Programplaner og emneplaner - Student
MAIKT4100 Digital skoleutvikling og prosjektledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital School Development and Project Management
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
-
Innledning
Gjennom arbeidet med emnet skal studentene opparbeide innsikt i teori om digital skoleutvikling og prosjektledelse. De skal oppnå tilstrekkelig kompetanse til å kunne lede og delta i arbeidet med skoleutvikling knyttet til utvikling og bruk av digital teknologi for en skole eller annen organisasjon.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om skoleutvikling og prosjektledelse knyttet til digital teknologi
- har oversikt over og kan analysere teorier og metoder innenfor skoleutvikling og prosjektledelse knyttet til digital teknologi
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om digital skoleutvikling og prosjektledelse
- kan bruke relevante teorier og metoder for å analysere organisasjoners digitale situasjon
- kan iverksette, lede og gjennomføre et skoleutviklingsprosjekt knyttet til digital teknologi
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere og vurdere relevante etiske problemstillinger innenfor fagområdet
- kan kommunisere om problemstillinger innen digital skoleutvikling og prosjektledelse både med spesialister og allmennheten
- kan bidra til nytenkning innen digital skoleutvikling og prosjektledelse
-
Innhold
Se fagplanen.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er designet for fysisk tilstedeværelse, men kan også tilpasses studenter som deltar over internett. Sanntids tilstedeværelse er anbefalt. Det tas ikke opptak av undervisnings- og læringsøktene.
Arbeidsformene varierer mellom forelesninger, diskusjoner og øvingsoppgaver. Studentene forventes å lese pensum på egen hånd. Forelesningene vil utdype og presentere ulike perspektiver på temaer i pensum. Studentene skal gjennomføre en større prosjektoppgave knyttet til emnets tema i valgt organisasjon. Prosjektoppgaven kan gjennomføres individuelt eller i gruppe.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Arbeidskravene er deloppgaver fram mot eksamensrapporten. På denne måten blir progresjon i arbeidet med eksamensrapporten og faglig og akademisk modning hos studentene sikret. Arbeidskravene kan leveres individuelt eller i gruppe på inntil 4 personer. Se felles regler for arbeidskrav i programplanen.
Følgende arbeidskrav er knyttet til arbeidet med prosjektet:
- Valg og beskrivelse av organisasjon, mål og prosjektmandat, med begrunnelse (800 ord +/- 10%)
- Utvikling av prosjektplan for eget prosjekt (800 ord)
- Dokumentasjon av prosjektforløpet i henhold til prosjektplanen (800 ord)
- Medstudentrespons på arbeidskrav (300-500 ord / 5 minutter)
-
Vurdering og eksamen
Individuell rapport, omfang 3000 ord, pluss minus 10 prosent.
Innleveringen er et sluttprodukt av prosjektarbeidet gjort i arbeidskravene, omfang 2500 ord +/- 10 prosent. I tillegg til en individuell rapport med refleksjon over egen læring, med omfang 500 ord +/- 10 prosent. Totalt 3000 ord.
Når to til fire studenter samarbeider om en prosjektoppgave, kan omfanget økes til 3500 ord +/- 10%. I tillegg skal hver student skrive en individuell rapport med refleksjon over egen læring, med omfang på 400 ord +/- 10 prosent.
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Ved ikke bestått kan revidert rapport leveres til ny eksamen.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt
-
Vurderingsuttrykk
Etter fullført praksisopplæring i femte semester har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
;
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om grunnleggende ferdigheter som integrert del av studiefaget
- har kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter og læremidler spesielt knyttet til studiefaget eller fag fra tidligere utdanning
- har kunnskap om sammenhengen mellom foreldresamarbeid og utvikling av et inkluderende læringsfellesskap
;
Ferdigheter
Studenten
- kan lede gode læringsprosesser med utgangspunkt i ulike arbeidsmåter og mål for undervisningen i studiefaget
- kan bruke elevaktive læringsmåter som er språk- og læringsfremmende i studiefaget
- kan planlegge, gjennomføre en utviklingssamtale og/eller foreldresamtale som støtter elevens læring
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i studiefaget med utgangspunkt i de grunnleggende ferdighetene, da spesielt muntlighet, skriving og lesing
- kan kommunisere på en måte som fremmer dialog, gjensidig toleranse og respekt i læringsfellesskap preget av språklig og kulturelt mangfold
- kan forholde seg til begge målformer og ulike talemålsvarianter i profesjonssammenheng
;
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre lærerfaglige oppgaver med alle elever
- kan bruke norsk skriftlig og muntlig på en tilfredsstillende måte i sin yrkesutøvelse som lærer
- har utviklet egen læreridentitet, kommunikasjons- og relasjonskompetanse
-
Sensorordning
Se fagplanen.