EPN-V2

MAJO4100 Seksuell og reproduktiv helse og rettigheter Emneplan

Engelsk emnenavn
Sexual and Reproductive Health and Rights
Studieprogram
Masterstudium i jordmorfag
Enkeltemner knyttet til Masterstudium i jordmorfag
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2017/2018
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I emnet fokuseres det på kvinners seksuelle og reproduktive helse og rettigheter fra pubertet til postmenopausen. Ungdom og unge voksnes seksuelle og reproduktive helse som en del av helsefremmende arbeid for å bedre livskvalitet og folkehelse vektlegges. Kvinnehelse og enkelte lidelser i forbindelse med reproduksjon er en del av emnet.

Som grunnlag for å utøve helsefremmende og forebyggende arbeid i perspektiv av seksuell og reproduktiv helse vil det bli lagt vekt på veiledning, kommunikasjon og helsepedagogikk. Gjennom hele emnet vil de ulike tema problematiseres og diskuteres fra ulike nasjonale, globale, historiske og kulturelle perspektiver med fokus på verdier og menneskerettigheter. Ofte skjer møtene med ungdommene/kvinnene i intime og uforutsigbare situasjoner. Det er viktig at studenten er bevisst både egen og andres oppfatning av kvinnekroppen, kjønn og seksuelle rettigheter.

Emnet gjennomføres over en periode på tre uker.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om kvinners reproduktiv og seksuell helse i livsløpsperspektiv
  • inngående kunnskap om prevensjon - midler, metoder og bruk
  • inngående kunnskap om samfunnsmessige og kulturelle forhold som har betydning for seksuell og reproduktiv helse og rettigheter
  • inngående kunnskap om brukers perspektiver, ungdoms seksuell og reproduktiv helse og variasjon i seksuelle forhold
  • inngående kunnskap om kommunikasjon og veiledning

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere relevante faglige problemstillinger knyttet til seksuell og reproduktiv helse og rettigheter og reflektere over sammenhenger med og utfordringer for jordmoryrkets selvstendige og tverrfaglige utøvelse
  • analysere jordmorfaglige problemstillinger knyttet til reproduktiv og seksuell helse og reflektere over sammenhenger og utfordringer for tverrkulturell og global profesjonsutøvelse

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i studiegrupper og forelesninger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for å fremstille seg til eksamen:

Skriftlig oppgave i gruppe. Oppgaven skal ikke overskride 1500 ord. Formålet er at studenten skal analysere sammenhenger og utfordringer når det gjelder globale og nasjonale problemstillinger knyttet til seksuell og reproduktiv helse og rettigheter.

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold : Læringsutbyttene.

Eksamensform : Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, fire timer.

Sensorordning : Alle besvarelser vurderes av to interne sensorer.

Vurderingsuttrykk : Gradert skala A-F.

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Pensumliste

Aggleton, P., de Wit, J., Myers, T. & Du Mont, J. (2014). New outcomes for sexual health promotion. Health Education Research, 29 (4), 547-553. Hentet fra http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1093/her/cyu033

Austveg, B. (2006). Kvinners helse på spill: Et historisk og globalt perspektiv på fødsel og abort . Oslo: Universitetsforlaget.

Berg, R. C. & Denison, E. (2013). A Tradition in Transition: Factors Perpetuating and Hindering the Continuance of Female Genital Mutilation/Cutting (FGM/C) Summarized in a Systematic Review. Health Care for Women International, 34 (10), 837-859. Hentet fra https://login.ezproxy.hioa.no/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=c8h&AN=104223595&site=ehost-live

Berg, R. C., Denison, E. M. L. & Fretheim, A. (2010). Psychological, social and sexual consequences of female genital mutilation/cutting (FGM/C): A systematic review of quantitative studies (Rapport fra Kunnskapssenteret nr. 13/2010): Norwegian Knowledge Centre for the Health Services. Hentet frahttps://brage.bibsys.no/xmlui//handle/11250/2378046[Kapittel 4 (s. 12-13 og s. 37-49)]

