Programplaner og emneplaner - Student
MAIKT-SLI Digital skoleutvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital School Development
- Studieprogram
-
Masterstudium i digitalt læringsdesign
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
Innledning
Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått.
Forkunnskapskrav
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til relevant teori og begreper av betydning for sosialfaglig arbeid i skolen
- har kunnskap om sosialarbeiderens relasjonsarbeid i en skolekontekst
- har kjennskap til gjeldende opplæringslov og aktuelle offentlige dokumenter som er av relevans for sosialfaglig arbeid i skolen
- kan gjenkjenne de ulike fasene i gruppeprosesser i skolen
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke sine kunnskaper om gruppeprosesser i samarbeid med skoleansatte
- bruke sine sosialfaglige kunnskaper i samarbeid med elever, foresatte, skoleansatte og andre samarbeidspartnere
- gjøre systematiske observasjoner som grunnlag for intervensjon for å få forståelse for hvordan sosialfaglig arbeid i skolen praktiseres
Generell kompetanse
Studenten
- har både teoretisk og praktisk kunnskap om hvordan sosialfaglig kompetanse er relevant i skolekonteksten
- kan belyse samarbeidet på individ-, gruppe- og systemnivå
- har kjennskap til skolen som arena for forebygging av utenforskap
Læringsutbytte
Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og tar utgangspunkt i studentaktive læringsformer, og veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, diskusjons- og refleksjonsoppgaver samt forberedelse, gjennomføring og analyse av studentenes feltarbeid.
Innhold
Studentene vil arbeide teoretisk og praktisk med følgende emner:
- Organisasjoner og organisasjonsteori relatert til IKT
- Strategi-begrepet, strategiplaner og årsplaner
- Å sette en plan ut i livet
- Teknologistøtte til planlegging og rapportering
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig hjemmeeksamen over 48 timer. Besvarelsen skal ha et omfang på 8-10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Vurderingsuttrykk
Carolina Helena Ohls og Marianne Buen Sommerfeldt
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor.