EPN-V2

MALKA214 Eksperimentelle design og funksjonell analyse Emneplan

Engelsk emnenavn
Experimental Design and Functional Analysis
Studieprogram
Masterstudium i atferdsvitenskap, deltid
Masterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i innovasjon og implementering
Masterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i begreper og anvendelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

CT er en bildediagnostisk undersøkelsesmetode som benytter ioniserende stråling til å produsere snittbilder, slik at kroppens strukturer kan fremstilles i ulike plan.

Emnet omfatter hovedtemaene:

1) Strålevern 2) CT-teknologi 3) Kontrastmidler 4) Kvalitetskontroll og bildekvalitetsparametere 5) Arbeidsstasjon og bildebehandling 6) Pasientdose, referanseverdier og protokollutvikling.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om CT-teknologi, herunder dens utvikling
  • har inngående kunnskap om kvalitetskontrollrutiner ved CT
  • har inngående kunnskap om bruk av kontrastmidler og CT
  • har inngående kunnskap om bildekvalitet og CT-teknologi
  • har avansert kunnskap om arbeidsstasjon, bildebehandling og lagringsmedier
  • har avansert kunnskap om doseberegning på CT
  • har kunnskap om lover, forskrifter og veiledere som omhandler strålevern knyttet til bruk av CT

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre postprosesseringer på de vanligste CT undersøkelsene
  • kan analysere rapporter fra kvalitetskontroller på CT, samt utføre dosemålinger ved hjelp av måleutstyr
  • kan selvstendig gjennomføre bildebehandling og vurdere bildekvalitet
  • kan optimalisere CT-protokoller, med spesielt fokus på tilpasset bildekvalitet og stråledose til undersøkelsen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen fagområdet CT i større og mindre fora
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er nettbasert og basert på egenaktivitet fra studentene. Det tilbys innføringsmateriale i form av korte tekster og instruksjonsvideoer i ferdighetsorienterte temaer. Teoretiske tematikker blir presentert med innledende tekster med tilhørende pensumlitteratur. Til hvert tema vil det bli gitt skriftlige arbeidsoppgaver knyttet opp mot CT-modalitet.

Arbeids- og undervisningsformene består av digitale forelesninger, deltakelse i digitale diskusjonsforum, ferdighetstrening, seminar(er) og skriftlige arbeidsoppgaver.

Digitale forelesninger

Tradisjonelle forelesninger er i dette emnet erstattet med tekst, bilder, lyd, videoer, videoklipp, real-slide-show, powerpointpresentasjoner etc., som er nøye tilpasset den enkelte læringssituasjon.

Ferdighetstrening

Ferdighetstreningen vil bestå av arbeid på CT-modalitet og arbeid på utdanningens eget nettsted.

Digitale diskusjonsfora

Studenten deltar i fagdiskusjoner og veileder/underviser medstudenter eller kollegaer.

Seminar

Det arrangeres to seminarer i emnet (ett pr. semester). Seminaret består av forelesninger, demonstrasjoner, diskusjoner og gruppearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • 2 individual assignments submitted digitally, each with a maximum length of 12.000 characters, including spaces. References are to be included in the 12.000 characters.

Vurdering og eksamen

Individual home;examination, 5 hours. Exam questions are in English. Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English.;

Hjelpemidler ved eksamen

All

Vurderingsuttrykk

Grade scale A-F

Sensorordning

Gradert skala A-F