EPN-V2

MAME4310 Forskning innen helse- og ernæringskommunikasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Research in Health and Nutrition Communication
Studieprogram
Master i mat, ernæring og helse
Master i samfunnsernæring
Enkeltemner knyttet til Masterstudium i samfunnsernæring
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Det benyttes to interne sensorer til sensurering av hver besvarelse. Et uttrekk på 25 % av besvarelsene sensureres av en ekstern sensor etter at sensur er falt. Stikkprøvesensuren benyttes som veiledning til internt bruk av faglærer og interne sensorer.

Læringsutbytte

Koordinator for hele emnet: Astrid Christensen.

Delemne: barnevern: Gunilla Johansson.

Delemne Utviklings- og kulturpsykologi: Astrid Christensen.

Delemne Psykiske Helse Voksne: Ragnhild Dybdahl.

Innhold

Emnet tar for seg kulturelle normer, oppfatninger, kunnskap og holdningers innvirkning på helseatferd. Videre studeres teoribasert utvikling av varierte helsefremmende ernæringsbudskap for forskjellige samfunnsgrupper med ulike forutsetninger. Det legges vekt på definisjon av mål og målgrupper for kommunikasjonen, i forbindelse med planlegging, iverksetting og evaluering av helsefremmende ernæringsstrategier og kampanjer.

Arbeids- og undervisningsformer

De viktigste arbeidsformene er dialogbaserte forelesninger, gruppearbeid, selvstudier og individuelle presentasjoner av oppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

- Individuelt basert muntlig presentasjon av innhold i en vitenskapelig publikasjon innen fagfeltet, samt et begrunnet forslag til et eget studiedesign basert på teorier, metoder og analyseformer innen helse- og ernæringskommunikasjonsforskning

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Skriftlig hjemmeeksamen, individuell, 48 timer. Omfang på besvarelsen: 2000 ord (+/- 25%)

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

To interne