EPN-V2

MAJO4100 Seksuell og reproduktiv helse og rettigheter Emneplan

Engelsk emnenavn
Sexual and Reproductive Health and Rights
Studieprogram
Masterstudium i jordmorfag
Enkeltemner knyttet til Masterstudium i jordmorfag
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I emnet fokuseres det på kvinners seksuelle og reproduktive helse og rettigheter fra pubertet til postmenopausen. Ungdom og unge voksnes seksuelle og reproduktive helse som en del av helsefremmende arbeid for å bedre livskvalitet og folkehelse vektlegges. Kvinnehelse og enkelte lidelser i forbindelse med reproduksjon er en del av emnet.

Som grunnlag for å utøve helsefremmende og forebyggende arbeid i perspektiv av seksuell og reproduktiv helse vil det bli lagt vekt på veiledning, kommunikasjon og helsepedagogikk. Gjennom hele emnet vil de ulike tema problematiseres og diskuteres fra ulike nasjonale, globale, historiske og kulturelle perspektiver med fokus på verdier og menneskerettigheter. Ofte skjer møtene med ungdommene/kvinnene i intime og uforutsigbare situasjoner. Det er viktig at studenten er bevisst både egen og andres oppfatning av kvinnekroppen, kjønn og seksuelle rettigheter.

Emnet gjennomføres over en periode på 3 uker.

Forkunnskapskrav

Knowledge, skills and experience from previous courses are integrated into occupational therapy work in an independent and well-founded manner. The course focuses on systematic, user-oriented and knowledge based practice promoting health, activity and participation on the individual, group and system level. The practical training establishments are related to the fields of health promoting, preventive, therapeutic, rehabilitative and habilitative activity. Application and development of action and communication competence in real work situations in participatory and committed manner are emphasised. The practical training establishments will principally be within the municipal health service, but institutions in the public and private sector may also be relevant.

The course consists of the following subject areas from the national curriculum, specified below as the number of credits:

  • Habilitative work (3 ECTS)
  • Rehabilitative work (6 ECTS)
  • Health-promoting and preventive work (4 ECTS)
  • Therapeutic work (1 ECTS)
  • Ethics (1 ECTS)

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • inngående kunnskap om kvinners reproduktiv og seksuell helse i livsløpsperspektiv
  • inngående kunnskap om prevensjon - midler, metoder og bruk
  • inngående kunnskap om samfunnsmessige og kulturelle forhold som har betydning for seksuell og reproduktiv helse og rettigheter
  • inngående kunnskap om brukers perspektiver, ungdoms seksuell og reproduktiv helse og variasjon i seksuelle forhold
  • inngående kunnskap om kommunikasjon og veiledning

Ferdigheter

Studenten:

  • kan rekvirere og administrere prevensjonsmiddel

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • analysere relevante faglige problemstillinger knyttet til seksuell og reproduktiv helse og rettigheter og reflektere over sammenhenger med og utfordringer for jordmoryrkets selvstendige og tverrfaglige utøvelse
  • analysere jordmorfaglige problemstillinger knyttet til reproduktiv og seksuell helse og reflektere over sammenhenger og utfordringer for tverrkulturell og global profesjonsutøvelse

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i studiegrupper og forelesninger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student is capable of

  • explaining user participation and client-centred approaches in occupational therapy
  • explaining organisational and structural factors with a bearing on professional practice at the practical training establishment
  • explaining relevant laws and regulations

Skills

The student is capable of

  • applying a client-centred approach to health promoting, preventative, therapeutic and rehabilitative and habilitative work
  • defining goals based on people's wishes regarding, and the right to activity and social participation
  • working in a knowledge based and independent manner with assessment, intervention, documentation and evaluation on an individual, group and/or system level
  • applying resource-oriented, empowering and problem-solving work models to promote health, activity and participation
  • identifying ethical dilemmas and make independent choices
  • clinically reasoning and justifying the use of mapping and intervention

Competence

The student

  • is capable of taking responsibility and initiative, demonstrating cooperation skills, independence and an ability to adapt, and treating users, partners and others with empathy and respect
  • is capable of discussing and critically reflecting on ethical dilemmas and practising in accordance with professional ethical guidelines
  • is capable of contributing to interprofessional and sectorial cooperation including communication of occupational therapy expertise
  • is capable of discussing different professional approaches in interdisciplinary teams in order to develop good practices

Vurdering og eksamen

The course comprises ten weeks of practical training. The practical training establishments will be in the public and private sectors in Norway or abroad. Supervision and clinical reasoning are key to reinforcing the student's learning process and to integrating theory and practice during the placement.

Hjelpemidler ved eksamen

The following required coursework must be approved:

  • a minimum attendance of 90% in the introduction to the course, practical training and seminars during the placement
  • cooperation agreement with a development plan submitted and approved within the deadline

Vurderingsuttrykk

Practical training

Assessment content:The learning outcomes

Form of assessment: Assessment of practical training

Time: Sixth semester

Attendance requirements for supervised placement (90%)

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to interne sensorer. Ekstern tilsynssensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier.