EPN-V2

MAIKT-SLI Digital skoleutvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital School Development
Studieprogram
Masterstudium i digitalt læringsdesign
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått.

Forkunnskapskrav

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kjennskap til relevant teori og begreper av betydning for sosialfaglig arbeid i skolen
  • har kunnskap om sosialarbeiderens relasjonsarbeid i en skolekontekst
  • har kjennskap til gjeldende opplæringslov og aktuelle offentlige dokumenter som er av relevans for sosialfaglig arbeid i skolen
  • kan gjenkjenne de ulike fasene i gruppeprosesser i skolen

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke sine kunnskaper om gruppeprosesser i samarbeid med skoleansatte
  • bruke sine sosialfaglige kunnskaper i samarbeid med elever, foresatte, skoleansatte og andre samarbeidspartnere
  • gjøre systematiske observasjoner som grunnlag for intervensjon for å få forståelse for hvordan sosialfaglig arbeid i skolen praktiseres

Generell kompetanse

Studenten

  • har både teoretisk og praktisk kunnskap om hvordan sosialfaglig kompetanse er relevant i skolekonteksten
  • kan belyse samarbeidet på individ-, gruppe- og systemnivå
  • har kjennskap til skolen som arena for forebygging av utenforskap

Læringsutbytte

Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og tar utgangspunkt i studentaktive læringsformer, og veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, diskusjons- og refleksjonsoppgaver samt forberedelse, gjennomføring og analyse av studentenes feltarbeid.

Innhold

Studentene vil arbeide teoretisk og praktisk med følgende emner:

  • Organisasjoner og organisasjonsteori relatert til IKT
  • Strategi-begrepet, strategiplaner og årsplaner
  • Å sette en plan ut i livet
  • Teknologistøtte til planlegging og rapportering

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamen i emnet er en individuell skriftlig hjemmeeksamen over 48 timer. Besvarelsen skal ha et omfang på 8-10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurdering og eksamen

Gradert skala A-F.

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Vurderingsuttrykk

Carolina Helena Ohls og Marianne Buen Sommerfeldt

Sensorordning

En intern og en ekstern sensor.