EPN

MAME5910 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master thesis
Studieprogram
Master i samfunnsernæring
Omfang
55.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

MAME4100, MAME4200 og MAME4210. For å levere masteroppgaven til sensur er det en forutsetning at alle øvrige emner i studiet er bestått.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om litteratursøk og korrekt referering

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og drøfte litteratur og vitenskapelige artikler som er relevant for eget arbeid
  • kan planlegge, iverksette, analysere, presentere og diskutere egen vitenskapelig forsking.
  • kan diskutere og kritisk reflektere over kvalitetskriterier i forskning, forskerens rolle og forskningsetiske problemstillinger.
  • kan formidle aspekter ved eget forsknings- eller utviklingsprosjekt
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten 

  •   kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger

Innhold

Studenten skal gjennom eget arbeid og i samråd med veileder skrive sin masteroppgave, individuelt eller sammen med en medstudent. I prosessen inngår bl.a litteratursøk, datainnsamling, analyse og diskusjon av data samt oppgaveskriving og formidling.

Arbeids- og undervisningsformer

De viktigste arbeidsformene er individuelle litteraturstudier, datainnsamling, analyser og skriving, individuell og gruppeveiledning, seminarer med forelesninger, gruppediskusjoner, presentasjon på seminarer, samt analyse av og opponering på andre studenters arbeid og samarbeid med ulike aktører (medstudenter, forskere, andre prosjektmedarbeidere, studiedeltakere og liknende)

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Tre presentasjoner på interne studentseminarer, som omfatter presentasjon av prosjektbeskrivelsen, refleksjoner omkring metodiske utfordringer i eget prosjekt, og foreløpige resultater og diskusjon. Det pekes ut medstudenter som får i oppgave å opponere med konstruktiv kritikk og tilbakemeldinger.   

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold:      Læringsutbyttene

Eksamensform:           Masteroppgave, individuell, eller sammen med en medstudent . Omfang på besvarelsen: 85 sider (+/- 20%, vedlegg ikke medregnet). Individuell muntlig høring der karakteren kan justeres.

Hjelpemidler ved eksamen

Hjelpemidler til muntlig eksamen:

Egen oppgave.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F, der A-E er bestått og F ikke-bestått. For å kunne framstille seg til muntlig eksamen må den skriftlige oppgaven være vurdert til A-E (foreløpig karakter). Endelig karakter fastsettes etter muntlig eksamen. Ved fastsetting av endelig karakter kan hele karakterskalaen benyttes.

Sensur på den skriftlige delen av eksamen kan påklages i samsvar med universitets- og høyskoleloven § 5-3. 

Sensorordning

Ekstern og intern sensor vurderer alle besvarelsene