Dahl, B., Margrethe Fylkesnes, A., Sørlie, V. & Malterud, K. (2013). Lesbian women's experiences with healthcare providers in the birthing context: A meta-ethnography. Midwifery, 29 (6), 674-681. Hentet frawww.sciencedirect.com.ezproxy.hioa.no/science/article/pii/S0266613812001088

Dehlendorf, C. & Rinehart, W. (2010). Communication in reproductive health: Intimate topics and challenging conversations. Patient Education and Counseling, 81 (3), 321-323. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.pec.2010.11.001

Eilertsen, B. (2015). Juss for jordmødre (5. utg.). Oslo: Jussboka.no.[Kap. 10 og 17]

Elmerstig, E. (2016). Smärtsamma samlag och genusideal. I E. Häggström-Nordin, & C. Magnusson (Red.),Ungdomar, sexualitet och relationer (2. utg., s. 221-234). Lund: Studentlitteratur.

Gamnes, S. & Johansen, M. (2017). Metodebok (8. utg.). Oslo: Sex og samfunn, senter for ung seksualitet.

Haberland, N. A. (2015). The Case for Addressing Gender and Power in Sexuality And HIV Education: A Comprehensive Review Of Evaluation Studies. International Perspectives on Sexual & Reproductive Health, 41 (1), 31-42. Hentet fra https://login.ezproxy.hioa.no/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=c8h&AN=103794585&site=ehost-live

Hagen, B. & Osnsrud, M. (2015). Maligne svulster. I J. M. Maltau, K. Molne, & B.-I. Nesheim (Red.),Obstetrikk og gynekologi (3. utg., s. 283-297). Oslo: Gyldendal akademisk.

Harden, A., Brunton, G., Fletcher, A. & Oakley, A. (2009). Teenage pregnancy and social disadvantage: Systematic review integrating controlled trials and qualitative studies. British Medical Journal, 339 (121), b4254. Hentet frahttp://roar.uel.ac.uk/675/1/Harden%2C%20A.%20%282009%29%20BMJ%20339%20%28121%29.pdf

Kaneshiro, B. & Salcedo, J. (2015). Contraception for Adolescents: Focusing on Long-Acting Reversible Contraceptives (LARC) to Improve Reproductive Health Outcomes. Current Obstetrics and Gynecology Reports, 4 (1), 53-60. Hentet fra http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1007/s13669-015-0112-4

Kjelsvik, M. & Gjengedal, E. (2011). First-time pregnant women's experience of the decision-making process related to completing or terminating pregnancy - a phenomenological study. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 25 (1), 169-175. Hentet fra https://login.ezproxy.hioa.no/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=aph&AN=58094583&site=ehost-live

Kristensen, G. K., Ravn, M. N. & Sørensen, S. Ø. (2016). Feministiske perspektiver på reproduksjon. I M. N. Ravn, G. K. Kristensen, & S. Ø. Sørensen (Red.), Reproduksjon, kjønn og likestilling i dagens Norge (s. 33-47). Bergen: Fagbokforlaget.

Lamb, S. & Peterson, Z. D. (2012). Adolescent Girls¿ Sexual Empowerment: Two Feminists Explore the Concept. Sex Roles, 66 (11), 703-712. Hentet fra http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1007/s11199-011-9995-3

Lewin, B. & Træen, B. (Red.). (2008). Sexology in context: A scientific anthology . Oslo: Universitetsforlaget. *[s. 1-30]

Lopez, L. M., Tolley, E. E., Grimes, D. A. & Chen-Mok, M. (2011). Theory-based interventions for contraception. Cochrane Database Syst Rev, (3), Cd007249. doi:10.1002/14651858.CD007249.pub3

Magnusson, C. (2016). Sexualitetens roll i tonårsutvecklingen ur ett psykologiskt perspektiv. I E. Häggström-Nordin, & C. Magnusson (Red.), Ungdomar, sexualitet och relationer (2. utg., s. 91-106). Lund: Studentlitteratur.

