer i gruppeveiledning
    • har innsikt i endringsprosesser i de ulike profesjons- og yrkesarenaene

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten kan:

    • forklare de termodynamiske begrepene system og omgivelser
    • forklare begrepet likevekt i termodynamikk og statistisk fysikk
    • gjøre rede for hovedsetningene i termodynamikk og statistisk fysikk, samt å kunne forklare begrepene arbeid, varme, indre energi og entropi
    • gjøre rede for begrepene tilstandsvariabler og tilstandsligninger
    • forklare og utlede sammenhengen mellom termodynamiske størrelser

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • utføre detaljerte beregninger med termodynamiske potensialer og relasjoner for ideelle termodynamiske systemer
    • bruke statistisk fysikk til å utlede tilstandsligningen for ideell gass og Plancks strålingslov
    • utlede Clausius’ ulikhet og analysere virkningsgrad for varme- og kjølemaskiner
    • utføre detaljerte beregninger for ideelle faselikevekter

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • identifisere problemstillinger der termodynamikk og statistisk fysikk kan anvendes
    • delta i diskusjoner og gi råd om energiproduksjon og energiforbruk
    • kommunisere presist om termodynamiske begreper
    • gi eksempler på teknologiske anvendelser av termodynamiske prinsipper
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeidskrav

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Studentene skal videreutvikle egne utviklingsmål og reflektere over egen utvikling i et skriftlig individuelt refleksjonsnotat, omfang 400-500 ord
    • Studentene skal planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere et veiledningsopplegg med grupper/team. Arbeidet dokumenteres i et refleksjonsnotat på1000 ord +/- 10 %
    • Studentene utarbeider en oppgave i gruppe, 2-4 studenter, hvor de drøfter og reflekterer rundt ulike aspekter i gruppeveiledning knyttet til egne erfaringer og relevant litteratur, omfang 2500 ord +/- 10 %

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang

    Faglig aktivitet med krav om faglig deltagelse

    Minimum 80 % deltagelse i basisgruppe hvor en både skal gi og motta veiledning. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med og vurdering av faglærer.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Gruppeeksamen, 2-4 studenter, består av to deler, praksisk eksamen og muntlig:

    • Praktisk eksamen: Studentene gjennomfører veiledning på medstudenter i inntil 60 min. (avh av størrelsen på gruppa). Gruppen fordeler tiden seg imellom slik at alle i gruppen får vist seg som vileder
    • Muntlig: Eksamenskandidatene reflekterer i gruppe over gruppeveiledningens ulike perspektiver, omfang 20 - 30 min.

    Karakter på gruppeeksamen gis til hele gruppen.

    Ved sykdom i gruppa kan det lages en avtale med faglærer om gjennomføring av eksamen, i annen gruppe eller individuelt.

    Ny/utsatt eksamen

    Dersom gruppen stryker, gjennomføres ny eksamen som ordinær eksamen

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

  • Vurdering og eksamen

    Info kommer

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Eksamen vurderes med bestått/ikke bestått.

  • Vurderingsuttrykk

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

  • Sensorordning

    • veiledning i grupper
    • planlegging, gjennomføring og vurdering av veiledningsprosesser i grupper
    • metoder og modeller i veiledning av grupper
    • grunnleggende organisasjons- og systemteori/ profesjonskunnskap