Programplaner og emneplaner - Student
MAME4320 Overvekt og de store folkesykdommene Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Obesity and Major Lifestyle Diseases
- Studieprogram
-
Master i mat, ernæring og helseMaster i samfunnsernæringEnkeltemner knyttet til Masterstudium i samfunnsernæring
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
For å understøtte de ulike emnenes læringsutbytte benyttes det ulike læringsformer, pedagogiske metoder og vurderingsformer i utdanningen Varierte arbeidsformer og læringsmetoder i studiet fordrer aktiv studentdeltakelse både individuelt og i gruppe.
Gjennom gjentagende skriftlig arbeid får studenten trening i refleksjon, argumentasjon og ryddig framstilling. Muntlige framlegg og diskusjoner skal oppøve studenten i dialogiske og drøftende ferdigheter. Studieretningen fremmer i faglig selvstendighet gjennom egenstudium og gjennomføring av et større vitenskapelig arbeid.
Studenten skal benytte APA-stil ved kildehenvisninger i alle skriftlige oppgaver.
Det anbefales sterkt å danne kollokvier.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
· har avansert kunnskap om sykdomsmekanismer og kostholdets rolle i utvikling og forebygging av overvekt, diabetes, hjerte- og karsykdom og kreft
· har inngående kunnskap om teori-baserte forklaringsmodeller og forebyggende og helsepromoterende tiltak for ulike grupper i befolkningen
Ferdigheter
Studenten
· kan sette sammen et forebyggende kosthold for ernæringsrelaterte ikke-smittsomme sykdommer
Generell kompetanse
Studenten
· kan formidle forskningsbaserte kostråd tilpasset ulike befolkninger og aldersgrupper
Innhold
Emnet ser på forskningen bak kostholdets rolle i utvikling og forebygging av overvekt, diabetes, hjertekarsykdommer og kreft. Teoribasert utvikling av varierte helsefremmende ernæringsbudskap for forskjellige samfunnsgrupper med ulike forutsetninger diskuteres sammen med endringsfokusert rådgiving.
Arbeids- og undervisningsformer
De viktigste arbeidsformene i emnet er forelesninger, gruppearbeid, rapportskriving og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Gruppeoppgave (3-4 studenter per gruppe). Skriftlig innlevering og muntlig presentasjon og diskusjon.
Vurdering og eksamen
Det avholdes eksamen i hvert emne, og det benyttes ulike vurderingsformer. Det framgår av emneplanene hvilken vurderingsform, vurderingsuttrykk, sensorordning og tilgjengelige hjelpemidler som benyttes for det enkelte emne.
Hjelpemidler ved eksamen
Skikkethetsvurdering
Master i sosialfag, studieretning barnevern er omfattet av Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet.
Skikkethetsvurdering er en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som helse- eller sosialpersonell. Nærmere informasjon om skikkethetsvurdering finner du på intranettet for studenter ved OsloMet.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
To interne