EPN

MAME4310 Forskning innen helse- og ernæringskommunikasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Research in Health and Nutrition Communication
Studieprogram
Master i samfunnsernæring
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Opptakskrav ved enkeltemneopptak: Studenter som er tatt opp på master innen følgende fagområder fyller kravet for å søke opptak til emnet: ernæring, helsefag, miljøstudier, utviklingsstudier, landbruk/matproduksjon, rettsvitenskap/jus, statsvitenskap, antropologi, sosiologi samt tverrfaglige masterprogram som inkluderer noen av disse fagområdene.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om sentrale teorier og modeller som benyttes i helse- og ernæringskommunikasjonsforskning
  • har inngående kjennskap til sentrale forsknings- og analysemetoder benyttet i helse- og ernæringskommunikasjonsforskning

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle et spørreskjema hvor både demografiske, psykologiske og psykometriske variabler inngår
  • kan analysere spørreskjemavariabler av psykologisk og psykometrisk karakter ved hjelp av metoder innen klassisk test-teori
  • kan planlegge og gjennomføre vitenskapelige studier med tematisk, metodisk og analytisk forankring til helse- og ernæringskommunikasjonsforskning
  • kan benytte både relevante kvantitative og kvalitative metoder som benyttes helse- og ernæringskommunikasjonsforskning
  • kan kritisk vurdere og evaluere publikasjoner innen helse- og ernæringskommunikasjonsforskning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter under deltakelse i planlegging, gjennomføring og publikasjon av forskningsprosjekter innen feltet helse- og ernæringskommunikasjon.

Innhold

Emnet tar for seg kulturelle normer, oppfatninger, kunnskap og holdningers innvirkning på helseatferd. Videre studeres teoribasert utvikling av varierte helsefremmende ernæringsbudskap for forskjellige samfunnsgrupper med ulike forutsetninger. Det legges vekt på definisjon av mål og målgrupper for kommunikasjonen, i forbindelse med planlegging, iverksetting og evaluering av helsefremmende ernæringsstrategier og kampanjer. 

Arbeids- og undervisningsformer

De viktigste arbeidsformene er dialogbaserte forelesninger, gruppearbeid, selvstudier og individuelle presentasjoner av oppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

-  Individuelt basert muntlig presentasjon av innhold i en vitenskapelig publikasjon innen fagfeltet, samt et begrunnet forslag til et eget studiedesign basert på teorier, metoder og analyseformer innen helse- og ernæringskommunikasjonsforskning

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold:      Læringsutbyttene

Eksamensform:           Skriftlig hjemmeeksamen, individuell, 48 timer. Omfang på besvarelsen: 2000 ord (+/- 25%)

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F 

Sensorordning

To interne