Programplaner og emneplaner - Student
MALKA218 Etiske overveielser innen anvendt atferdsanalyse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Ethical Considerations in the Application of Behavior Analysis
- Studieprogram
-
Masterstudium i atferdsvitenskap, deltidMasterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i innovasjon og implementeringMasterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i begreper og anvendelseEnkeltemner knyttet til Master i læring i komplekse systemer
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Oppgaveseminar med krav om tilstedeværelse/framlegg av skisse til masteroppgave
Arbeidet med masteroppgaven innledes med et oppgaveseminar. Her skal studenten legge frem sine første utkast til problemstilling, metode og fremdriftsplan til drøfting med andre studenter og lærere. Skissen må være godkjent før tildeling av veileder finner sted.
Seminardeltakelse
Studenten skal presentere pågående arbeid med masteroppgaven, samt få erfaring med å være respondent for medstudenter.
Forkunnskapskrav
· Masteroppgaven
· Muntlig prøve som omhandler masteroppgaven
Etter at oppgaven er innlevert og det er avklart at den står til minst E, avsluttes studiet med en muntlig mastergradseksamen. Denne eksamen består av en eksaminasjon/samtale om oppgaven. Ekstern og intern sensor, som sammen skal sette karakter på oppgaven, skal være til stede. Veileder er sekretær for kommisjonen og har ansvar for å lede eksamen, men har ikke innflytelse på karakterfastsettelsen.
Den muntlige eksaminasjonen/samtalen kan være justerende på karakteren på oppgaven. Hvis oppgaven, slik den er innlevert, vurderes til F, gjennomføres ingen avsluttende mastergradseksamen.
Vedr. muligheter for karakterfordring av oppgaven, vises det til høgskolens forskrift om studier og eksamen.
Vurderingskriterier
Masteroppgaven blir vurdert ut fra følgende kriterier:
· Problemstillingenes eller forskningsspørsmålenes relevans og/eller originalitet i forhold til barnehagefeltet.
· Klarhet i utvikling av problemstillinger eller forskningsspørsmål.
· Dokumentasjon og bruk av relevant teori og forskning, samt systematikk i bruk av kilder.
· Sammenheng mellom problemstillinger/forskningsspørsmål, metodevalg/metodologier og drøftinger/konklusjoner.
· Evne til å samle, systematisere, tolke/dekonstruere og presentere kunnskaper på en oversiktlig måte i forhold til valgte teorier/perspektiver.
· Refleksjon i forhold til etiske spørsmål i forskningsprosessen.
· Skriftlig framstilling, oversiktlig innholdsfortegnelse, nøyaktige litteraturhenvisninger, litteraturliste og vedlegg.
Læringsutbytte
On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge and competence:
Knowledge
The student can
- present ethical dilemmas and discuss different ethical perspectives from moral philosophy
- discuss normative ethics considerations in applied behavior analytic treatment
- discuss the BACB "Professional and Ethical Compliance Code for Behavior Analysts" https://www.bacb.com/wp-content/uploads/2020/05/BACB-Compliance-Code-english_190318.pdf
Competence
The student can
- discuss the ethical considerations described above in relation to commonly used Applied Behavior Analytic interventions
Arbeids- og undervisningsformer
Ekstern og intern sensor
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studenten skal gjennom masteroppgaven dokumentere selvstendig fordypning i et valgt problemområde innenfor barnehagepedagogikk eller beslektede områder.
Studenten har rett til veiledning.
Masteroppgaven skal ha et kort sammendrag på engelsk, for eventuelt bruk på masterstudiets Web-side.
Vurdering og eksamen
Individual home examination, 5 hours. Exam questions are in English. Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English.
Hjelpemidler ved eksamen
All
Vurderingsuttrykk
Grade scale A-F
Sensorordning
One internal and one external examiner will assess all exams.