EPN-V2

MALKA212 Utdyping av grunnleggende begrep i atferdsanalyse Emneplan

Engelsk emnenavn
Refinement of Behavior Analytic Terms
Studieprogram
Masterstudium i atferdsvitenskap, deltid
Masterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i innovasjon og implementering
Masterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i begreper og anvendelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnebeskrivelsen finnes kun på engelsk. Velg engelsk versjon av nettsiden for å se fullstendig emnebeskrivelse.

Forkunnskapskrav

Coursework requirements from MALK4000-401, MALK4000-403 and MALKA211 or equivalent must be approved to participate and submit coursework requirements in MALKA212.

Læringsutbytte

On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge and competence:

Knowledge

The student can

  • differentiate between classical and operant conditioning, and provide examples of interaction between classical and operant conditioning
  • describe the contingency in respondent and operant conditioning, and differentiate between contingency and contiguity
  • give satisfactory accounts of aspects of concepts in classical conditioning, including reflexes, conditioning procedures and their effectiveness, and experimental methods
  • give satisfactory accounts of aspects of concepts in operant conditioning, including reinforcement, punishment, reinforcement schedules, stimulus control, motivating operations, higher order classes, and molar and molecular analyses

Skills

The student can

  • distinguish between motivating operations and discriminative control
  • differentiate between extinction and forgetting
  • decide whether conditioning and extinction has taken place
  • interpret data from cumulative records, generalization gradients, histogram, and contingency spaces
  • discuss ethical issues when using nonhuman animal subjects in research

Competence

The student can

  • evaluate whether a behavior is the result of classical or operant conditioning
  • predict whether and how relevant environmental variables might affect the immediate and future probability of behavior
  • evaluate whether desired stimulus control is established or not

Arbeids- og undervisningsformer

In the BSCA specialisation, campus-based lectures and seminars are the main teaching methods, in addition to study questions and student presentations. The lectures will partly be based on Interteaching sequences using readings from the curriculum. Texts used for Interteaching are announced in the digital learning platform of the university. In the BSII specialisation, the main teaching method is digital course sequences, and feedback on details of course content, and supervised discussion groups will be available during pre-determined time periods. Feedback on written assignments is used in both specialisations.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Knowing how behaviour is influenced by conditions in the surroundings is essential and this knowledge can be used to plan and carry out different change and training measures. Special terminology is used to conduct precise analyses of behaviour and environmental influences.

Vurdering og eksamen

Opptak til studiet

Hjelpemidler ved eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om de grunnleggende forutsetningene i atferdsanalysen
  • kjennskap til atferdsanalyses plass innen psykologi
  • kjennskap til forskningsmetoder innen atferdsanalyse
  • kunnskap om forsterkningsbetingelser
  • kjennskap til hvordan atferd etableres, overføres og opprettholdes

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende atferdsanalytiske grunnbegreper
  • definere og anvende metoder for å observere og registrere atferd

Generell kompetanse

Studenten kan

  • redegjøre for atferdsanalytisk strategi
  • utføre og reflektere over egen presentasjonsteknikk
  • utføre og reflektere over «discrete trials»-opplæring
  • beskrive, utføre og reflektere over presisjonsopplæring

Vurderingsuttrykk

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, selvstudium og studentinitiert gruppearbeid. l tillegg vil det bli holdt seminarer, hvor studentene skal presentere fagstoff. Deltakelse på disse seminarene er obligatorisk. Underveis i emnet vil det bli avholdt tester. l løpet av emnet skal studentene presentere oppgaver knyttet til pensum. Oppgavene vil bli gitt av faglærer.

Gjennom presentasjoner, tester og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.

Sensorordning

  • Presentere individuelt tre gitte tema til medstudenter
  • Identifisere et område for forbedring i presentasjonsteknikk og evaluere dette i egne presentasjoner
  • Evaluere tre presentasjoner fra medstudent (både faglig og presentasjonsteknisk).
  • Undervise medstudent pensum med «flashkort» («discrete trials»-opplæring) og etablere flyt (presisjonsopplæring).

Alle arbeidskravene må være godkjent for at studenten skal få gå opp til skriftlig eksamen med tilsyn.