EPN-V2

MALK4000-402 Relasjonelle ferdigheter Emneplan

Engelsk emnenavn
Relational Skills
Studieprogram
Masterstudium i atferdsvitenskap, deltid
Masterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i innovasjon og implementering
Masterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i begreper og anvendelse
Enkeltemner knyttet til Master i læring i komplekse systemer
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Complexity is a term frequently used to describe relations in a society where formal and institutional boundaries decrease in importance. The complexity of the challenges we face today demands collaborative initiatives across levels of governments and administration, and across different sectors. The need for cooperation between traditional scientific disciplines is now acknowledged as a basic requirement for development of new knowledge.

It is inherent in complexity thinking that different but complementary perspectives are adopted to illuminate and analyze problems requiring solution. Graduates of the master program can work and lead independently of discipline, professional turf, sector or level of administration. The students’ varied background education and work experience shall create and sustain a culture based on respect for different perspectives, the ability to change perspective if and when required, and of looking for optimal solutions by de-focusing differences and re-focusing on compatibility.

Forkunnskapskrav

Kunnskap

Studenten

·;;;;;;;; har kunnskap om barnevernets samfunnsmandat og oppgave- og ansvarsfordeling i velferdsforvaltningen

·;;;;;;;; har kunnskap om barns oppvekst og barndom med særlig forståelse for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner

·;;;;;;;; har kunnskap om forebyggende og sosialpedagogisk arbeid for barn, unge og deres familier;som lever i utsatte livssituasjoner;

·;;;;;;;; har kunnskap om sosialpedagogikk, egen profesjon og barnevernfeltets historie og rolle i samfunnet

·;;;;;;;; har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitikkens utforming påvirker prioriteringer og yrkesutøvelsen på barnevernsområdet;

·;;;;;;;; har kjennskap til entreprenørskap og innovasjon innen barnevernsfeltet;;

·;;;;;;;; har kunnskap om hvordan kreative metoder inngår i barnevernspedagogens relasjonskompetanse

;

Ferdigheter

Studenten

·;;;;;;;; kan reflektere over hvordan velferdspolitikken påvirker den praktiske yrkesutøvelsen ;

·;;;;;;;; kan reflektere over barnevernspedagogens sammensatte rolle som profesjonsutøver;

·;;;;;;;; har forståelse for hvordan sette i gang og lede ulike aktiviteter med vekt på mestring og deltakelse

·;;;;;;;; kan reflektere over hvordan egne reaksjoner, følelser og tidligere opplevelser virker inn i møter med andre

;

Generell kompetanse

Studenten

·;;;;;;;; har kjennskap til sentrale helse- og sosialpolitiske spørsmål, velferdsstatens utvikling og velferdsstatens profesjoner;

·;;;;;;;; har forståelse for hvordan organiseringen og strukturene i barnevernet påvirker utøvelsen av det sosialpedagogiske arbeidet

·;;;;;;;; har innsikt i hvordan kreative metoder kan benyttes i relasjonsarbeid med barn og familier.;

·;;;;;;;; har begynnende innsikt i hvordan man kan sortere egne reaksjoner og følelser i profesjonsutøvelsen

Læringsutbytte

Emnet inneholder ett arbeidskrav/obligatorisk aktivitet.

1. Obligatorisk ferdighetstrening i arbeid med egne holdninger og selvrefleksjon ved bruk av kreative og estetiske metoder.

For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær over 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen. Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse.

Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen arbeidskrav.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Individual home examination, 5 hours. Exam questions are in English. Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English.;

Vurdering og eksamen

Bestått - ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Vurderingsuttrykk

To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Sensorordning

One internal and one external examiner will assess all exams.