EPN-V2

MALKA218 Etiske overveielser innen anvendt atferdsanalyse Emneplan

Engelsk emnenavn
Ethical Considerations in the Application of Behavior Analysis
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Forkunnskapskrav

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:  

    Kunnskap     

    Studenten kan

    • beskrive og forklare faktorer som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i grupper eller befolkningen som helhet  
    • beskrive det epidemiologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid  
    • kan beskrive sosial ulikhet i helse og kjenner til nasjonale og globale konsekvenser av ulikhet 
    • beskrive helse -og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering 
    • kjenner til relevante lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten  
    • beskrive forholdet mellom arbeid, utdanning, sosial deltagelse, inkludering og opplevelse av helse   
    • beskrive bærekraftmålene og målenes betydning for folkehelsen

    Ferdigheter

    Studenten kan 

    • reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid som har til hensikt å endre atferd  
    • finne, vurdere og henvise til helsefremmende og forebyggende strategier, organiseringer og tiltak i lys av bærekraftmålene 
    • reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten 
  • Læringsutbytte

    Arbeids og undervisningsformene omfatter digitalt læreverk og seminarer på campus med veiledning. Emnet er organisert som omvendt undervisning. Digitalt læreverk vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    In the BSCA specialisation, campus-based lectures, exercises, discussions and oral presentations are the main teaching methods. Students read selected texts in advance for each day of class, and everyone is expected to participate in class through questions and through joining in discussion. In the BSII specialisation, the main teaching method is digital course sequences, and feedback on details of course content, and supervised discussion groups will be available during pre-determined time periods. Feedback on written assignments is used in both specialisations.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Individuell skriftlig flervalgeksamen, hjemme, inntil 45 minutter.

    Eksamen er på engelsk, med unntak av helseforvaltning som er på norsk for norske studenter.

  • Vurdering og eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Bestått/ ikke bestått

  • Vurderingsuttrykk

    En intern og en ekstern sensor kontrollerer oppgavesettet, den interne sensoren kontrollerer besvarelsene.

  • Sensorordning

    BIOB1050 Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp., ERGOB1050 Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp., FARB1050 Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp., FYB1050 Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp., RAB1050 Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp., ORI1050 Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp., PMED1050 Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp., SYKK1050 Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp., SYKP1050Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp., TAB1050Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp. og VERB1050 Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp. er 100 % overlappende. 5 stp. overlapp med SYKKPRA45/SYKPPRA45 Folkehelsearbeid, 10 stp.