Programplaner og emneplaner - Student
MAJO4200 Vitenskapsteori og metode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Theory and Methodology
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
Innledning
Som nevnt over kan studenter ved bachelorstudiet i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet ta ett semester (5. semester) ved et utenlandsk lærested.
I tillegg vil studenter i femte semester ha muligheter til å delta på emner som undervises på engelsk og hvor det går utvekslingsstudenter. Bachelorstudiet i Administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet skal bidra til å øke studentenes forståelse av internasjonale forhold som berører de temaene som studiet omfatter. Internasjonale perspektiver og tema tas derfor opp flere ganger i løpet av studiet.
-
Forkunnskapskrav
Alle arbeidskrav fastsatt i programplanen for hvert enkelt emne må være godkjent for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen i emnet. Frist for innlevering av arbeidskrav fastsettes av emneansvarlig ved oppstart.
Skriftlige arbeidskrav
Skriftlige arbeidskrav blir vurdert av en faglærer og/eller medstudenter. Studenten får skriftlig og/eller muntlig tilbakemelding på arbeidskravet. Ved ikke godkjent arbeidskrav gis studenten mulighet til å forbedre arbeidskravet innen en fastsatt frist. Dersom det foreligger særlige grunner kan en student etter søknad gis utsettelse på innlevering av arbeidskravet. Studenter som ikke har fått godkjent alle obligatoriske arbeidskrav, har ikke rett til å avlegge eksamen. Når en oppgave ikke godkjennes vil faglærer gi en skriftlig eller muntlig tilbakemelding om hva som bør forbedres. Studenten får så mulighet til å levere på ny innen en gitt frist.
Når det i et arbeidskrav stilles krav om deltakelse i et gruppearbeid, skal gruppen bekrefte at de enkelte medlemmene har fylt dette kravet gjennom en skriftlig erklæring som leveres sammen med arbeidskravet. Samme prosedyre gjelder ved underkjenning av gruppearbeidskrav som ved individuelle arbeidskrav.
Om gruppearbeid
Deltagerne forplikter seg til å yte likeverdige bidrag til gruppeoppgaven. Hvis det i løpet av arbeidsprosessen oppstår uenighet i gruppen mht. «likeverdig bidrag» og deltakelse i gruppearbeidet, skal saken umiddelbart tas opp med faglærer/veileder. Dersom kravet om likeverdig deltagelse og frammøte ikke er oppfylt, defineres dette som «ikke møtt» til eksamen for den aktuelle studenten. I emner der gruppearbeid ikke er valgfritt gis det normalt ikke mulighet til å levere en individuell besvarelse. Ny/utsatt eksamen må da gjennomføres neste studieår. Det forekommer at grupper endrer tema underveis i arbeidet. Det hender også at studenter forlater en gruppe og/eller knytter seg til en annen gruppe. Dersom noe av dette skjer skal studentene informere emneansvarlig faglærer.
Obligatorisk undervisning
I emner med obligatorisk undervisning kreves minst 80 % tilstedeværelse. Ved godkjent fravær mellom 20 % og 40% må det leveres et alternativt arbeidskrav. Fravær utover 40 % medfører tap av eksamensrett i det enkelte emnet uavhengig av fraværsgrunn. For fravær under praksis se Retningslinjer for praksisperioden.
Studentene har selv ansvar for å notere inn sin tilstedeværelse på eget skjema utarbeidet for dette, og få den attestert av ansvarlig faglærer og/eller medstudenter. Studenter som ikke har fått attestert minimum tilstedeværelse får ikke godkjent arbeidskravet.
Det må foreligge helt spesielle grunner dersom en student skal kunne få dispensasjon i form av et alternativt arbeidskrav. Slik dispensasjon blir gitt av instituttleder i samråd med koordinator og faglærer. Med uttrykket "særlige grunner" menes for eksempel egen eller egne barns sykdom. Sykdom må dokumenteres med legeattest. I noen tilfeller vil det ikke være mulig å gi dispensasjon i form av et alternativt arbeidskrav
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har avansert kunnskap om vitenskapsteoretiske tradisjoner som jordmorfaget bygger på
- har avansert kunnskap om kvalitative og kvantitative metoder som er relatert til fagfeltet
- kan identifisere og analysere relevante forskningsetiske problemstillinger
- har avansert kunnskap om kunnskapsbasert praksis innen fagfeltet
Ferdigheter
Studenten kan:
- analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder
- anvende relevante forskning- og fagutviklingsmetoder i planlegging av et selvstendig prosjekt
Generell kompetanse
Studenten kan:
- analysere ulike perspektiv på jordmorfaget og forstå konsekvenser for klinisk jordmorvirksomhet
- analysere og kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap innen fagfeltet
-
Arbeids- og undervisningsformer
Det veksles mellom forelesninger, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i studiegrupper, analyse og skriftlig og muntlig presentasjoner i studiegruppesamlinger og seminar.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav 1 må være gjennomført før arbeidskrav 1 i MAJO4000.
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for å fremstille seg til eksamen:
1. Artikkelgransking med fremlegg på workshop (4200A): Hensikten er å oppøve evnen til å analysere og vurdere forskning. Studentene skal i grupper kritisk granske to artikler som er publisert i et relevant, engelskspråklig tidsskift. Det skal være en kvalitativ- og en kvantitativ forskningsartikkel. Anvend sjekklister for aktuell metode som arbeidsredskap. Gjør rede for refleksjonene som ligger til grunn for granskingen. Det arrangeres en workshop der resultatene fremlegges og diskuteres med faglærere. Dersom en gruppe får "ikke godkjent", må gruppen gjennomføre en ny presentasjon for faglærer(e). Gruppen får ett nytt forsøk. Ved fravær av ett eller flere gruppemedlemmer, må vedkommende gjennomføre gruppens forberedte presentasjon for faglærer(e)).
2. Bearbeiding av data (4200B): Formålet er å få forståelse for gjennomføring av analyse, oppsummering og diskusjon av data, både kvalitative og kvantitative. Bearbeiding av data blir organisert i en todagers workshop i henholdsvis kvalitativ og kvantitativ metode (fire dager). Studentene arbeider i grupper. Emneansvarlige lærere er ansvarlig for å finne fram til data studentene kan arbeide med, og de er veiledere i workshoparbeidet. Workshoparbeidet avsluttes med et internt seminar der studentene presenterer sitt arbeid. Det utarbeides eget program for seminaret. Dersom en gruppe får "ikke godkjent", må gruppen gjennomføre en ny presentasjon for faglærer(e). Gruppen får ett nytt forsøk. Ved fravær av ett eller flere gruppemedlemmer, må vedkommende gjennomføre gruppens forberedte presentasjon for faglærer(e).
-
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Hjemmeeksamen i form av individuell digital flervalgstest.Testen gjennomføres uten tilsyn til en fastsatt tid med en begrensning på 30 minutter.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
-
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av èn intern sensor