Studieinfo emne MAIKT-SLI 2018 HØST
MAIKT-SLI Digital skoleutvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital School Development
- Studieprogram
-
Masterstudium i digitalt læringsdesign
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gjennom arbeidet med emnet skal studentene opparbeide innsikt i teori om strategi og strategiutvikling knyttet til IKT. De skal oppnå tilstrekkelig kompetanse til å kunne lede og delta i arbeidet med å utvikle IKT-strategi og strategisk IKT-plan for en skole eller annen organisasjon.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om strategi og strategiutvikling knyttet til IKT
- kan anvende kunnskap om strategisk ledelse i ulike organisasjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere eksisterende teorier og metoder innenfor strategisk ledelse og arbeide selvstendig og i samarbeid med andre med å utvikle IKT-strategi og strategisk IKT-plan for ulike organisasjoner
- kan bruke relevante metoder og teorier for å analysere organisasjoners strategiske planer
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger på området
- kan kommunisere om problemstillinger innen strategisk ledelse både med spesialister og allmennheten
- kan bidra til nytenkning innen utvikling av strategiske planer
Innhold
Studentene vil arbeide teoretisk og praktisk med følgende emner:
- Organisasjoner og organisasjonsteori relatert til IKT
- Strategi-begrepet, strategiplaner og årsplaner
- Å sette en plan ut i livet
- Teknologistøtte til planlegging og rapportering
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene varierer mellom forelesninger, diskusjoner og øvingsoppgaver. Studentene forventes å lese pensum på egen hånd. Forelesningene vil utdype og presentere ulike perspektiver på temaer i pensum. I tillegg til forelesninger er arbeidsformene diskusjoner og øvingsoppgaver. Studentene skal gjennomføre en større utviklingsoppgave knyttet til emnets tema i valgt organisasjon.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.
Vurdering og eksamen
Studenten skal dokumentere en oppgave knyttet til strategisk IKT-plan i valgt organisasjon (se over). Oppgaven skal dokumenteres i en individuell rapport på mellom 2000 og 4000 ord. Den skal dokumentere den valgte organisasjonens behov, begrunne valg av strategi- og planleggingsmetoder ut fra pensum i emnet, vurdere realismen i planen og til slutt reflektere over egen læring.
Rapporten fra utviklingsoppgaven vil danne grunnlag for vurdering.
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Ved stryk kan revidert rapport leveres til ny eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter. Karakteren F brukes ved ikke bestått.
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor.