EPN-V2

MAME4310 Forskning innen helse- og ernæringskommunikasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Research in Health and Nutrition Communication
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Forkunnskapskrav

    Opptakskrav ved enkeltemneopptak: Studenter som er tatt opp på master innen følgende fagområder fyller kravet for å søke opptak til emnet: ernæring, helsefag, miljøstudier, utviklingsstudier, landbruk/matproduksjon, rettsvitenskap/jus, statsvitenskap, antropologi, sosiologi samt tverrfaglige masterprogram som inkluderer noen av disse fagområdene.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    KunnskapStudenten

    • har inngående kunnskap om sentrale teorier og modeller som benyttes i helse- og ernæringskommunikasjonsforskning
    • har inngående kjennskap til sentrale forsknings- og analysemetoder benyttet i helse- og ernæringskommunikasjonsforskning

    FerdigheterStudenten

    • kan utvikle et spørreskjema hvor både demografiske, psykologiske og psykometriske variabler inngår
    • kan analysere spørreskjemavariabler av psykologisk og psykometrisk karakter ved hjelp av metoder innen klassisk test-teori
    • kan planlegge og gjennomføre vitenskapelige studier med tematisk, metodisk og analytisk forankring til helse- og ernæringskommunikasjonsforskning
    • kan benytte både relevante kvantitative og kvalitative metoder som benyttes helse- og ernæringskommunikasjonsforskning
    • kan kritisk vurdere og evaluere publikasjoner innen helse- og ernæringskommunikasjonsforskning

    Generell kompetanseStudenten

    • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter under deltakelse i planlegging, gjennomføring og publikasjon av forskningsprosjekter innen feltet helse- og ernæringskommunikasjon.
  • Innhold

    Emnet tar for seg kulturelle normer, oppfatninger, kunnskap og holdningers innvirkning på helseatferd. Videre studeres teoribasert utvikling av varierte helsefremmende ernæringsbudskap for forskjellige samfunnsgrupper med ulike forutsetninger. Det legges vekt på definisjon av mål og målgrupper for kommunikasjonen, i forbindelse med planlegging, iverksetting og evaluering av helsefremmende ernæringsstrategier og kampanjer.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    De viktigste arbeidsformene er dialogbaserte forelesninger, gruppearbeid, selvstudier og individuelle presentasjoner av oppgaver.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    - Individuelt basert muntlig presentasjon av innhold i en vitenskapelig publikasjon innen fagfeltet, samt et begrunnet forslag til et eget studiedesign basert på teorier, metoder og analyseformer innen helse- og ernæringskommunikasjonsforskning

  • Vurdering og eksamen

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Skriftlig hjemmeeksamen, individuell, 48 timer. Omfang på besvarelsen: 2000 ord (+/- 25%)

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    To interne