Rogow, D., Haberland, N., Del Valle, A., Lee, N., Osakue, G., Sa, Z. & Skaer, M. (2013). Integrating gender and rights into sexuality education: field reports on using It's All One. Reproductive Health Matters, 21(41), 154-166. Hentet frahttp://www.sciencedirect.com.ezproxy.hioa.no/science/article/pii/S0968808013416993

Schei, B. (2015). Psykososial gynekologi. I J. M. Maltau, K. Molne, & B.-I. Nesheim (Red.), Obstetrikk og gynekologi (3. utg., s. 342-349). Oslo: Gyldendal akademisk.

Sekse, R. J. T., Raaheim, M., Blaaka, G. & Gjengedal, E. (2010). Life beyond cancer: Women's experiences 5 years after treatment for gynaecological cancer. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 24 (4), 799-807. Hentet fra https://login.ezproxy.hioa.no/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=aph&AN=55088551&site=ehost-live

Smylie, L., Clarke, B., Doherty, M., Gahagan, J., Numer, M., Otis, J., . . . Soon, C. (2013). The development and validation of sexual health indicators of Canadians aged 16-24 years. Public health reports, 128 Suppl 1 , 53-61. Hentet frahttp://journals.sagepub.com.ezproxy.hioa.no/doi/abs/10.1177/00333549131282S106

Stegeman, B. H., de Bastos, M., Rosendaal, F. R., van Hylckama Vlieg, A., Helmerhorst, F. M., Stijnen, T. & Dekkers, O. M. (2013). Different combined oral contraceptives and the risk of venous thrombosis: Systematic review and network meta-analysis. BMJ : British Medical Journal, 347 . Hentet frahttp://www.bmj.com.ezproxy.hioa.no/content/347/bmj.f5298

Stray-Pedersen, B. & Moi, H. (2015). Genitale infeksjoner. I J. M. Maltau, K. Molne, & B.-I. Nesheim (Red.),Obstetrikk og gynekologi (3. utg., s. 253-267). Oslo: Gyldendal akademisk.

Sundby, J. (2006). Young people's sexual and reproductive health rights. Best Practice & Research Clinical Obstetrics & Gynaecology, 20 (3), 355-368. Hentet frawww.sciencedirect.com.ezproxy.hioa.no/science/article/pii/S1521693405001732

Tanbo, T., Åbyholm, T. & Molne, K. (2015). Det infertile par. I J. M. Maltau, K. Molne, & B.-I. Nesheim (Red.),Obstetrikk og gynekologi (3. utg., s. 298-306). Oslo: Gyldendal akademisk.

Valle, A.-K., Roysamb, E., Sundby, J. & Klepp, K. I. (2009). Parental social position, body image, and other psychosocial determinants and first sexual intercourse among 15- and 16-year olds. Adolescence, 44(174), 479-498. Hentet fra https://login.ezproxy.hioa.no/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=s3h&AN=44208885&site=ehost-live

van Anders, S. M. (2015). Beyond Sexual Orientation: Integrating Gender/Sex and Diverse Sexualities via Sexual Configurations Theory. Archives of Sexual Behavior, 44 (5), 1177-1213. Hentet frahttp://dx.doi.org/10.1007/s10508-015-0490-8

van Anders, S. M., Hipp, L. E. & Kane Low, L. (2013). Exploring co-parent experiences of sexuality in the first 3 months after birth. The journal of sexual medicine, 10 (8), 1988-1999. Hentet frahttp://onlinelibrary.wiley.com.ezproxy.hioa.no/doi/10.1111/jsm.12194/epdf

Vildalen, S. & Langfeldt, T. (2014). Seksualitetens betydning for utvikling og relasjoner: Med utgangspunkt i Thore Langfeldts tenkning og arbeid . Oslo: Gyldendal akademisk.[Kap. 1-2, 3-4, 6] E-bok tilgjengelig i sin helhet for HiOAs studenterhttp://arbeidsbok.gyldendal.no/textbook/books/25]

(Pensumliste ajour: 2017-02-10. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, APA-stil. kk)

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to interne sensorer. Ekstern tilsynssensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier.