Programplaner og emneplaner - Student
MAKLI4200 Praktisk etikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Practical Ethics
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og ungeMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personerMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habiliteringMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutviklingMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelseMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Emnet tar utgangspunkt i et humanistisk menneskesyn og grunnleggende verdier i sykepleie. Undervisningen omfatter etiske teorier og sentrale etiske problemstillinger som er av betydning for å lindre lidelse og opprettholde og verne om pasientens verdighet i sårbare livssituasjoner. Emnet vil gi studentene en fordypet forståelse for hvordan etikken er innvevd i pasienters (og pårørendes) helse i ulike kliniske kontekster. Tematikken vil relateres til kulturelle- og samfunnsmessige perspektiver og søkes forstått i et mangfoldsperspektiv.
Hensikten med emnet er videre å belyse betydningen av sykepleierens internaliserte verdier og evne til å ta beslutninger som forutsetning for å utøve en etisk fundert og verdighetsbevarende pasientomsorg. Temaer som tas opp er dilemma knyttet til spørsmål om liv og død, prioriteringer i helsetjenesten og økende bruk av velferdsteknologi.
Emnet skal dyktiggjøre studenten i argumentasjon og beslutningstaking på avansert nivå.
Anbefalte forkunnskaper
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can develop a research question for their master’s thesis
- can independently describe relevant academic frame of reference and/or context as a foundation for a project plan for the master’s thesis
Skills
The student
- can plan a research project and write a project description in a precise scientific format and language
- can carry out extensive and systematic literature searches relating to their own project description, summarise and discuss the findings of others, and cite sources correctly
- can reflect upon ethical issues related to the project
General competence
The student
- can analyse and deal critically with various sources of data and use them in scholarly arguments
- can critically assess relevant ethical norms and values related to the chosen method in the project plan
- can assess whether a research project requires various forms of registration or approval in accordance with the applicable legislation
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan kritisk vurdere ulike etiske retninger og teorier
- kan vurdere sykepleiens verdigrunnlag og betydning av dens anvendelse for etisk praksis
- kan drøfte dilemmaer knyttet til sårbarhet, verdighet og krenkelse, makt og avmakt
- kan vurdere og anvende etiske prinsipper som autonomi, velgjørenhet, ikke-skade og rettferdighet
- kan vurdere moralske dyder, faglig skjønn og moralsk dømmekraft
- kan kritisk vurdere utvalgte refleksjons- og beslutningsmodeller innen ulike etiske retninger
Ferdigheter
Studenten
- kan argumentere for grunnleggende verdier og etisk tenkning i vurderinger og beslutninger i utøvelse av sykepleie
- kan identifisere pasienters og pårørendes sårbarhet for å opprettholde verdighet, frihet og autonomi
- kan anvende beslutningsteori i etisk argumentasjon for å identifisere og analysere komplekse etiske problemstillinger og dilemma
- kan gjenkjenne moralsk stress i sykepleiens praksis og vurdere påvirkende og forebyggende faktorer
- kan anvende forskning for å underbygge etisk argumentasjon
- kan kommunisere og argumentere ut ifra et profesjonsetisk ståsted i tverrfaglig samarbeid
- kan anvende beslutningsteorier og arbeidsmetoder som benyttes i klinisk praksis og i etikk- komiteer (KEK)
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk og selvstendig over etiske spørsmål på en systematisk måte
- kan møte pasient og pårørendes sårbarhet ved helsesvikt på en etisk forsvarlig måte
- kan se betydningen av og kan reflektere over verdier og egen personlig dannelse for utøvelse av etisk praksis
- kan vurdere og kontekstualisere forhold som legale rammer, kultur- og samfunnsspesifikke faktorer har betydning for etiske vurderinger og beslutninger
- kan formidle et selvstendig arbeid om etiske dilemmaer og problemstillinger fra egen klinisk praksis
- kan bidra til nytenkning i etiske spørsmål og anerkjenner eget ansvar for å sikre etiske beslutninger til beste for pasient, pårørende og personale
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformer omfatter forelesninger, gruppearbeid, øvelser og selvstudier.
Det legges vekt på dialog og refleksjon og å løfte frem temaer som studentene ut fra egen erfaring ønsker å drøfte.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Skriftlig oppgave med muntlig fremlegg. Gruppe på 3-4 studenter. Omfang: 2000 ord (+/- 10 %). Dokumentasjon av selvvalgt litteratur: 350 sider. Muntlig framlegg av oppgaven for medstudenter og lærer(e). Hverandrevurdering og tilbakemelding fra lærer.
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen, over 3 dager. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Language of instruction: English (Norwegian if no English-speaking students have registered for the course)
This course covers the research process from the planning phase until completion of the master’s thesis, including literary searches and referencing, formulation of research questions/hypotheses/issues, choice of research method and development of a project description, as well as ethical assessments relating to the student’s own work. Formal requirements for the project description are also covered to enable the student to complete the project description for their master’s thesis by the end of the course.
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på minimum 20 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
The course will use varied, student-active work methods. The teaching will mainly be digital, in addition to blended learning with seminars on campus during the course. Work and teaching methods include digital lectures, individual literature studies and written work, oral presentations, group discussions and supervision. Up to two hours of guidance is given on the project description.