Programplaner og emneplaner - Student
MAIKT-SLI Digital skoleutvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital School Development
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Undervisningen i emne 1 gis i høstsemesteret. Studiearbeidet foregår i vesentlig grad over nettet. I tillegg er det tre samlinger à to dager per semester. Mellom samlingene er undervisningen tilrettelagt ved hjelp av OsloMets digitale læringsplattform. Studentene arbeider individuelt og i grupper på nettet. Det blir lagt vekt på å skape et læringsmiljø der studentene samhandler aktivt. Sentralt i et slikt læringsrom står nettbaserte diskusjonsgrupper hvor det forventes at studentene aktivt bidrar med innlegg. Arbeidet mellom samlingene består av studium av pensumlitteraturen og innlevering av skriftlige oppgaver. Oppgavene kan ha ulike formål. De kan være forberedelsesarbeid til samlinger, arbeid med ulike engelskdidaktiske temaer eller kritisk refleksjon i forhold til egen praksis i klasserommet.
Praksis
Det inngår ikke obligatorisk praksis i emne 1, men det forutsettes at deltakerne prøver ut og reflekterer over læringsaktiviteter og vurderingsformer i egen klasse.
-
Forkunnskapskrav
Alle arbeidskarvene nedenfor består av flere ledd (individuelle og i gruppe). Følgende arbeidskrav («Assignments») må leveres på engelsk og må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
- Oppgave om ord- og begrepsinnlæring (del A: evaluering i gruppe av ordinnlæringsoppgaver, omlag 1000 ord; del B: utprøving av ordinnlæringsaktivitet i egen klasse og individuell refleksjon om ordlæringsstrategier, minimum 500 ord).
- Oppgave om litteratur eller andre relevante tekster og pedagogisk bruk av selvvalgt IKT-verktøy etter opplæring (del A: utforming av en digital læringsressurs om relevante tekster i grupper eller par, samt en oppgavebeskrivelse for bruk i klasserommet; og del B: individuelt bidrag (minimum tre bidrag) til forumdiskusjon om tilnærming til litteratur og andre tekster knyttet til foreslått oppgave).
- Oppgave om grammatikk og skriving (del A: individuell grammatikkoppgave med 14 spørsmål; del B: gruppetekst på ca. 1000 ord inspirert av pensumtekst eller elevtekster).
- Oppgave om planlegging av eget utviklingsprosjekt (del A: skriftlig planleggingsdokument, omlag 700 ord; del B: kort refleksjonsnotat etter framlegg av planleggings-dokumentet i eget kollegium, minst 500 ord).
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanens hoveddel.
-
Læringsutbytte
Avsluttende vurdering i emnet gjennomføres i høstsemesteret. Eksamen er en individuell hjemmeeksamen. Eksamen går over én uke med et omfang på 2000 ord (+/- 10%). Eksamensspråket er engelsk. Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven.
Vurderingskriterier
A: Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
B: Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
C: Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
D: Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
F (ikke bestått): Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som til ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
-
Innhold
Studentene vil arbeide teoretisk og praktisk med følgende emner:
- Organisasjoner og organisasjonsteori relatert til IKT
- Strategi-begrepet, strategiplaner og årsplaner
- Å sette en plan ut i livet
- Teknologistøtte til planlegging og rapportering
-
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler tillatt.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gradert karakter, A-F:
-
Vurdering og eksamen
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Se programplanen.
-
Vurderingsuttrykk
Studiearbeidet i emne 1 er hovedsakelig knyttet til språkutvikling og videre ordinnlæring, lesing og skriving som integrerte grunnleggende ferdigheter, og tekstkompetanse i engelsk. Det legges vekt på konsolidering og utvikling av ordforråd og språkbevissthet, evnen til å forstå og bruke grammatiske strukturer, og forståelse av tekst i vid forstand. Videre står progresjonen av elevers leseferdigheter og leseforståelse i fokus. Innsikt i flerspråklighet og tverrfaglige temaer, vurdering og tilpasset opplæring, og elevaktive og digitale læringsformer gjennomsyrer arbeidet med hovedtemaene. Studentene får en innføring i nyttige digitale verktøy og benytter dem selv i sitt studiearbeid, både i produksjon av tekst og til refleksjon. Arbeidet med studentenes eget pedagogiske utviklingsprosjekt starter i emne 1 ved at de velger det engelskdidaktiske emnet de ønsker å konsentrere seg om i emne 2.
Emne 1 fokuserer på:
- ord- og begrepsinnlæring
- skriftlig engelsk og lese- og skriveferdigheter
- tekstkompetanse og sjangerbevissthet
-
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor.