EPN-V2

MAKLI4200 Praktisk etikk Emneplan

  • Innledning

    Undervisningsspråk: Norsk

    Emnet tar utgangspunkt i et humanistisk menneskesyn og grunnleggende verdier i sykepleie. Undervisningen omfatter etiske teorier og sentrale etiske problemstillinger som er av betydning for å lindre lidelse og opprettholde og verne om pasientens verdighet i sårbare livssituasjoner. Emnet vil gi studentene en fordypet forståelse for hvordan etikken er innvevd i pasienters (og pårørendes) helse i ulike kliniske kontekster. Tematikken vil relateres til kulturelle- og samfunnsmessige perspektiver og søkes forstått i et mangfoldsperspektiv.

    Hensikten med emnet er videre å belyse betydningen av sykepleierens internaliserte verdier og evne til å ta beslutninger som forutsetning for å utøve en etisk fundert og verdighetsbevarende pasientomsorg. Temaer som tas opp er dilemma knyttet til spørsmål om liv og død, prioriteringer i helsetjenesten og økende bruk av velferdsteknologi.

    Emnet skal dyktiggjøre studenten i argumentasjon og beslutningstaking på avansert nivå.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Gjennomført MAKLI4100 Klinisk forskning og fagutvikling.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan kritisk vurdere ulike etiske retninger og teorier
    • kan vurdere sykepleiens verdigrunnlag og betydning av dens anvendelse for etisk praksis
    • kan drøfte dilemmaer knyttet til sårbarhet, verdighet og krenkelse, makt og avmakt
    • kan vurdere og anvende etiske prinsipper som autonomi, velgjørenhet, ikke-skade og rettferdighet
    • kan vurdere moralske dyder, faglig skjønn og moralsk dømmekraft
    • kan kritisk vurdere utvalgte refleksjons- og beslutningsmodeller innen ulike etiske retninger

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan argumentere for grunnleggende verdier og etisk tenkning i vurderinger og beslutninger i utøvelse av sykepleie
    • kan identifisere pasienters og pårørendes sårbarhet for å opprettholde verdighet, frihet og autonomi
    • kan anvende beslutningsteori i etisk argumentasjon for å identifisere og analysere komplekse etiske problemstillinger og dilemma
    • kan gjenkjenne moralsk stress i sykepleiens praksis og vurdere påvirkende og forebyggende faktorer
    • kan anvende forskning for å underbygge etisk argumentasjon
    • kan kommunisere og argumentere ut ifra et profesjonsetisk ståsted i tverrfaglig samarbeid
    • kan anvende beslutningsteorier og arbeidsmetoder som benyttes i klinisk praksis og i etikk- komiteer (KEK)

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan reflektere kritisk og selvstendig over etiske spørsmål på en systematisk måte
    • kan møte pasient og pårørendes sårbarhet ved helsesvikt på en etisk forsvarlig måte
    • kan se betydningen av og kan reflektere over verdier og egen personlig dannelse for utøvelse av etisk praksis
    • kan vurdere og kontekstualisere forhold som legale rammer, kultur- og samfunnsspesifikke faktorer har betydning for etiske vurderinger og beslutninger
    • kan formidle et selvstendig arbeid om etiske dilemmaer og problemstillinger fra egen klinisk praksis
    • kan bidra til nytenkning i etiske spørsmål og anerkjenner eget ansvar for å sikre etiske beslutninger til beste for pasient, pårørende og personale
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformer omfatter forelesninger, gruppearbeid, øvelser og selvstudier.

    Det legges vekt på dialog og refleksjon og å løfte frem temaer som studentene ut fra egen erfaring ønsker å drøfte.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • Skriftlig oppgave med muntlig fremlegg. Gruppe på 3-4 studenter. Omfang: 2000 ord (+/- 10 %). Dokumentasjon av selvvalgt litteratur: 350 sider. Muntlig framlegg av oppgaven for medstudenter og lærer(e). Hverandrevurdering og tilbakemelding fra lærer.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell hjemmeeksamen, over 3 dager. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på minimum 20 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

  • Emneoverlapp

    10 studiepoeng overlapp med MASYK4510 Klinisk etikk og verdighet, 10 stp.