Programplaner og emneplaner - Student
MAJOPRA1 Midwifery Care During Childbirth and the Post-Partum Period Part 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Grunnleggende jordmorfag knyttet til fødsel og barseltid del 1
- Study programme
-
Master's Programme in Midwifery
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
SPRING 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Målgruppe
Studiet retter seg mot alle som er knyttet til læringsarbeid eller veiledning i fagskolen.
Opptakskrav
Opptakskrav er gjennomført og bestått Praktisk pedagogikk for fagskolen 1 - grunnleggende lærerkompetanse eller tilsvarende.
Søker må være tilknyttet høyere yrkesfaglig utdanning i et ansettelsesforhold og jobbe med pedagogisk utvikling, læringsarbeid eller veiledning for voksne.
Required preliminary courses
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- identifisere faglige problemstillinger knyttet til anatomi, fysiologi og patofysiologi i fødsel- og barselsituasjoner
- vurdere psykososiale prosesser i fødsel, barseltid og familiedannelse
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre kunnskapsbasert jordmorvirksomhet under veiledning i samsvar med faglige juridiske og etiske retningslinjer
- kan anvende og analysere relevante prosedyrer, metoder og medisinske hjelpemidler
- kan legge til rette for, analysere og fremme normale fødsels- og barselforløp og har kompetanse til å reagere i situasjoner som avviker fra det normale
- kan anvende og analysere relevante metoder for lindring av fødselssmerte under veiledning
- kan analysere behov for å utføre kunnskapsbasert veiledning om amming og ernæring
- kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse i utvikling av faglige resonnementer
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere sammenhenger mellom fysiske, psykososiale og kulturelle aspekter og utvikling av svangerskap, fødsel og familiedannelse
- kan analysere og forholde seg kritisk til egen jordmorfaglig kompetanse og kompetanseutvikling
- kan gjennomføre jordmorfaglige arbeidsoppgaver som fremmer samarbeid og brukermedvirkning, og tilkjennegir respekt og forståelse for kulturelt mangfold
- kan kommunisere med brukere, medstudenter og fagfellesskapet om faglige problemstillinger relatert til fødsel, barsel og familiedannelse
Learning outcomes
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Demonstrere jordmorfaglige ferdigheter i simulerte situasjoner.
- Studenten utarbeider en plan for hvordan læringsutbyttene i emnet skal oppnås.
- Skriftlig oppgave, individuell, på inntil 1500 ord.Studenten skal ta initiativ til en obligatorisk veiledning.
- Dokumentasjon av gjennomførte læresituasjoner.
- Minimum 90% tilstedeværelse i praksisstudier.
Veiledning i praksisstudier
Studenten vil bli veiledet av et team bestående av universitetets veileder og en jordmor på praksisstedet (praksisveileder). Praksisveileder har ansvar for tilrettelegging av og veiledning i læresituasjoner i praksisfeltet. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til veilednings- og vurderingssamtaler. Praksisveileder deltar i forventningssamtale, midt- og sluttvurdering. Universitetets veileder deltar i forventningssamtale og midtvurdering. Forventningssamtalen kan foregå individuelt eller i grupper. Universitetets veileder tar initiativ til to veiledning av studenter i gruppe hvor hensikten er å analysere og reflektere over konkrete situasjoner fra praksisstudiene. Studentene møter forberedt til gruppeveiledning i samarbeid med universitetets veileder. Gruppeveiledning tilpasses det enkelte praksissted.
Teaching and learning methods
The work and teaching methods are simulator training in the skills laboratory and user-oriented clinical training, studying relevant specialist and research literature individually and in study groups, and individual regularly written logs describing students' progress and focus areas for further learning.
Supervision
Students will be supervised by a team consisting of a university supervisor and a midwife from the clinical field (clinical supervisor). The clinical supervisor is responsible for facilitating and supervising learning situations in the professional field. It is the students' responsibility to actively seek supervision and be prepared for all meetings with supervisors and assessment interviews. The clinical supervisor will take part in the expectation clarification meeting, and the midway and final assessments. The university supervisor will take part in the expectation clarification meeting and the midway assessment. The university supervisor will take part in the final assessment if necessary. The expectation clarification meeting can be conducted individually or in groups. The university supervisor will also initiate up to two group supervision sessions, where students can analyse and reflect on concrete situations from their clinical training. The students must prepare for the group supervision in cooperation with the university supervisor. Group supervision is adapted to each institution where clinical training takes place.
Course requirements
The following required coursework must be completed and approved before a student can take the exam:
1. Demonstrating midwifery skills in simulated situations. Among other things, the student must demonstrate midwifery skills in the skills laboratory. The purpose of this exercise is for the student to acquire in-depth knowledge of basic midwifery skills as a basis for clinical training. Criteria for approval will be prepared. If a student is assessed as 'not approved', he/she will have two more attempts to demonstrate adequate skills.
2. Plan for clinical training: The student must prepare a plan for clinical training based on the learning outcomes defined for the course and the available learning situations. The plan for clinical training forms the basis for the expectation clarification meeting that is held during the first weeks of the clinical training period. The plan is used in the continuous supervision of the student. The purpose of the plan for clinical training is to clarify and describe expected competence and to give the student the opportunity to plan his/her own learning process. The plan for clinical training must be submitted to the clinical supervisor and in the folder created in Canvas at least two working days before the meeting in question.
3. Individual academic assignment of up to 1,500 words. The purpose of the assignment is for the student to become more aware of his/her own experiences during clinical training and be able to relate them to research literature. The university supervisor will supervise the student's work on the assignment.
4. An academic assignment of up to 2,500 words. The purpose of this assignment is to allow the student to practise using the steps in evidence-based practice, and to develop dissemination skills by writing an academic text. The assignment is written in groups of up to three students.
5. Documentation of completed clinical learning situations: Supervising and caring for at least 15 women in labour during the dilation phase, at least 10 women with high-risk pregnancies, at least 35-40 women who have just given birth and their healthy newborns, delivering at least 12 to 15 babies, and conducting at least two post-delivery interviews. The purpose of this requirement is to ensure that the student attains a sub-goal so that he/she will meet the quantitative requirements for applying for authorisation as a midwife on completing the programme. Students who are assessed as 'not approved' are responsible for securing extra clinical training time to meet the quantitative criteria described above for the course.
Assessment
Ikke relevant
Permitted exam materials and equipment
Bestått/ikke bestått
Grading scale
Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder. Universitetets veileder deltar i midtvurdering, samt sluttvurdering ved behov. Varsel om fare for ikke bestått må gis studenten senest tre uker før avsluttede praksisstudier. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet. Det er tilknyttet ekstern tilsynssensor til emnet.
Examiners
Relevante sykepleiefaglige prosedyrer.