EPN-V2

MAME5910 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master thesis
Studieprogram
Master i mat, ernæring og helse
Master i samfunnsernæring
Omfang
55.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

MAME4100, MAME4200 og MAME4210. For å levere masteroppgaven til sensur er det en forutsetning at alle øvrige emner i studiet er bestått.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om litteratursøk og korrekt referering

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og drøfte litteratur og vitenskapelige artikler som er relevant for eget arbeid
  • kan planlegge, iverksette, analysere, presentere og diskutere egen vitenskapelig forsking.
  • kan diskutere og kritisk reflektere over kvalitetskriterier i forskning, forskerens rolle og forskningsetiske problemstillinger.
  • kan formidle aspekter ved eget forsknings- eller utviklingsprosjekt
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger

Innhold

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • minimum 90 % tilstedeværelse ved demonstrasjonsforelesningene
  • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer, timeplanfestet gruppearbeid, individuelle veiledningstimer og veiledning i prosjektgruppen. På et av seminarene skal studentgruppene presentere sitt eksamensprosjekt (se eksamen nedenfor). Studenter som ikke er til stede, må legge frem prosjektet for faglærer.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet fokuserer på videreutviklingen av studentens praktiske-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske ferdigheter. Praktisk-estetisk arbeid kombineres med kunst- og formidlingsteori og praktisk formidlingsarbeid. I emnet inngår en kortere innføring i grunnleggende vitenskapsteori og forskningsdesign som et tverrfaglig samarbeid med studieretningen mote og produksjon. Emnet er organisert i form av tre prosjekt (se under) med en avsluttende eksamen i emnet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet gir en grunnleggende innføring i programmering og algoritmisk tenkning med fokus på skolekontekst og visuell programmering.

Vurdering og eksamen

Emnet er organisert i form av praktisk arbeid og teoretiske studier som gjennomføres parallelt. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen foregår med vektlegging på progresjon, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema. Det forutsettes tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og/ utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

Hjelpemidler ved eksamen

Studiet er helt nettbasert, men krever at studentene følger en gitt plan og progresjon, for å skape et felles læringsmiljø med øvrige deltakere og involverte lærere. Studiet vil ta i bruk instruksjonsvideoer, nettbaserte forelesninger og diskusjoner og det vil bli gitt tilbud om veiledning i nettmøter.

Studiet forutsetter studentaktivitet knyttet til praktiske øvingsoppgaver, samarbeid, refleksjoner, medstudentvurderinger og erfaringsdeling på egen arbeidsplass.

Vurderingsuttrykk

Et individuelt eksamensprosjekt som består av tre deler som utarbeides i sammenheng. Karakter gis ut fra en samlet vurdering av de tre punktene:

1. Et praktisk-estetisk arbeid.

2. En formidlingstekst (om lag 200 ord).

3. En akademisk tekst (om lag 1200 ord).

Eksamensresultatet kan påklages.

Sensorordning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.