Programplaner og emneplaner - Student
MAME5910 Masteroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master thesis
- Omfang
- 55.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
- 
                                                    
- Programplan
- 
    ForkunnskapskravMAME4100, MAME4200 og MAME4210. For å levere masteroppgaven til sensur er det en forutsetning at alle øvrige emner i studiet er bestått. 
- 
    LæringsutbytteEtter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: Kunnskap Studenten - har avansert kunnskap om litteratursøk og korrekt referering
 Ferdigheter Studenten - kan analysere og drøfte litteratur og vitenskapelige artikler som er relevant for eget arbeid
- kan planlegge, iverksette, analysere, presentere og diskutere egen vitenskapelig forsking.
- kan diskutere og kritisk reflektere over kvalitetskriterier i forskning, forskerens rolle og forskningsetiske problemstillinger.
- kan formidle aspekter ved eget forsknings- eller utviklingsprosjekt
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
 Generell kompetanse Studenten - kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
 
- 
    InnholdEtter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kunnskap Kunnskap Studenten - har bred kunnskap om dagens helseutfordringer, og kan sette disse inn i et samfunnsmessig, historisk og globalt perspektiv
- har kunnskap om sentrale helseutfordringer innen eget primæryrke
- har grunnleggende kunnskap om ulike tilnærminger, arenaer, og strategier innen forebyggende helsearbeid i skole og arbeidsliv
 Har kunnskap om forebygging av psykiske plager og lidelser, samt hjelpetilbud innen psykisk helsevern: - Har kunnskap om læring og om ulike læringsteorier som kan anvendes i opplæring av yrkesutøvere.
- Har kunnskap om yrkesdidaktikk som kan bidra til å legge til rette for en helhetlig og meningsfull yrkesopplæring.
 Ferdigheter Studenten - kan vurdere aktuelle arenaer og samarbeidspartnere for yrkesutøvere innen helse- og oppvekstfagene
- kan orientere seg i og anvende forskning som omhandler helseatferd, livsstil, livsløp og forebyggende helsearbeid
- kan orientere seg i aktuelle dokumenter som legger føringer for samfunnets helsepolitikk
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere relevant yrkesopplæring innen forebyggende helsearbeid
- kan legge til rette for tilpasset opplæring og differensierte læreprosesser i skole og arbeidsliv
 Generell kompetanse Studenten - kan drøfte ulike helseforståelser, og vurdere hvilken betydning hver enkelt av disse har for tilnærmingen til helse og sykdom
- kan forklare begrepet folkehelse og drøfte ulike ideologiske tilnærminger til forebyggende helsearbeid
- kan identifisere og drøfte ulike faktorer som fremmer helse og forebygger sykdom
- kan drøfte sammenhenger mellom verdier og kulturelle og samfunnsmessige forhold som kan påvirke fysisk og psykisk helse
- kan analysere og være kritisk til reklame og markedsføring rettet mot helse
- kan drøfte hvordan en kan legge til rette for en relevant og helhetlig opplæring knyttet til aktuelle læringsteorier
 
- 
    Arbeids- og undervisningsformerDe viktigste arbeidsformene er individuelle litteraturstudier, datainnsamling, analyser og skriving, individuell og gruppeveiledning, seminarer med forelesninger, gruppediskusjoner, presentasjon på seminarer, samt analyse av og opponering på andre studenters arbeid og samarbeid med ulike aktører (medstudenter, forskere, andre prosjektmedarbeidere, studiedeltakere og liknende) 
- 
    Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteterFølgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen: - Tre presentasjoner på interne studentseminarer, som omfatter presentasjon av prosjektbeskrivelsen, refleksjoner omkring metodiske utfordringer i eget prosjekt, og foreløpige resultater og diskusjon. Det pekes ut medstudenter som får i oppgave å opponere med konstruktiv kritikk og tilbakemeldinger.
 
- 
    Vurdering og eksamenEksamensinnhold: Læringsutbyttene Eksamensform: Masteroppgave, individuell, eller sammen med en medstudent . Omfang på besvarelsen: 85 sider (+/- 20%, vedlegg ikke medregnet). Individuell muntlig høring der karakteren kan justeres. 
- 
    Hjelpemidler ved eksamenHjelpemidler til muntlig eksamen: Egen oppgave. 
- 
    VurderingsuttrykkEmnet presenterer ulike innfallsvinkler og tilnærminger til helse, sykdom og forebyggende helsearbeid. Dagens helse- og omsorgsutfordringer settes inn i en bred samfunnsmessig, historisk og global kontekst, og det drøftes hvordan utfordringene kan møtes og/eller forebygges. Fokus settes på særskilte helseutfordringer som yrkesutøvere i helse- og oppvekstfag kan møte i sin yrkesutøvelse. Ulike teorier om læring, læreprosesser og tilpasset opplæring danner grunnlag for å kunne gi en helhetlig og relevant yrkesopplæring. Emnet består av 15 studiepoeng med en fordeling på 4 studiepoeng breddefag, 6 studiepoeng dybdefag og 5 studiepoeng profesjonsfag 
- 
    SensorordningGenerelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.