EPN-V2

MAIKT4100 Digital skoleutvikling og prosjektledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital School Development and Project Management
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Gjennom arbeidet med emnet skal studentene opparbeide innsikt i teori om digital skoleutvikling og prosjektledelse. De skal oppnå tilstrekkelig kompetanse til å kunne lede og delta i arbeidet med skoleutvikling knyttet til utvikling og bruk av digital teknologi for en skole eller annen organisasjon.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om skoleutvikling og prosjektledelse knyttet til digital teknologi
    • har oversikt over og kan analysere teorier og metoder innenfor skoleutvikling og prosjektledelse knyttet til digital teknologi

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende kunnskap om digital skoleutvikling og prosjektledelse
    • kan bruke relevante teorier og metoder for å analysere organisasjoners digitale situasjon
    • kan iverksette, lede og gjennomføre et skoleutviklingsprosjekt knyttet til digital teknologi

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan identifisere og vurdere relevante etiske problemstillinger innenfor fagområdet
    • kan kommunisere om problemstillinger innen digital skoleutvikling og prosjektledelse både med spesialister og allmennheten
    • kan bidra til nytenkning innen digital skoleutvikling og prosjektledelse
  • Innhold

    Se fagplanen.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet er designet for fysisk tilstedeværelse, men kan også tilpasses studenter som deltar over internett. Sanntids tilstedeværelse er anbefalt. Det tas ikke opptak av undervisnings- og læringsøktene.

    Arbeidsformene varierer mellom forelesninger, diskusjoner og øvingsoppgaver. Studentene forventes å lese pensum på egen hånd. Forelesningene vil utdype og presentere ulike perspektiver på temaer i pensum. Studentene skal gjennomføre en større prosjektoppgave knyttet til emnets tema i valgt organisasjon. Prosjektoppgaven kan gjennomføres individuelt eller i gruppe.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Arbeidskravene er deloppgaver fram mot eksamensrapporten. På denne måten blir progresjon i arbeidet med eksamensrapporten og faglig og akademisk modning hos studentene sikret. Arbeidskravene kan leveres individuelt eller i gruppe på inntil 4 personer. Se felles regler for arbeidskrav i programplanen.

    Følgende arbeidskrav er knyttet til arbeidet med prosjektet:

    • Valg og beskrivelse av organisasjon, mål og prosjektmandat, med begrunnelse (800 ord +/- 10%)
    • Utvikling av prosjektplan for eget prosjekt (800 ord)
    • Dokumentasjon av prosjektforløpet i henhold til prosjektplanen (800 ord)
    • Medstudentrespons på arbeidskrav (300-500 ord / 5 minutter)
  • Vurdering og eksamen

    Individuell rapport, omfang 3000 ord, pluss minus 10 prosent.

    Innleveringen er et sluttprodukt av prosjektarbeidet gjort i arbeidskravene, omfang 2500 ord +/- 10 prosent. I tillegg til en individuell rapport med refleksjon over egen læring, med omfang 500 ord +/- 10 prosent. Totalt 3000 ord.

    Når to til fire studenter samarbeider om en prosjektoppgave, kan omfanget økes til 3500 ord +/- 10%. I tillegg skal hver student skrive en individuell rapport med refleksjon over egen læring, med omfang på 400 ord +/- 10 prosent.

    Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Ved ikke bestått kan revidert rapport leveres til ny eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt

  • Vurderingsuttrykk

    Etter fullført praksisopplæring i femte semester har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    ;

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om grunnleggende ferdigheter som integrert del av studiefaget
    • har kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter og læremidler spesielt knyttet til studiefaget eller fag fra tidligere utdanning
    • har kunnskap om sammenhengen mellom foreldresamarbeid og utvikling av et inkluderende læringsfellesskap

    ;

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan lede gode læringsprosesser med utgangspunkt i ulike arbeidsmåter og mål for undervisningen i studiefaget
    • kan bruke elevaktive læringsmåter som er språk- og læringsfremmende i studiefaget
    • kan planlegge, gjennomføre en utviklingssamtale og/eller foreldresamtale som støtter elevens læring
    • kan planlegge og gjennomføre undervisning i studiefaget med utgangspunkt i de grunnleggende ferdighetene, da spesielt muntlighet, skriving og lesing
    • kan kommunisere på en måte som fremmer dialog, gjensidig toleranse og respekt i læringsfellesskap preget av språklig og kulturelt mangfold
    • kan forholde seg til begge målformer og ulike talemålsvarianter i profesjonssammenheng

    ;

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre lærerfaglige oppgaver med alle elever
    • kan bruke norsk skriftlig og muntlig på en tilfredsstillende måte i sin yrkesutøvelse som lærer
    • har utviklet egen læreridentitet, kommunikasjons- og relasjonskompetanse
  • Sensorordning

    Se fagplanen.