EPN-V2

MAJO4300 Advanced Midwifery Care Course description

Course name in Norwegian
Jordmorfaglig ekspertise
Study programme
Master's Programme in Midwifery
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
FALL 2017
Schedule
Course history

Introduction

Emnet tar opp jordmorfagets tradisjon, utvikling og tenkning. Det fokuseres på begreper, modeller og teorier i jordmorfag og tematikk som synliggjør faglige, etiske og juridiske dilemma. Det diskuteres spesielt hvordan jordmor må forholde seg til ulike dilemma som oppstår når teknologien skal håndteres på en forsvarlig måte samtidig som omsorgsverdier skal ivaretas. Videre diskuteres helsepolitikk og helsepolitiske føringer for jordmorfag, samt kulturelle og globale problemstillinger. Disse diskusjonene er viktige for studentens bevisstgjøring av hvordan jordmortradisjonen skal bevares og videreutvikles i et høyteknologisk og biomedisinsk preget miljø.

Jordmorfagets tradisjon, utvikling og tenkning blir problematisert og diskutert i en filosofisk og vitenskapsteoretisk sammenheng.

I tillegg til de nevnte tema vil studenten fordype seg i og videreutvikle kunnskap i tema som ble introdusert i emne MAJO4000 Jordmorfag - fødsel, barsel og familiedannelse 1. Emnet gjennomføres over en periode på 3-4 uker i slutten av 2. semester.

Required preliminary courses

Bestått MAJO4000 Jordmorfag - fødsel og familiedannelse 1.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående innsikt i jordmorfagets historiske utvikling
  • har avansert kunnskap om jordmorfaglige begreper, teorier og modeller
  • har avansert kunnskap om fenomenet fødsel ut fra ulike perspektiv
  • har avansert kunnskap om fosterovervåkning
  • har avansert teoretisk og praktisk kunnskap om fødselssmerte og smertelindring
  • har avansert kunnskap om friske og syke nyfødte barns utvikling og grunnleggende behov
  • har inngående kunnskap om fødsel og familiedannelse som psykososiale prosesser
  • har avansert kunnskap om organisering og tilrettelegging av fødselsomsorg og konsekvenser dette kan ha for videreutvikling av fag og funksjon
  • har avansert kunnskap om krav til dokumentasjon i klinisk jordmorvirksomhet
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i jordmorfagets egenart, etiske, juridiske og helsepolitiske føringer
  • kan analysere jordmorfag og jordmorvirksomhet på bakgrunn av historie, tradisjon og samfunnets behov

Ferdigheter

Studenten:

  • har spesialisert teoretisk kunnskap om jordmorferdigheter i akutte og kritiske situasjoner
  • kan analysere forskning og knytte dette til kunnskapsgrunnlaget for jordmorfaglige ferdigheter
  • kan analysere jordmorfaglige teorier, modeller og fortolkninger og arbeide selvstendig med teoretiske og kliniske problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • analysere sammenhenger mellom fysiske, psykososiale og kulturelle aspekter og problematisk utvikling av svangerskap, fødsel og familiedannelse
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter i komplekse faglige utfordringer
  • bidra til nytenkning i omsorgen for kvinnen og familien i fødsels- og barselperiode ved å anvende prinsipper for kunnskapsbasert praksis
  • gjennomføre prosjekter relatert til føde- og barselkvinnen, det nyfødte barnet og familien og formidle dette i faglige uttrykksformer
  • kommunisere med medstudenter og lærere om faglige problemstillinger relatert til fødsel og familiedannelse

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger og studiegrupper.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

Faglig oppgave på inntil 2000 ord med muntlig presentasjon over oppgitt tema. Studentene arbeider i grupper. Formålet er at studenten skal tilegne seg dybdekunnskap innen et spesielt tema og kunne analysere helsefaglige utfordringer, samt ferdigheter i å kommunisere om og diskutere faglige problemstillinger.

Dersom en gruppe får «ikke godkjent», evt. at en eller flere studenter i gruppa ikke er tilstede, må presentasjonen gjennomføres for faglærer. Gruppen får ett nytt forsøk.

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Hjemmeeksamen i gruppe (inntil 3 studenter) over 2 dager. Omfang inntil 2000 ord

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

Bestått/ikke bestått

Examiners

Alle besvarelser vurderes av èn intern og èn ekstern sensor