EPN-V2

MALKA217 Tidlig intervensjon overfor barn med omfattende utviklingsforstyrrelser Emneplan

Engelsk emnenavn
Early Intervention for Children with Pervasive Developmental Disorders
Studieprogram
Masterstudium i atferdsvitenskap, deltid
Masterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i innovasjon og implementering
Masterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i begreper og anvendelse
Enkeltemner knyttet til Master i læring i komplekse systemer
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnebeskrivelsen finnes kun på engelsk. Velg engelsk versjon av nettsiden for å se fullstendig emnebeskrivelse.

Forkunnskapskrav

Engelsk 2 består av to emner à 15 studiepoeng. Emne 2 bygger på emne 1. Studietilbudet er et nett- og samlingsbasert kompetansegivende studium for lærere som har utdanning i engelsk fra universitet eller høgskole. Studiet gir formell kompetanse, samtidig som det ruster engelsklæreren til læringsfremmende arbeid i klasserommet. 

Engelsk 2 bygger på engelsk 1 og har som mål å heve og utdype lærerens kompetanse faglig og fagdidaktisk samt bidra til utvikling av god undervisningspraksis i samsvar med grunnskolens læreplan i engelsk, kjerneelementene i faget, og tverrfaglige temaer. Rollen engelsk har i verdenssamfunnet, elevenes møte med engelsk utenfor klasserommet, og engelskfagets rolle i norsk skole blir satt inn i en sammenheng, hvor sentrale elementer er innsikt i engelsk som verdensspråk og videreutvikling av interkulturell kompetanse og fagets rolle i flerspråklige og flerkulturelle klasserom.

Emnet gir dypere kunnskap om samhandling i engelsk, tekststrukturer, og det engelske språkets grammatiske og fonologiske formverk. Engelsk 2 fokuserer på videreutviklingen av de grunnleggende ferdighetene, med spesiell vekt på progresjonen fra 7. til 10.årstrinn og overgangen fra barnetrinnet til ungdomstrinnet Samtidig blir studentens egen tekstkompetanse, språkferdighet, og ordforråd videreutviklet.

Fagplanen legger til rette for utvikling av språk- og tekstkompetanse, økt språkbevissthet og samhandling ved hjelp av digitale hjelpemidler. Det er en forutsetning at studentene gjennom hele studiet får anledning til å bruke språket både muntlig og skriftlig og anledning til å få demonstrert og diskutert formålstjenlige arbeidsmåter, vurderingspraksis og tilpasset opplæring i klasserommet i forhold til kompetansemålene i faget, 

Læringsutbytte

On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student can

  • describe the common elements of Early Intensive Behavioral Intervention, and discuss the pros and cons of different service delivery models
  • discuss the outcomes reported in the literature, and the quality of the evidence for Early Intensive Behavioral Interventions and other interventions for Autism Spectrum Disorders.
  • explain important predictors of outcome and describe quality control measures
  • discuss the validity of the most commonly employed outcome measures
  • describe commonly used assessment instruments
  • describe the difference between standardized and non-standardized assessments

Skills

The student can

  • demonstrate and monitor Discrete Trial Teaching, Precision Teaching, shaping, chaining, and preference assessments

Competence

The student can

  • discuss the application of intervention protocols for teaching listener responding
  • discuss the application of Sufficient Exemplar Training
  • discuss advanced considerations when teaching vocal imitation, assessments, target selection and procedures for teaching
  • apply knowledge of single-case experimental designs in clinical settings, and give examples on how to achieve experimental control

Arbeids- og undervisningsformer

Opptakskravet er allmenn-/grunnskole-/faglærerutdanning eller PPU. I tillegg kreves engelsk 1 (30 studiepoeng) eller tilsvarende. Studenter som innvilges studieplass, må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i engelskopplæring. Kravet om bestått lærerutdanning kan fravikes dersom søkeren kun mangler faget hun/han søker på, for å få fullført sin lærerutdanning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • 3 individual written assignments submitted digitally, each with a maximum length of 6000 characters, including spaces. References are to be included in the 6000 characters.

