EPN

MAIKT4100 Digital skoleutvikling og prosjektledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital School Development and Project Management
Studieprogram
Masterstudium i digitalt læringsdesign
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Gjennom arbeidet med emnet skal studentene opparbeide innsikt i teori om digital skoleutvikling og prosjektledelse. De skal oppnå tilstrekkelig kompetanse til å kunne lede og delta i arbeidet med skoleutvikling knyttet til utvikling og bruk av digital teknologi for en skole eller annen organisasjon. 

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap 

Studenten 

  • har inngående kunnskap om skoleutvikling og prosjektledelse knyttet til digital teknologi 

  • har oversikt over og kan analysere teorier og metoder innenfor skoleutvikling og prosjektledelse knyttet til digital teknologi 

 

Ferdigheter 

Studenten 

  • kan anvende kunnskap om digital skoleutvikling og prosjektledelse 

  • kan bruke relevante teorier og metoder for å analysere organisasjoners digitale situasjon 

  • kan iverksette, lede og gjennomføre et skoleutviklingsprosjekt knyttet til digital teknologi 

Generell kompetanse 

Studenten 

  • kan identifisere og vurdere relevante etiske problemstillinger innenfor fagområdet 

  • kan kommunisere om problemstillinger innen digital skoleutvikling og prosjektledelse både med spesialister og allmennheten 

  • kan bidra til nytenkning innen digital skoleutvikling og prosjektledelse 

Innhold

Studentene vil arbeide teoretisk og praktisk med følgende emner: 

  • Organisasjonsteori relatert til utvikling og bruk av digital teknologi 

  • Prosjektorganisering  

  • Læring i organisasjoner 

  • Teknikker og metoder for estimering, risikovurdering, planlegging, gjennomføring og rapportering  

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er designet for fysisk tilstedeværelse, men kan også tilpasses studenter som deltar over internett. Sanntids tilstedeværelse er anbefalt.  Det tas ikke opptak av undervisnings- og læringsøktene.   

Arbeidsformene varierer mellom forelesninger, diskusjoner og øvingsoppgaver. Studentene forventes å lese pensum på egen hånd. Forelesningene vil utdype og presentere ulike perspektiver på temaer i pensum. Studentene skal gjennomføre en større prosjektoppgave knyttet til emnets tema i valgt organisasjon. Prosjektoppgaven kan gjennomføres individuelt eller i gruppe.  

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Arbeidskravene er deloppgaver fram mot eksamensrapporten. På denne måten blir progresjon i arbeidet med eksamensrapporten og faglig og akademisk modning hos studentene sikret. Arbeidskravene kan leveres individuelt eller i gruppe på inntil 4 personer. Se felles regler for arbeidskrav i programplanen. 

Følgende arbeidskrav er knyttet til arbeidet med prosjektet: 

  • Valg og beskrivelse av organisasjon, mål og prosjektmandat, med begrunnelse (800 ord +/- 10%)  

  • Utvikling av prosjektplan for eget prosjekt (800 ord) 

  • Dokumentasjon av prosjektforløpet i henhold til prosjektplanen (800 ord) 

  • Medstudentrespons på arbeidskrav (300-500 ord / 5 minutter) 

Vurdering og eksamen

Individuell rapport, omfang 3000 ord, pluss minus 10 prosent. 

Innleveringen er et sluttprodukt av prosjektarbeidet gjort i arbeidskravene, omfang 2500 ord +/- 10 prosent. I tillegg til en individuell rapport med refleksjon over egen læring, med omfang 500 ord +/- 10 prosent. Totalt 3000 ord. 

Når to til fire studenter samarbeider om en prosjektoppgave, kan omfanget økes til 3500 ord +/- 10%.  I tillegg skal hver student skrive en individuell rapport med refleksjon over egen læring, med omfang på 400 ord +/- 10 prosent.  

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Ved ikke bestått kan revidert rapport leveres til ny eksamen. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt 

Vurderingsuttrykk

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter. Karakteren F brukes ved ikke bestått. 

Sensorordning

Eksamen blir vurdert av en intern og en ekstern sensor.