EPN-V2

MAJOPRA3 Jordmorfag knyttet til fødsel og barseltid Emneplan

Engelsk emnenavn
Midwifery Management of Birth and the Post-Partum Period
Studieprogram
Masterstudium i jordmorfag
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet består av kliniske studier i 13 uker som bygger videre på MAJO4000 Jordmorfag, fødsel og familiedannelse 1, MAJOPRA1 og som relateres til MAJO4300 Jordmorfag, fødsel og familiedannelse 2. Studenten skal videreutvikle kliniske ferdigheter og vurderinger for å ivareta omsorgen for kvinnen/familien og barnet gjennom fødselsforløpet og i barseltiden. Det legges spesielt vekt på at studenten videreutvikler teori, refleksjon og kliniske vurderinger i perspektiv av jordmorfagets ståsted i skjæringspunktet mellom biomedisinsk og fenomenologisk tenkning.

Forkunnskapskrav

Bestått MAJOPRA1 og MAJOPRA2.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • kritisk vurdere og videreutvikle kunnskap og forståelse for svangerskap- fødsel- og barseltid og familiedannelse som psykososiale prosesser, og betydningen av kulturelt mangfold og sosioøkonomisk ulikhet

Ferdigheter

Studenten kan:

  • observere og vurdere fosterets tilstand og helse, og kan iverksette relevante tiltak
  • utføre selvstendig, kunnskapsbasert jordmorvirksomhet i samsvar med etiske retningslinjer og lovverk for jordmødre
  • analysere, iverksette tiltak i samarbeid med kvinnen og partner, og dokumentere kliniske situasjoner i normale og kompliserte fødsel- og barselforløp
  • observere friske og syke nyfødte barns grunnleggende behov og utvikling og iverksette relevante tiltak
  • analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • analysere sammenhenger mellom fysiske, psykososiale og kulturelle aspekter og problematisk utvikling av svangerskap, fødsel og familiedannelse
  • bidra til nytenkning i omsorgen for kvinnen og familien i fødsels- og barselperiode
  • formidle kunnskap om faglige problemstillinger til brukere og fagfeltet

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene består av simulatortrening i øvingslaboratoriet og brukerrettede kliniske studier i hjemmet, spesialisthelsetjenesten og/eller privat jordmortjeneste, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuelle, regelmessige skriftlige logger med beskrivelse av læringsprogresjon og fokusområder for videre læring.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

1. Demonstrere jordmorfaglige ferdigheter i øvingslaboratoriet: Formålet er at studenten skal tilegne seg dybdekunnskap innen jordmorferdigheter som grunnlag for kliniske studier. Dersom en student får "ikke godkjent", får studenten to nye forsøk til å demonstrere tilstrekkelige ferdigheter.

2. Plan for praksis: Studenten utarbeider plan for praksis basert på læringsutbyttene i emnet og tilgjengelige læringssituasjoner. Plan for praksis danner grunnlag for forventningssamtalen som gjennomføres i praksisperiodens første uker. Plan for praksis anvendes i den løpende veiledningen av studenten. Hensikten med plan for praksis er å klargjøre og beskrive forventet kompetanse, i tillegg til å gi studenten mulighet til å planlegge egen læreprosess. Plan for praksis leveres klinisk veileder og i opprettet mappe på Canvas senest 2 virkedager før den aktuelle samtalen.

3. Faglig oppgave på inntil 1500 ord. Hensikten er at studenten skal analysere egne opplevelser og erfaringer fra kliniske studier og diskutere disse i lys av vitenskapelig litteratur.

4. Faglig oppgave på inntil 2500 ord, med påfølgende muntlig presentasjon for praksisstedet, der formålet er at studenten skal utvikle evnen til å drøfte hvordan kjerneverdier i jordmorfag blir fokusert i en fødeavdeling. Studenten skal be om minst en veiledning av universitetets veileder. Oppgaven kan skrives i gruppe på inntil 3 studenter.

5. Dokumentasjon av gjennomførte kliniske læresituasjoner: Dokumentasjon av 15-20 prenatale undersøkelser. Tilsyn med og pleie av minst 15 fødende kvinner i åpningstiden, minst 15 kvinner med risikosvangerskap, minst 40 kvinner som nettopp har født og deres friske nyfødte barn, ta imot minst 15-20 barn, samt ha gjennomført minst 3 samtaler etter fødsel. Formålet er at studenten skal nå et delmål slik at hun/han ved studiets slutt tilfredsstiller kvantitative krav som grunnlag for å søke autorisasjon som jordmor. Ved "ikke godkjent" må studenten ta ansvar for å få ekstra tid i kliniske studier slik at de beskrevne kvantifiseringskravene i emnet er tilfredsstilt. Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan gå videre til MAJOPRA4

;

Veiledning

Studenten vil bli veiledet av et team bestående av universitetets veileder og en jordmor fra det kliniske felt (klinisk veileder). Klinisk veileder har ansvar for tilrettelegging av og veiledning i læresituasjoner i praksisfeltet. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til veilednings- og vurderingssamtaler. Klinisk veileder deltar i forventningssamtale, midt- og sluttvurdering. Universitetets veileder deltar i midtvurdering. Ved behov deltar universitetets veileder;i forventningssamtale.;Forventningssamtalen kan;foregå individuelt eller i gruppe.;Universitetets veileder tar initiativ til inntil to veiledninger av studenter i gruppe hvor hensikten er å analysere og reflektere over konkrete situasjoner fra praksisstudiene. Studentene møter forberedt til gruppeveiledning i samarbeid med universitetets veileder. Gruppeveiledning tilpasses det enkelte praksissted.

Vurdering og eksamen

Midt- og sluttvurdering av kliniske studier

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

Sensorordning: Midt- og sluttvurdering gjennomføres av klinisk veileder. Universitetets veileder deltar i midtvurdering, og i sluttvurdering ved behov. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet