EPN-V2

MALKA211 Introduksjon til atferdsanalyse Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Behavior Analysis
Studieprogram
Masterstudium i atferdsvitenskap, deltid
Masterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i innovasjon og implementering
Masterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i begreper og anvendelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Coursework requirements from MALK 4000-401 or equivalent must be approved to participate and submit coursework requirements in MALKA211.

Læringsutbytte

Emnet består av tre deler: Del en: Teori og lesing utvikler studentenes analytiske leseferdigheter og gir innsikt i leserorienterte og estetiske teorier. Del to: Populære kulturuttrykk ser den mest populære litteraturen og dens lesere i et litteratursosiologisk perspektiv. En tredje del: Barnelitteratur omhandler billedanalyse og narratologi og kjennskap til de viktigste teoretiske diskusjonene i dagens barnelitteraturforskning.

I emnet legges det vekt på å forstå sammenhengen mellom teori, analyse og formidling.

Det teoretiske innholdet videreføres i BIB2100 Tekststudier .

Innhold

En skriftlig analyseoppgave skal leveres til fastsatt frist og godkjennes av faglærer. Oppgaven leveres av studentgrupper på 2-3 studenter (3 sider). Oppgavens innretning oppgis av faglærer. Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.

Arbeids- og undervisningsformer

BIB1100, BIB1300

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Kunnskaper

Studenten

  • har basiskunnskap om tekstvitenskapelig, litteraturvitenskapelig og litteratursosiologisk teori og metode.
  • har litterær, teoretisk og analytisk kompetanse

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere, fortolke og vurdere kvaliteten av skjønn- og faglitterære tekster.
  • kan lese sjangre i ulike medier ved hjelp av forskjellige teoretiske verktøy
  • er i stand til å overføre sin kompetanse i tekstanalyse til å fortolke også andre kulturelle uttrykk.
  • kan argumentere for egne vurderinger av tekster og teksters kvalitet.
  • kan påvise sosiale og kulturelle forskjeller i resepsjon, lesevaner og bruk av litteratur.

Vurdering og eksamen

Exam content: Learning outcomes

Form of examination: Individual written examination with invigilation, 4 hours

Examine: One internal and one external examiner

Grading scale: A grading scale of A (highest) to F (lowest) where A to E is a pass grade and F is a fail grade

Examination support materials

None

Syllabus

Alloway, T., Graham, J., & Wilson, G. (2012). Sniffy: The virtual rat: Pro version 3.0 . Belmont, Calif.: Wadsworth.[Bare bruk av CD-ROM er pensum]

Baer, D. M., Wolf, M. M., & Risley, T. R. (1968). Some current dimensions of applied behavior analysis.Journal of Applied Behavior Analysis, 1 (1), 91-97. doi:10.1901/jaba.1968.1-91.[Go to full text: http://www.ncbi.nlm.nih.gov.ezproxy.hioa.no/pmc/articles/PMC1310980/pdf/jaba00083-0089.pdf]

Baer, D. M., Wolf, M. M., & Risley, T. R. (1987). Some still current dimensions of applied behavior analysis.Journal of Applied Behavior Analysis, 20 (4), 313-327. doi:10.1901/jaba.1987.20-313[Go to full text: http://www.ncbi.nlm.nih.gov.ezproxy.hioa.no/pmc/articles/PMC1286071/pdf/jaba00102-0014.pdf]

Bailey, J. S. & Burch, M. (2016). Ethics for behavior analysts (3rd ed.). New York: Routledge. [Kap. 1-13] [Also available as eBook: https://login.ezproxy.hioa.no/login?url=http://www.hioa.eblib.com/EBLWeb/patron?target=patron&extendedid=P_4456440_0 ]

Baldwin, J. D., & Baldwin, J. I. (2001). Behavior principles in everyday life (4th ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall. [Kap. 1-9]

Catania, A. C. (2013). Learning (5th ed.). New York, NY: Sloan Publishing. [Kap. 1-4]

Cooper, J. O., Heron, T. E., & Heward, W. L. (2007). Applied behavior analysis (2nd ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill. [Kap. 1-24 og kap. 29] [Also available as eBook: https://www-dawsonera-com.ezproxy.hioa.no/abstract/9781292036397 ]

Delprato, D. J. (2002). Countercontrol in behavior analysis. The Behavior Analyst, 25 (2), 191-200. [Go to full text:http://www.ncbi.nlm.nih.gov.ezproxy.hioa.no/pmc/articles/PMC2731607/pdf/behavan00008-0065.pdf]

Fisher, C. B. (2012). Decoding the ethics code: A practical guide for psychologists (3rd ed.). Los Angeles: Sage.[Kap. 1-2]

Grant, L. & Evans, A. (1994). Principles of behavior analysis . New York, NY: Harper Collins College.[Kap. 1]

Sidman, M. (2004). The analysis of human behavior in context. The Behavior Analyst , 27 (2), 189-195. [Go to full text:http://www.ncbi.nlm.nih.gov.ezproxy.hioa.no/pmc/articles/PMC2755400/pdf/behavan00004-0059.pdf]

Watson, D. L., & Tharp, R. G. (2014). Self-directed behavior: Self-modification for personal adjustment (10th ed.). Belmont, Calif.: Wadsworth/Cengage Learning.[Kap. 1-5] [Also available as eBook: https://www-dawsonera-com.ezproxy.hioa.no/abstract/9781473711389]

(Literature list last updated: 2016-09-28 in the APA 6th style /lb, libr. Kjeller)