Vurdering og eksamen

Engelsk 2 ved OsloMet gir både en teoretisk og fagdidaktisk fordypning på sentrale områder innenfor engelskfaget basert på grunnleggende og nyere forskning. Sammenhengen mellom teori og praksis danner grunnlag for studiet. Studiet er delt inn i to emner som til sammen sikrer det læringsutbyttet som de nasjonale retningslinjene krever. De to emnene har den faglige og fagdidaktiske helheten i engelskfaget som grunnleggende premiss og mål, fordelt slik at emne 1 er sentrert omkring tekstkompetanse og skriftlige sider ved språket. Emne 2 har tilsvarende fokus på tekst- og interkulturell kompetanse og muntlig engelsk.

En viktig del av den teoretiske og praktiske fordypningen i engelsk 2 er et individuelt pedagogisk utviklingsprosjekt i tilknytning til egen (eller lånt) klasse. Studentene velger selv et tema med direkte fokus på videreutvikling av de grunnleggende ferdighetene og tekstkompetansen i faget, lesing, skriving, eller muntlige ferdigheter med elevvurdering. Planleggingen og gjennomføringen av prosjektet dokumenteres gjennom en rapport i hvert emne, med vekt på teoretisk fundert planlegging av utviklingsprosjekt i emne 1 og gjennomføring i emne 2.

Hjelpemidler ved eksamen

Engelsk 2 er et nett- og samlingsbasert studium. Studieprogrammet legger til rette for studiearbeid og kommunikasjon deltakerne imellom ved hjelp av digitale verktøy mellom samlingene. Her har OsloMets digitale læringsplattform en sentral plass. Integrert i studiet er også opplæring i nyttige digitale verktøy til bruk i engelskopplæringen. Enkelte av verktøyene er integrert i studiet som deler av arbeidskrav.

Engelsk er arbeidsspråket i begge emner. Gjennom hele studiet får studentene anledning til å bruke språket muntlig på samlingene. Samlingene har form av workshops der deltakerne får prøve ut forskjellige arbeidsmåter, diskutere hva som kjennetegner en god vurderingspraksis og tilpasset opplæring i klasserommet i forhold til kompetansemålene i faget, både skriftlig og muntlig. I tillegg vil sentrale teoretiske deler av faget bli gjennomgått på samlingene. All undervisning har et gjennomgående didaktisk perspektiv.

Mellom samlingene arbeider deltakerne med selvstudium av pensumtekster, utprøving av ulike aktiviteter og oppgaver i egen (eller lånt) klasse, erfaringsdeling med kolleger og innlevering av muntlige og skriftlige tekster i OsloMets digitale læringsplattform (se avsnittet «Arbeidskrav» i den enkelte emneplan). Enkelte er individuelle innleveringer, mens andre er par- eller gruppeoppgaver.

Noe av studiearbeidet er samhandling i nettbaserte diskusjonsfora omkring sentrale fagdidaktiske temaer, der lærerne får anledning til å reflektere over egne erfaringer og ta del i en dialog omkring undervisning og læring.

Vurderingsuttrykk

Undervisning fra Det norske studiesenteret i York er en integrert del av engelsk 2 og innebærer i realiteten forflyttet undervisning. Det norske studiesenteret har ansvar for en av samlingene i emne 2. Et slikt tilbud fra et engelskspråklig land er uvurderlig når det gjelder å praktisere muntlig engelsk i en autentisk sammenheng. Studenter som ikke har anledning til å delta i studieoppholdet i York, utfører et arbeidskrav med tilsvarende innhold. (Studieåret 2021/2022 gjennomføres undervisningen i York digitalt.) Se ytterligere informasjon nedenfor, under emneplanen for emne 2.

Sensorordning

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Arbeidskravene er beskrevet i de enkelte emneplanene.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, fritar ikke for å innfri et arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle faglæreren.

Arbeidskrav vurderes til ”Godkjent” eller ”Ikke godkjent”. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ”Ikke godkjent”, har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

For å sikre studentenes utvikling av egen IKT-kompetanse innenfor engelskfaget har enkelte av arbeidskravene integrerte IKT-krav. Studentene får grundige tilbakemeldinger på tekstene sine fra faglærer eller medstudenter, i forhold til kunnskaper, ferdigheter, refleksjon og evne til selvstendig tenkning.