Programplaner og emneplaner - Student
MALKA214 Eksperimentelle design og funksjonell analyse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Experimental Design and Functional Analysis
- Studieprogram
-
Masterstudium i atferdsvitenskap, deltidMasterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i innovasjon og implementeringMasterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i begreper og anvendelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
CT er en bildediagnostisk undersøkelsesmetode som benytter ioniserende stråling til å produsere snittbilder, slik at kroppens strukturer kan fremstilles i ulike plan.
Emnet omfatter hovedtemaene:
1) Strålevern 2) CT-teknologi 3) Kontrastmidler 4) Kvalitetskontroll og bildekvalitetsparametere 5) Arbeidsstasjon og bildebehandling 6) Pasientdose, referanseverdier og protokollutvikling.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om CT-teknologi, herunder dens utvikling
- har inngående kunnskap om kvalitetskontrollrutiner ved CT
- har inngående kunnskap om bruk av kontrastmidler og CT
- har inngående kunnskap om bildekvalitet og CT-teknologi
- har avansert kunnskap om arbeidsstasjon, bildebehandling og lagringsmedier
- har avansert kunnskap om doseberegning på CT
- har kunnskap om lover, forskrifter og veiledere som omhandler strålevern knyttet til bruk av CT
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre postprosesseringer på de vanligste CT undersøkelsene
- kan analysere rapporter fra kvalitetskontroller på CT, samt utføre dosemålinger ved hjelp av måleutstyr
- kan selvstendig gjennomføre bildebehandling og vurdere bildekvalitet
- kan optimalisere CT-protokoller, med spesielt fokus på tilpasset bildekvalitet og stråledose til undersøkelsen
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen fagområdet CT i større og mindre fora
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er nettbasert og basert på egenaktivitet fra studentene. Det tilbys innføringsmateriale i form av korte tekster og instruksjonsvideoer i ferdighetsorienterte temaer. Teoretiske tematikker blir presentert med innledende tekster med tilhørende pensumlitteratur. Til hvert tema vil det bli gitt skriftlige arbeidsoppgaver knyttet opp mot CT-modalitet.
Arbeids- og undervisningsformene består av digitale forelesninger, deltakelse i digitale diskusjonsforum, ferdighetstrening, seminar(er) og skriftlige arbeidsoppgaver.
Digitale forelesninger
Tradisjonelle forelesninger er i dette emnet erstattet med tekst, bilder, lyd, videoer, videoklipp, real-slide-show, powerpointpresentasjoner etc., som er nøye tilpasset den enkelte læringssituasjon.
Ferdighetstrening
Ferdighetstreningen vil bestå av arbeid på CT-modalitet og arbeid på utdanningens eget nettsted.
Digitale diskusjonsfora
Studenten deltar i fagdiskusjoner og veileder/underviser medstudenter eller kollegaer.
Seminar
Det arrangeres to seminarer i emnet (ett pr. semester). Seminaret består av forelesninger, demonstrasjoner, diskusjoner og gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- 2 individual assignments submitted digitally, each with a maximum length of 12.000 characters, including spaces. References are to be included in the 12.000 characters.
Vurdering og eksamen
Individual home;examination, 5 hours. Exam questions are in English. Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English.;
Hjelpemidler ved eksamen
All
Vurderingsuttrykk
Grade scale A-F
Sensorordning
Gradert skala A-F