EPN

MAIKT-SLI Digital skoleutvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital School Development
Studieprogram
Masterstudium i digitalt læringsdesign
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Gjennom arbeidet med emnet skal studentene opparbeide innsikt i teori om strategi og strategiutvikling knyttet til IKT. De skal oppnå tilstrekkelig kompetanse til å kunne lede og delta i arbeidet med å utvikle IKT-strategi og strategisk IKT-plan for en skole eller annen organisasjon.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om strategi og strategiutvikling knyttet til IKT
  • kan anvende kunnskap om strategisk ledelse i ulike organisasjoner

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere eksisterende teorier og metoder innenfor strategisk ledelse og arbeide selvstendig  og i samarbeid med andre med å utvikle IKT-strategi og strategisk IKT-plan for ulike organisasjoner
  • kan bruke relevante metoder og teorier for å analysere organisasjoners strategiske planer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger på området
  • kan kommunisere om problemstillinger innen strategisk ledelse både med spesialister og allmennheten
  • kan bidra til nytenkning innen utvikling av strategiske planer

Innhold

Studentene vil arbeide teoretisk og praktisk med følgende emner:

  • Organisasjoner og organisasjonsteori relatert til IKT
  • Strategi-begrepet, strategiplaner og årsplaner
  • Å sette en plan ut i livet
  • Teknologistøtte til planlegging og rapportering

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene varierer mellom forelesninger, diskusjoner og øvingsoppgaver. Studentene forventes å lese pensum på egen hånd. Forelesningene vil utdype og presentere ulike perspektiver på temaer i pensum. I tillegg til forelesninger er arbeidsformene diskusjoner og øvingsoppgaver. Studentene skal gjennomføre en større utviklingsoppgave knyttet til emnets tema i valgt organisasjon.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.

Vurdering og eksamen

Studenten skal dokumentere en oppgave knyttet til strategisk IKT-plan i valgt organisasjon (se over). Oppgaven skal dokumenteres i en individuell rapport på mellom 2000 og 4000 ord. Den skal dokumentere den valgte organisasjonens behov, begrunne valg av strategi- og planleggingsmetoder ut fra pensum i emnet, vurdere realismen i planen og til slutt reflektere over egen læring.

Rapporten fra utviklingsoppgaven vil danne grunnlag for vurdering.

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Ved stryk kan revidert rapport leveres til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter. Karakteren F brukes ved ikke bestått.

Sensorordning

En intern og en ekstern sensor.