EPN-V2

MAME4200 Vitenskapsteori og forskningsmetode Emneplan

Engelsk emnenavn
Philosophy of Science and Research Methods
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap Studenten

    • har avansert innsikt i vitenskapelige tradisjoner, studiedesign og forskningsmetoder
    • har inngående kunnskap om vitenskapelige og statistiske tilnærminger som vanligvis benyttes innen fagområdet samfunnsernæring
    • har spesialisert kunnskap innen epidemiologi, herunder ernæringsepidemiologi

    FerdigheterStudenten

    • kan gjennomføre en kritisk vurdering av vitenskapelig litteratur
    • kan analysere og tolke kvantitative og kvalitative data
    • kan analysere kvantitative data og basert på dette skrive en vitenskapelige tekst på artikkelform
    • kan gjennomføre en kvalitativ datainnsamling og presentere og diskutere erfaringene
    • kan anvende relevante statistiske verktøy for å analysere og tolke kvantitative data

    Generell kompetanseStudenten

    • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å vurdere egnet forskningsmetode basert på forskningsspørsmålet
    • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder
    • kan vurdere forskningsetiske problemstillinger relevant for fagområdet
  • Innhold

    Emnet tar for seg ulike vitenskapelige tradisjoner, studiedesign og metoder relatert til fagområdet samfunnsernæring, samt tilnærminger for å besvare relevante problemstillinger (kvantitativ og kvalitativ metode). I tillegg vil temaene ernæringsepidemiologi og vurdering av vitenskapelig litteratur vektlegges med tanke på å utvikle studentens kritiske vurderingsevne i møte med vitenskapelig tenkemåte.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    De viktigste arbeidsformene i emnet er forelesninger, gruppearbeid, litteraturstudier, gjennomføring av undersøkelser, analyse og skriftlig presentasjon av undersøkelser og muntlige presentasjoner.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    - Gjennomføre en kvalitativ datainnsamling og presentere og diskutere erfaringene i et skriftlig refleksjonsnotat (Omfang 2000 ord (+/- 25 %).

    - Presentere vitenskapelige data som en fiktiv, men plausibel vitenskapelig artikkel basert på utdelt kvantitativt datasett. Omfang 2000 ord (+/- 25 %)

  • Vurdering og eksamen

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Skriftlig eksamen under tilsyn, individuell, 6 timer.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Kalkulator

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    To interne