EPN

MAKRE4200 Teoretiske studier i kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Theoretical Studies in Cancer Nursing 2
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i kreftsykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Formålet med dette emnet er at studenten får inngående kunnskaper i hvordan det er å leve med kreft og å yte faglig forsvarlig sykepleie til kreftpasienter. En vesentlig del av emnet handler om ivaretakelse av pasientens familie gjennom et kreftforløp.

Emnet inneholder spesielt teori som danner grunnlag for kreftsykepleiers forebyggende, rehabiliterende og lindrende funksjon. I tillegg vektlegges sykepleie til pasienter der hvor livet går mot slutten. Videre inneholder emnet etisk refleksjon samt kommunikasjon med pasienten og dens familie. Hovedsakelig er innholdet rettet mot tilbudet i kommunehelsetjenesten. Emnet inneholder en fordypningsoppgave der studenten har mulighet til å studere et område som er sentralt for kreftsykepleie.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i kreftsykepleie og bestått MAKRE4100 Teoretiske studier i kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder 1, 10 stp.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
  • kan vurdere eksistensielle og åndelige behov relatert til kreftsykdom
  • kan analysere og kritisk vurdere til eksisterende teorier om pasienters og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov i alle faser av kreftsykdommen i et alders- og flerkulturelt perspektiv
  • kan vurdere ulike metoder for kommunikasjon med pasient og pårørende ved kreftsykdom
  • kan vurdere betydningen av pasientens nettverk for mestring av kreftsykdommen
  • kan vurdere organisering av helse- og omsorgstilbudet til pasienter som har kreft
  • kan kritisk vurdere velferdsteknologi og innovasjon i kreftomsorgen
  • kan drøfte betydningen av informasjonsflyt mellom tjenestenivåene
  • kan gjøre rede for lover som omhandler rettigheter og plikter til kreftpasienter i alle faser av behandlingen
  • kan drøfte symptomlindring ved livets slutt og hospicefilosofi
  • kan vurdere vitenskapelige teorier og metoder relatert til kreftsykepleie
  • kan drøfte etikk relatert til kreftsykepleie

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i kreftsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen kreftsykepleie
  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor kreftsykepleie
  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen kreftsykepleie med utgangspunkt i relevant fagkunnskap, forskningskunnskap, erfaringskunnskap og pasientkunnskap
  • kan planlegge, organisere og gjennomføre en helhetlig plan for oppfølging gjennom hele sykdoms- og behandlingsforløpet
  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Skriftlig oppgave med muntlig fremlegg. Gruppe på inntil 4 studenter. Omfang: inntil 3000 ord

Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og faglærer.

Vurdering og eksamen

Prosjekteksamen, i form av skriftlig fordypningsoppgave utført i gruppe på inntil 3 studenter. Oppgaven kan være et grunnlag for en prosjektbeskrivelse som kan brukes til en masteroppgave.

  • Det avsettes skriveuker til arbeidet med oppgaven. 
  • Det gis 3 timer veiledning pr. oppgave og ett veiledningsseminar.
  • Omfang: inntil 5000 ord.

Oppgavens tittel vil stå på karakterutskriften.

Ny eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til F (ikke bestått), har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skal A-F.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på minimum 20 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

Emnet er 100 % overlappende med KREFT6900 Kreftsykepleiens samfunnsvitenskapelige og fenomenologiske kunnskapsgrunnlag.