Programplaner og emneplaner - Student
MAMO2400 Termodynamikk og statistisk fysikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Thermodynamics and statistical physics
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Emnet skal gi kompetanse i veiledning av grupper. I tillegg skal studentene ha fokus på profesjons- og yrkesutøverens plass i organisasjonen.
-
Anbefalte forkunnskaper
Emnet bygger på
- DAFE1000 Matematikk 1000
- DAPE2101 Fysikk og kjemi.
Det er en fordel å ha gjennomført emnet DAPE2000 Matematikk 2000 med statistikk.
-
Forkunnskapskrav
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om å lede veiledningsgrupper
- har kunnskap om samspillprosesser, konflikter og motstand i veiledningen
- har kunnskap om ulike profesjons- og yrkesutøverens plass i systemet/ organisasjonen
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende ulike metoder i gruppeveiledning
- har innsikt i gruppeveiledning og kan vurdere eget veiledningsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- har generell kompetanse i å vurdere og gjennomføre kvalifisert gruppeveiledning
- har innsikt i etiske utfordringer i gruppeveiledning
- har innsikt i endringsprosesser i de ulike profesjons- og yrkesarenaene
-
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten kan:
- forklare de termodynamiske begrepene system og omgivelser
- forklare begrepet likevekt i termodynamikk og statistisk fysikk
- gjøre rede for hovedsetningene i termodynamikk og statistisk fysikk, samt å kunne forklare begrepene arbeid, varme, indre energi og entropi
- gjøre rede for begrepene tilstandsvariabler og tilstandsligninger
- forklare og utlede sammenhengen mellom termodynamiske størrelser
Ferdigheter
Studenten kan:
- utføre detaljerte beregninger med termodynamiske potensialer og relasjoner for ideelle termodynamiske systemer
- bruke statistisk fysikk til å utlede tilstandsligningen for ideell gass og Plancks strålingslov
- utlede Clausius’ ulikhet og analysere virkningsgrad for varme- og kjølemaskiner
- utføre detaljerte beregninger for ideelle faselikevekter
Generell kompetanse
Studenten kan:
- identifisere problemstillinger der termodynamikk og statistisk fysikk kan anvendes
- delta i diskusjoner og gi råd om energiproduksjon og energiforbruk
- kommunisere presist om termodynamiske begreper
- gi eksempler på teknologiske anvendelser av termodynamiske prinsipper
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Studentene skal videreutvikle egne utviklingsmål og reflektere over egen utvikling i et skriftlig individuelt refleksjonsnotat, omfang 400-500 ord
- Studentene skal planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere et veiledningsopplegg med grupper/team. Arbeidet dokumenteres i et refleksjonsnotat på1000 ord +/- 10 %
- Studentene utarbeider en oppgave i gruppe, 2-4 studenter, hvor de drøfter og reflekterer rundt ulike aspekter i gruppeveiledning knyttet til egne erfaringer og relevant litteratur, omfang 2500 ord +/- 10 %
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang
Faglig aktivitet med krav om faglig deltagelse
Minimum 80 % deltagelse i basisgruppe hvor en både skal gi og motta veiledning. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med og vurdering av faglærer.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gruppeeksamen, 2-4 studenter, består av to deler, praksisk eksamen og muntlig:
- Praktisk eksamen: Studentene gjennomfører veiledning på medstudenter i inntil 60 min. (avh av størrelsen på gruppa). Gruppen fordeler tiden seg imellom slik at alle i gruppen får vist seg som vileder
- Muntlig: Eksamenskandidatene reflekterer i gruppe over gruppeveiledningens ulike perspektiver, omfang 20 - 30 min.
Karakter på gruppeeksamen gis til hele gruppen.
Ved sykdom i gruppa kan det lages en avtale med faglærer om gjennomføring av eksamen, i annen gruppe eller individuelt.
Ny/utsatt eksamen
Dersom gruppen stryker, gjennomføres ny eksamen som ordinær eksamen
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
-
Vurdering og eksamen
Info kommer
-
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen vurderes med bestått/ikke bestått.
-
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
-
Sensorordning
- veiledning i grupper
- planlegging, gjennomføring og vurdering av veiledningsprosesser i grupper
- metoder og modeller i veiledning av grupper
- grunnleggende organisasjons- og systemteori/ profesjonskunnskap