EPN-V2

MAME4320 Overvekt og de store folkesykdommene Emneplan

Engelsk emnenavn
Obesity and Major Lifestyle Diseases
Studieprogram
Master i mat, ernæring og helse
Master i samfunnsernæring
Enkeltemner knyttet til Masterstudium i samfunnsernæring
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

For å understøtte de ulike emnenes læringsutbytte benyttes det ulike læringsformer, pedagogiske metoder og vurderingsformer i utdanningen Varierte arbeidsformer og læringsmetoder i studiet fordrer aktiv studentdeltakelse både individuelt og i gruppe.

Gjennom gjentagende skriftlig arbeid får studenten trening i refleksjon, argumentasjon og ryddig framstilling. Muntlige framlegg og diskusjoner skal oppøve studenten i dialogiske og drøftende ferdigheter. Studieretningen fremmer i faglig selvstendighet gjennom egenstudium og gjennomføring av et større vitenskapelig arbeid.

Studenten skal benytte APA-stil ved kildehenvisninger i alle skriftlige oppgaver.

Det anbefales sterkt å danne kollokvier.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

· har avansert kunnskap om sykdomsmekanismer og kostholdets rolle i utvikling og forebygging av overvekt, diabetes, hjerte- og karsykdom og kreft

· har inngående kunnskap om teori-baserte forklaringsmodeller og forebyggende og helsepromoterende tiltak for ulike grupper i befolkningen

Ferdigheter

Studenten

· kan sette sammen et forebyggende kosthold for ernæringsrelaterte ikke-smittsomme sykdommer

Generell kompetanse

Studenten

· kan formidle forskningsbaserte kostråd tilpasset ulike befolkninger og aldersgrupper

Innhold

Emnet ser på forskningen bak kostholdets rolle i utvikling og forebygging av overvekt, diabetes, hjertekarsykdommer og kreft. Teoribasert utvikling av varierte helsefremmende ernæringsbudskap for forskjellige samfunnsgrupper med ulike forutsetninger diskuteres sammen med endringsfokusert rådgiving.

Arbeids- og undervisningsformer

De viktigste arbeidsformene i emnet er forelesninger, gruppearbeid, rapportskriving og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

- Gruppeoppgave (3-4 studenter per gruppe). Skriftlig innlevering og muntlig presentasjon og diskusjon.

Vurdering og eksamen

Det avholdes eksamen i hvert emne, og det benyttes ulike vurderingsformer. Det framgår av emneplanene hvilken vurderingsform, vurderingsuttrykk, sensorordning og tilgjengelige hjelpemidler som benyttes for det enkelte emne.

Hjelpemidler ved eksamen

Skikkethetsvurdering

Master i sosialfag, studieretning barnevern er omfattet av Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet.

Skikkethetsvurdering er en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som helse- eller sosialpersonell. Nærmere informasjon om skikkethetsvurdering finner du på intranettet for studenter ved OsloMet.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

To interne